Hej,
Jeg har en væg, som jeg lige har renset for puds, ståltråd og siv... Indervæggen er af planker (eller hedder det råspont?). Nu vil jeg gipse væggen, men det er vigtigt, at den ikke bygger mere end maks 15mm ud.

Plankevæggen er ikke helt lige, så jeg antager, at jeg må afstive?

Okay, så hvordan gør jeg. Størrelse på reglen? cc-afstand? Gips type?

Taknemmelig for svar!

Jo forresten, der skal også trækkes el i væggen.

mvh
/Andreas

om det bara får bygge ud 15 mm så bliver det svært at reglestre trække el og gipse da gipsen i sig selv bygger 12 mm....

Jeg troede, at renoveringsgips på 6,5 mm kunne være nok? Er jeg ude at cykle?

Ang. elen: Kan jeg ikke fræse et spor i råsponten?

/A

Hvis du skal rette væggen op, så har du vel brug for "rigtig" gips og ikke renoveringsgips? Men hvis du sætter råspån på, og den er nogenlunde plan, så burde renoveringsgips vel også kunne fungere? Og hvorfor skal man nødvendigvis rette op på alle skæve vægge i gamle huse? Kan de ikke få lov til at forblive lidt skæve?
Vi vil fræse elektricitet ind og sætte 12 mm gips udenpå. Hos os var det Tretex før.

pinebar sagde:
Og hvorfor skal man nødvendigvis rette op på alle skæve vægge i gamle huse? Kan de ikke få lov til at fortsætte med at være lidt skæve?
Helt rigtigt. Huset har sat sig lidt, så hele lejligheden hælder en smule. Dette er egentlig ikke noget stort problem for os, en del af charmen faktisk.

Derimod er den fer og not-væg lidt ujævn i sin struktur. Hvor meget af disse ujævnheder kan ROT-gipset skjule? Altså, slipper jeg for at lave regler, bliver ingen lykkeligere end mig. Nogen der har en mening?

/A

Renoveringsgipsen sluker mindre huller og sprækker. Det er mere problematisk, hvor det stikker ud, da man kan knække gipsen over en kant. Der må man hugge materialet væk.

Milkshaken
Et lille spørgsmål bare.... Er der mange "sår" i væggen? Mangler der knaster eller lignende?

Ellers kunne et alternativ være at pudse væggen med gipspuds. Man kan lægge det på relativt tykt, (ja, i omgange altså).
Fordelen er så, at du både kan jævne ud, og derefter kan du lave stort set hvilken overflade du vil... Det går desuden at male og tapetsere på det.

Selv gjorde jeg sådan i kælderen, men da på betonvæg... Jeg kostede overfladen efter at have børstet den med børsteredskabet... Resultatet blev en passende struktureret overflade, der fik liv...
I dit tilfælde kan du fræse i råspånten, måske ligefrem med en el-motorsav... og bruge rigtige hulsave til at sætte dåserne med...
Alternativt kan du sætte fine kanalister udenpå og udenpåliggende stikkontakter... Der findes mange fine ting nu om dage.

Ja, det er en hel del "sår"... Pudsning lyder for mig rigtig avanceret. Jeg er bange for at stå med albuerne oppe i gips med mere gips på gulvet end på væggen... Handy er ikke mit mellemnavn hvis I forstår.

Planen lige nu (hvis ingen overtaler mig til noget andet) er at sætte krydsfiner (9mm) med gips (6,5 mm) udenpå. Bygger lidt mere end jeg havde tænkt, men 0,5mm må vel alligevel regnes som inden for fejlmargenen.

mvh
/A

Hej!

Jeg har et gammelt træhus fra 1909. Jeg skal renovere et rum, hvor der tidligere har været tapet og tretex direkte mod en massiv "plankevæg". Jeg har revet alt ned til plankerne. Det ser ikke ud som om der er isolering bag plankerne på dele af væggen, men en luftspalte (så vidt jeg kan se gennem sprækkerne).
På en af væggene samt i skråtaget ser det ud som om det er fyldt med lecakugler.

Min plan er at sætte gipsplader (13mm) direkte på plankevæggen, hvilket ville erstatte tretexen i tykkelse. Ellers planlægger jeg at fræse elinstallationerne ind og lægge nye kabler bag gipset.

Er der nogen, der ved, om det går fint at sætte gips mod trævæggen i stedet for tretex?
Behøver man plastik?

Kan også tilføje, at der var hård pap med tapet bag tretexen.

Mv h
Jens

Kort svar, under ingen omstændigheder lægge plast på hus fra 1909. De skal bestemt ikke have nogen diffspærre.

/Kent

• Synes
Grubblan
  • Laddar…
Hej Kent,

Tak for dit svar.
Efter at jeg har talt med nogle, er jeg nået frem til det samme.
Jeg sætter vindpap mod plankerne for at fjerne træk, og derefter gips direkte på det.

Jeg formoder, at dampspærre/diffusionsspærre primært er relevant, hvis man isolerer med mineraluld/glasuld osv.?
Hvis jeg eventuelt efterisolerer i fremtiden, så vil det i så fald blive med ekofiber eller lignende.

Hvordan er det med taget, bør man have en form for dampspærre under loftet i fremtiden?
Der ligger efterisolering (glasuld) på loftet (Den del af taget/loftet, som man kan nå via en luge på ydertakket), ellers ved jeg ikke, da der er i alt 5 forskellige tage med lidt forskellig højde på huset. Dele af huset er sandsynligvis blevet renoveret i 70'erne, så jeg mistænker, at man kan have presset isolering ind indefra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.