Hej.

Er ny på renovering og rev ned gammel tretex både på vægge og loft og er begyndt at sætte nyt gips i loftet men er begyndt at forstå, at det er forkert som jeg har gjort på flere måder. Er der noget at gøre ved dette eller skal jeg rive det ned og gøre det om? Gipsbrug som udfyldning?

• Loft med nyligt installeret gipsplader og gamle trævægge, viser fejl i monteringen.
  • Loft med nyopsatte gipsplader og gammel trevæg. En lyspære hænger fra loftet. Ufyldt åbning og ufuldstændigt arbejde ses.
  • Billede af et loft med fastgjort gipsplader, afslørende problemer ved samlingerne. Malede vægge og træloft er også synlige.
  • En næroptagelse af hjørne med nyt gips, der møder ældre vægoverflade med ujævn kant.
  • Trægulv med monteret gipsplade på væg, tydelig sprækker mellem pladerne.
Et billede til

• Vægpanel monteret med skruer over trægulv og udsat bjælke i hjørne.
sunnis
Du skal vel have væggips og derefter loftlister? Det vil bygge en del ud, og loftlisterne dækker også. Hvis der bliver nogle fejl her og der, så løser man det med gipspuds/spartelmasse.

Gips på og tag eventuelle fejl senere, hvis det er nødvendigt.

sunnis sunnis sagde:
Du skal vel have væggips og derefter loftlister? Det vil bygge lidt ud, og loftlisterne dækker også.

Gips på!
Men det vil ikke være noget problem, at jeg har sat det i krydsmønster ét sted?

Ludvig1987 Ludvig1987 sagde:
Hej.

Er ny til renovering og rev ned gammel tretex både på vægge og loft og er begyndt at sætte nyt gips i loftet, men er begyndt at forstå, at det er forkert, det jeg har gjort på flere måder. Er der noget at gøre ved dette, eller skal jeg rive det ned og starte forfra? Gipsbrug som udfyldning?
det er virkelig vigtigt, at pladerne er i vinkel. Brug en snor til en vilkårlig langside. Start med at montere en plade mod en kortside med langside, som følger linjen. Næste plade monteres med forskudt kortside mod denne første plade. Så har du fået 90 grader i kortsiden. Kortenderne skal også skråskæres.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

Forskudte samlinger, fasede kortsiderne også. Det er alt. Forstår ikke problemet rigtigt, har du ikke forskudt samlingerne så fjern to og lav det om. Du ser ikke ud til at have skruet dem fast endnu, så det går jo hurtigt.

• Synes
lillazorro
  • Laddar…
Hvis dette er færdigskruet, skal du se over din teknik lidt.
To skruer i en brun plade, hvor skruerne virker dårligt fæstnet og muligvis skulle strammes.

Stefan N Stefan N sagde:
Om detta er færdigskruet, skal du se over din teknik lidt.
[billede]
Nej. Havde tænkt efterovertrekke. Var tungt at holde oppe pladen mens skruede med anden

sunnis
Men det kommer inte være noget problem med at jeg satte det i krydsmønster et sted?
Nej, er det bare et sted, så betyder det ikke noget. Det kan revne lidt lettere der, da det bliver en svagere samling. Bruger du papirstrimmel til spartling i stedet for glasfiberstrimlen, så skal den type samling være stærkere end gipspladen, hvis man har gjort det rigtigt. Så strimmel og spartl grundigt, så skal det nok gå godt. Samlingerne skal være forskudt 60 cm, hvis jeg ikke husker forkert.

Kantene skal også fases. Køb en gipskniv med faseværktøj. Spar meget tid.

Man lærer af sine fejl, men byg ikke om for den mindste fejl, du bliver aldrig færdig.

• Synes
Bart og 1 anden
  • Laddar…
sunnis
Nej. Hade tänkt efter dra. Var tungt att hålla uppe skivan medans skruva med andra
Nej nej! Skal du gipse loftet så lej en pladeløfter, det koster typ 70kr/dag. Måske 150kr for at leje over en hel weekend for privatperson.

Gipskniv med blad til falsning, gipsraps, pladeløfter og når du er i gang så lej også en skruemaskine og køb båndede gipsskruer (som desuden plejer at være billigere) så sparer du meget tid og det er nemmere at gøre det rigtigt.

• Synes
Davidbagare
  • Laddar…
sunnis sunnis sagde:
Nej nej! Skal du gipse loftet så lej en pladelyfter, det koster typ 70kr/dag. Måske 150kr for at leje over en weekend for privatperson.

Gipskniv med blad for fasning, gipsrasp, pladelyfter og når du er i gang så lej også en skruemaskine og køb båndede gipsskruer (som desuden plejer at være billigere) så sparer du meget tid og nemmere at gøre rigtigt.
Ok tak. Vil kigge på dette til ugen. Nu har jeg ikke mere loft at lave i et stykke tid heldigvis...men du synes ikke jeg skal tage alting ned og gøre om uden lade det være som det er og spartle over med papirtape og håbe det ikke revner?

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.
Tegning viser montering af to gipsplader med markering af snorslåning for justering.

Opregling er vigtigt. Første og anden plade er vigtige.
En automat behøver du ikke for denne lille gipsning vil jeg påstå. Men en god boremaskine, hvor du kan indstille skruedybden.

Skal du gipse væggene også, vil jeg foreslå en gipshøvl også, hvis du ikke allerede har en. Så får du fine kanter, selvom du ikke rammer helt rigtigt med skæringen.

Bart Bart sagde:
Skal du også gipse væggene, ville jeg foreslå en gipsrasp, hvis du ikke allerede har en. Så får du fine kanter, selvom du mislykkes lidt med skæringen.
Jo det skal jeg. Skal købe en rasp på Biltema i dag. Bliver nødt til at sammensætte væggene, så skal også købe en høvl til affasning. Pladerne er kun 2500, og væggen er 2780 til loft, så jeg har ikke tænkt det her helt igennem, mærker jeg. Man lærer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.