Vi har et tidligere lager med en yderdør, som vi nu har lukket for at lave rummet til soveværelse. Rummet har kun spånplader, som er malet, og nu vil vi i stedet sætte tapet op. Huset er fra '93, og man kan i dag tydeligt se, hvordan det har sprækket mellem pladerne. Jeg overvejede at sætte gips op på dette, men da to af væggene er ydervægge, overvejer jeg, hvor meget det vil skade dampspærren. Som man kan se på billederne, sidder reglerne (som jeg har fundet i hvert fald) ikke så tæt. I billederne er korrekt markering mellem plader (også regel der) mens blåt er der, hvor der findes en yderligere regel.

Hvad findes der af alternativer, lime gips op? Eller kan man spartle/forstærke samlingerne på en eller anden måde for at undgå, at det sprækker igen?

• Væg med malede spånplader, markeret med røde og blå linjer for reglar. Trædør til højre. Stige og værktøj ligger på gulvet foran.
  • Rum med spånpladevægge, tidligere døråbning markeret med røde linjer, nu lukket af med isolering. Trægulv og lyskontakt synlige.
  • Værelse med vindue, markeret med røde og blå linjer for at angive placeringen af regler bag væggen.
Hvis der er spån under, er det jo bare at skrive som en gal, hvis du er bange for revner i gipsen.

• Synes
D Engelbrekt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvis der er spån under, kan du bare skrue som en gal, hvis du er bange for revner i gipsen.
Så man kan skrue direkte i spånet?

Hvordan bliver det med plasten bagved, eftersom det er ydervægge?

Ingen fare med plasten, bare skru på.

Sørg for at have den rigtige længde på skruerne bare.

En apelsin En apelsin sagde:
Se till att have den rette længde på skruer bare.
Gött, spånplatten ser ud til at være ca 13mm og så tænkte jeg at tage almindelig gips så 13mm til. Skal man tage skruer så det ikke engang går igennem spånplatten eller betyder det noget, hvis det går lidt ud bagved?

Plasten vil gøre tæt omkring skruen.
Protte

prototypen prototypen sagde:
Plasten kommer att gøre tæt omkring skruen.
Protte
Mener du, hvis jeg bruger 25 mm skrue, at den ikke laver hul i plasten, eller hvordan mener du, at plasten gør tæt omkring skruen?

Undskyld alle de dumme spørgsmål. Er ny, men vil gerne prøve lidt selv, da man har fået lidt mere fritid nu.

Et hus fra -93 er næppe så godt plastret, at det gør nogen forskel, om nogle skruer går gennem plasten............

• Synes
lopec
  • Laddar…
Så længe skruen sidder i hullet, er det tilstrækkeligt tæt. I princippet har alle huse bygget de sidste 40 år dampspærren direkte inden for overfladelaget med en masse skruehuller. Det er kun de aller seneste år, hvor man er begyndt med rigtige lavenergihuse og måler tætheden nøje, at det er blevet et 'problem'.

lopec
Jeg er mere bekymret over, at du ikke finder flere reglar end det? Står huset stadig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.