Jeg har forsøgt at finde en løsning i forummet men har ikke fundet noget.

Jeg vil ikke have hjørneklodser.

Den ene side af væggen er ca. 45° og den anden er 90°

Jeg vil gerne have samme liste hele vejen rundt om loftet.

Se billede. Skråvæg med 45° vinkel og vindue, hvor loftlister installeres. Udsigt til et hvidt hus udenfor, set fra et rum med rosa vægge. Skråt loft med lys farve, med en vinkel på ca. 45° på den ene side og 90° på den anden, og et vindue i bunden.

Snedker fra den gamle skole listede sådanne tage med hulkehl og snittede sammen i hjørnerne og høvlede listen på støttevæggen for den rette vinkel. Den enkleste måde er at tage en almindelig planhalvdel 15x44 som loftliste. Gerningen på den lange væg i den plane del bliver 45gr. Geret mellem det plane loft og skråtaget deles man vinklen, så begge lister bliver lige brede. På støttevæggen sætter man først den langsgående liste skåret til 90gr. Listen i skråtaget skæres i lod og skæres af i underkanten, så den bliver lige så bred som den på støttevæggen. Man kan også gøre det samme med en skyggeliste 21x44, men der er det nemmest, hvis man sætter en 21x21 som hjørneklods mellem støttevæggen og skråtaget. Uanset hvordan du gør, bliver det godt, og det er kun dig, der vil se det. Tag nogle småstykker og prøv, så behøver det ikke blive forkert.

• Synes
Bobbilon
  • Laddar…
Du skriver ikke, hvilken liste du skal have, sætter du skygge liste med flade delen mod loftet bliver det jo ret enkelt.

Det der har jeg også tænkt over. Selvfølgelig var det Allmogelist bestilt men ingen klodser i hjørnerne blev tilladt.

Og uanset hvordan jeg forsøgte at få det til at passe med 90 og 135 graders så blev det bare noget skidt.

Lister har jeg men de ligger fint på loftet.

Sådan gjorde jeg
Dette billede er af, hvor skråtaget møder den lave langvæg

• En tætning i et hjørne med træpaneler og skruer, der viser en gør-det-selv løsning.
  • Et træloft i et hjørne med en krog og en snor.
Senest redigeret:
  • Synes
Fällebyggarn
  • Laddar…
Hvis vinklen ovenover vinduets venstre side er 45’, skærer du begge på 22,5. Prøv med stykker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.