Snailman
Tænkte bruge papstrimmel (med markering som man skal folde efter) når jeg spartler.

Gælder 13mm gips, (vil ikke bruge hjørneprofil i metal) ingen microlit men tænker at male bagefter.

Spørgsmål:

1. Ved 90 grader udvendigt hjørne, lader man den ene plade stikke forbi den anden plade?

2. 90 grader indvendigt hjørne lader man den ene plade stikke forbi den anden plade?

3. 135 grader indvendigt hjørne gerer man begge pladerne eller lader man bare kanterne møde hinanden?

4. 135 grader udvendigt hjørne (=225 grader) gerer man begge pladerne her?

Hvis man skal gerere pladerne, hvordan gør man dette?
 
Jeg brugte ganske vist pladehjørne, men...

1. Udvendigt hjørne, den ene plade lod jeg gå forbi den anden.

2. Jeg forstår ikke, hvordan man ellers skal gøre? Geringsamling? Unødvendigt arbejde i så fald, du spartler jo.
Sæt den ene plade ind i hjørnet, og den anden mod.

3. Har jeg ikke gjort selv, men jeg havde nok ladet pladerne mødes og fyldt i med spartelmasse bagefter.

4. Lad den ene plade stikke ud, sav af med en fukssvans, som du holder mod "den anden væg".
Sæt den næste gipsplade fast, jævn den ud nogle cm også. Sav den af med fukssvansen, som du nu holder mod den første gips, du satte.
Spartel.
 
Snailman
lyder fornuftigt, tak!
 
Har du børn, skal du måske overveje at sætte metalvinkler, Bobbycar og barnevogne er ikke venlige mod gipsyderhjørner. Min mor har også trukket slangen til centralstøvsugeren for mange gange rundt om hjørnet, og slangen har nu spist sig en cm ind i gipsen til min fars fortrydelse.

Men jeg måtte fremstille egne metalyderhjørneprofiler til mine 135-gradere af 90 profiler, der var ingen, der havde 135 hjemme.

Synes også, det er lettere at spartle, bare læg mod metalkanten og træk, det bliver altid perfekt. Uden støttekanten fra metallet kan det nemt blive lidt bølget.
 
90 graders yderhjørner skal beskyttes med noget. Nu findes der plastikhjørner, der er forlimet, som man bare stryger vand på og trykker på plads.
 
Sæt en papirstrimmel og lim/spartl den fast. Skulle det så vise sig efter et par år, at det bliver uønsket slid, må man se på løsningen igen, det er jo ikke noget stort arbejde. Og vi slider jo forskelligt på vores huse.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.