Meget grundlæggende selvfølgelig, men engang skal man jo lære det. Har en gipsplade købt og undrer mig nu over, hvilken side der skal være ud mod rummet? Er det den lyse side eller siden, hvor der er et ekstra papirlag, som ligger på og ikke rigtig går helt ud til kanten. Gætter på, at den skal vende udad, så der er plads til spartelmasse. Men er ikke helt sikker, så vil tjekke her. Det, der gør mig usikker, er jo, at det faktisk ser ud som en bagside egentlig...
 
Forsiden er den side, der har "forsænkninger" på siderne, hvor du skal fylde med spartelmasse og papirstrimmel. Der er også markeringer på midten af forsiden, hvor man skal skrue.

PS. Den lyse side udad.
 
  • Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Da du ikke ved hvad der er for og bag på en skive, anbefaler jeg dig at læse på www.gyproc.se om hvordan skiverne skal monteres, hvilken skrue der skal anvendes, hvor tæt skruen skal sidde, og hvordan man spartler med remse.
 
Mikael_L
Her finder du præcis alle de svar, du søger, også i den anden tråd:
http://gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/innerväggar

Du finder også lignende information hos
http://www.knaufdanogips.se/
http://www.norgips.se/
Og hvad der nu findes af flere producenter.

Det er muligt at finde instruktioner både til professionelle og til dem, der henvender sig mere til hobbysnedkere.
(Jeg selv kiggede lidt igennem, og så lykkedes det mig at bygge et helt hus, sejt, ikke?)

Så kan du også søge på youtube med søgeordet "gipsskiva" så finder du sikkert flere instruktionsvideoer.
Men her skal man nok være lidt forsigtig, alle er nok ikke helt korrekte ... Sammenlign gerne med dokumentationen hos gipsskiveproducenterne.
 
MB77 sagde:
PS. Den lyse side udad.
Der har vi svaret, tak :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.