Hej!
Jeg skruede kroge op til børnene med expanders, på den ca. 3 år gamle gipsvæg. Da min søn støttede sig til en krog gav væggen efter og revnede der, hvor begge expanders sad. (Han hang sig ikke i krogene eller noget, han holdt bare fast med én hånd for ikke at falde, da han tog sine sko af) Tilbage er der to store runde huller med revner omkring >:(
Er der nogen, der ved, om dette var et uheld eller kan det være noget med gipspladen? Expandersene? De var sådan nogle almindelige i metal ...
Når jeg nu skruer krogophængeren op lidt højere oppe, skal jeg gøre noget anderledes?
Alle tips modtages taknemmeligt - fiddeli

I princippet så tror jeg, at hvis du har en krog, der stikker ud et stykke, så giver det en fantastisk løftestang. Og en bøjende belastning er det en gipsexpander er dårligst til.

Men man kunne spekulere i, om du har skadet væggen allerede, da du monterede expanderen, fx hvis du trak den for hårdt, så der blev revner. Brugte du noget monteringsværktøj, som "trækker" skruen ud, eller skruede du simpelthen på skruen (det er sværere at mærke, når det er klart).

Jeg er holdt op med at bruge ekspander (molly tror jeg de hedder). I stedet bruger jeg en slags spiralskrue, som borer sig ind og skruer sig fast i gipsen. Så trækker man bare en almindelig skrue ind i selve spiralen.

En stor fordel med disse er, at de kan skrues ud, hvis man ikke vil have dem siddende. Selvfølgelig skal man spartle hullet, men det er intet i forhold til det hul, man får efter at have fjernet en molly. Derudover slipper man for at forborre.

Spiralerne (har sikkert et godt navn) findes i plastik (Fisher f.eks.) eller letmetal (Grabber f.eks.).

/Micke

jo, jeg har også tænkt på det der med hævarm, men krogene stikker ud måske 4 - 5 cm ... Man skal jo stadig kunne montere betydeligt større ting med expander ... vel??
Jeg skruede dem i hånden og kan altså have skruet dem for hårdt.
Micke! Virker "spiralerne" virkelig for den vægt, min søn sandsynligvis vil forårsage igen ... ?
fiddeli

Når du skruer i hånden, er der en risiko for, at hele pluggen drejer rundt, når du skruer den fast. Det kan også beskadige gipspladen på indersiden. Hvis papiret er beskadiget, reduceres styrken dramatisk.

Jeg har ikke prøvetrukket spiralerne. Men man får et rigtig godt mod-bid, når man skruer i skruerne.

Ingenting er faldet ned hos os :) Har skruet f.eks. billedliste i eg med en række eg-rammer på uden problemer.

Jeg synes absolut, at du skal prøve dem. Hvis ikke andet til noget lettere montage først, så du kan se, hvor smidige de er.

/Micke

Har også jeg stoppet med Molly-plugg da de har en tendens til at drive mig til vanvid.
Bruger gode plastplugg og det fungerer fint fint.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.