4,869 læst ·
22 svar
5k læst
22 svar
Gipset indvendigt loft forkert
Du skal vel have væggips og derefter loftlister? Det vil bygge en del ud, og loftlisterne dækker også. Hvis der bliver nogle fejl her og der, så løser man det med gipspuds/spartelmasse.
Gips på og tag eventuelle fejl senere, hvis det er nødvendigt.
Gips på og tag eventuelle fejl senere, hvis det er nødvendigt.
det er virkelig vigtigt, at pladerne er i vinkel. Brug en snor til en vilkårlig langside. Start med at montere en plade mod en kortside med langside, som følger linjen. Næste plade monteres med forskudt kortside mod denne første plade. Så har du fået 90 grader i kortsiden. Kortenderne skal også skråskæres.Ludvig1987 sagde:
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.
Forskudte samlinger, fasede kortsiderne også. Det er alt. Forstår ikke problemet rigtigt, har du ikke forskudt samlingerne så fjern to og lav det om. Du ser ikke ud til at have skruet dem fast endnu, så det går jo hurtigt.
Nej, er det bare et sted, så betyder det ikke noget. Det kan revne lidt lettere der, da det bliver en svagere samling. Bruger du papirstrimmel til spartling i stedet for glasfiberstrimlen, så skal den type samling være stærkere end gipspladen, hvis man har gjort det rigtigt. Så strimmel og spartl grundigt, så skal det nok gå godt. Samlingerne skal være forskudt 60 cm, hvis jeg ikke husker forkert.Ludvig1987 sagde:
Kantene skal også fases. Køb en gipskniv med faseværktøj. Spar meget tid.
Man lærer af sine fejl, men byg ikke om for den mindste fejl, du bliver aldrig færdig.
Nej nej! Skal du gipse loftet så lej en pladeløfter, det koster typ 70kr/dag. Måske 150kr for at leje over en hel weekend for privatperson.Ludvig1987 sagde:
Gipskniv med blad til falsning, gipsraps, pladeløfter og når du er i gang så lej også en skruemaskine og køb båndede gipsskruer (som desuden plejer at være billigere) så sparer du meget tid og det er nemmere at gøre det rigtigt.
Ok tak. Vil kigge på dette til ugen. Nu har jeg ikke mere loft at lave i et stykke tid heldigvis...men du synes ikke jeg skal tage alting ned og gøre om uden lade det være som det er og spartle over med papirtape og håbe det ikke revner?sunnis sagde:
Nej nej! Skal du gipse loftet så lej en pladelyfter, det koster typ 70kr/dag. Måske 150kr for at leje over en weekend for privatperson.
Gipskniv med blad for fasning, gipsrasp, pladelyfter og når du er i gang så lej også en skruemaskine og køb båndede gipsskruer (som desuden plejer at være billigere) så sparer du meget tid og nemmere at gøre rigtigt.
Jo det skal jeg. Skal købe en rasp på Biltema i dag. Bliver nødt til at sammensætte væggene, så skal også købe en høvl til affasning. Pladerne er kun 2500, og væggen er 2780 til loft, så jeg har ikke tænkt det her helt igennem, mærker jeg. Man lærer.Bart sagde: