Hej,
Skal gipsplade fastgøres til lægterne som træplader (OSB), eller kan man skrue gipspladen lidt som man vil på OSB'en?
Tænkte at man skruer rundt om hele gipspladen og midten af pladen, så går skruerne kun igennem de lægter, der er mod loftet (hammerband) og gulvet (syll), ikke de lodrette lægter.
Gipspladerne er forskudt.

Tak på forhånd

Jeg tror, at du reducerer risikoen for revner, hvis samlingerne i gipsen er forskudt mod OSB'en. OSB-pladen er meget stærkere end gipsen. Så den holder udmærket, selvom skruerne, der holder gipsen, ikke rammer en regel.

E evoline sagde:
Hej,
Skal gipsplade fastgøres mod reglarne også som træplader (osb) eller kan man skrue gipsplade lidt hvordan som på osb'en?
Tænkte at man skruer rundt hele gipspladen og midt på pladen, da går kun skruerne gennem reglarne som er mod loftet (hammarband) og gulvet (syll), ikke de vertikale reglarne.
Gipsplader er forskudt.

Tak på forhånd
Godt spørgsmål. Jeg fandt intet på svensk træ men spurgte chatgpt:

Kort svar: Du kan skrue gipsen direkte i OSB – men det er bedst at også tage reglarne når det er muligt.

Her er hvorfor:

✔ Når det er nok at skrue gips i OSB​

• OSB giver et stabilt, bærende underlag.
  • Gipsskruer fastgør godt i OSB og holder uden problemer.
  • Mange håndværkere gør præcis sådan: OSB → gips fastskruet udelukkende i OSB.
  • En almindelig anbefaling er en tættere skruedistance, ca. 20–25 cm, fordi gipsen ikke ”bærer af sig selv” som i en regelvæg.

✔ Når det er godt at også tage reglarne​

• Hvis væggen skal belaste gipsen hårdt (f.eks. tunge hylder, skabe).
  • Hvis du vil mindske risikoen for bevægelser/revner.
  • Ved loftsanvendelser eller hvor væggen kan udsættes for stød.
  • Ved brand- eller lydklassificerede vægge: da kræver systemerne ofte skruer i reglarne ifølge specifikation.

Min praktiske anbefaling (”tømrerversionen”)​

• Skrue gipsen primært i OSB.
  • Men hvor reglarne ligger – fastgør også nogle skruer i dem. Ikke nødvendigt, men giver ekstra stabilitet med minimal ekstra indsats.

Kilde Gyproc, norgips, Svensk byggerpraksis (AMA), Derome

Det er altså ikke et krav eller en standard bygningsregel, bare noget der anbefales om muligt.

Tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.