Hej,

Jeg er i gang med at renovere et rum i et hus bygget i '69.
På to af væggene sidder der en gammel type spånplade under tapetet, og bagved det ser det ud til at sidde en panel. Se billeder nedenfor.
Er der nogen risiko ved at sætte gipsplader ovenpå det eksisterende tapet og spånplade for at undgå at rive ned? Pladen smuldrer mere eller mindre bare sammen.

Er det værd at udskifte isoleringen mod ydervæggen, hvis det ikke er gjort siden '69, eller vil det ikke gøre nogen forskel?

De eksisterende plader går ikke hele vejen ned. Se billede. Skal man efterlade en lille sprække for lettere at komme til elinstallationer?

En af væggene, som er en ydervæg, består af lecablokke. Se billede med vindueskanten i. Skal man tætne sprækker mod betongtaget for ekstra isolering, eller vil man evt. have lidt luftspalte? Det er ikke sådan, at det virker til at trække fra sprækkerne på nuværende tidspunkt.

Mange tak på forhånd!
Billede af en væg med synlig beskadiget spånplade under revet tapet, afslørende en bagvedliggende panel, med ujævne kanter og isolering. Rør og revnet betonloft med synlig panelkant under. Væg med tapet og betontag, springe ses ved loftet; vindueskarm nederst til højre. Væg med beige tapet, der går ned til en trælaminatgulv. Nederst ses skader på tapetet og slid på væg og gulv.

Det er Tretex og ikke spån, så de kan ikke skrues i som spån, men hvis du har noget under at fastgøre i, så går det fint.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ser ud som treetex, og det går fint at sætte gips udenpå, hvis det er tilstrækkeligt lige, og der er regler at skrue i.

Vi planlægger at sætte nogle vægmonterede boghylder op i rummet, så måske skulle man rive dem ned alligevel.
Har I nogle tips til, hvordan man bedst får dem ned? De ser ud til bare at smuldre, når jeg prøver at løsne med kobenet.

R Rulle86 sagde:
Har I nogle tips til, hvordan man bedst får dem ned?
Nej, de er bløde og plejer at sidde med nogle hundrede søm per side, så det er bare at bide tænderne sammen og smuldre dem ned...

Ret besværligt, men det er bare at tage sig sammen.

Har I nogle tanker omkring de andre spørgsmål?
Skal man lade en sprække være nederst (og øverst) som de tidligere ejere har gjort?
Og hvad tænker I om at skifte isolering samt tætne omkring lecablokkene?
Tak på forhånd!

R Rulle86 sagde:
Vi planlægger at sætte lidt vægmonterede bogreoler op i rummet, så måske skal man rive dem ned alligevel.
Har I nogle tips til, hvordan man bedst får dem ned? Det ser ud til, at de bare smuldrer, når jeg forsøger at løsne med kobenet.
Jeg rev lige en masse gammel masonit, som dog er meget mere holdbart, men også her gik den i stykker med kobenet, så jeg valgte at trække søm og klammer ud med hjælp af en hammer og en skruetrækker, som jeg hamrede ind i klammerne. Netop for at få den ned i så store stykker som muligt. Antager, at det er sværere for dig, du kan måske slet ikke se, hvor den er fastgjort?

Nej desværre ikke. Sidder tapet over så ser ingen søm...

Nu har jeg revet trerexen. Panelet under er tørt, men jeg er lidt usikker på, om dette er skimmel eller ej. Måske svært at se på billedet.
Kan man sætte ny gips på det bare, eller er det bedst at udskifte panelet også?

• Træpanel med søm og mørke pletter, muligvis skimmel, ses på nærbillede. Panelet er tørt, men der er usikkerhed om tilstanden.
R Rulle86 sagde:
Nu har jeg revet trerexen. Panelet under er tørt, men jeg er lidt usikker på, om dette er skimmel eller ej. Måske svært at se på billedet.
Kan man lægge ny gips på det bare, eller er det bedst at udskifte panelet også?
Som du skriver, svært at se på billedet, er det udbredt over store arealer? Er panelet stift, plant og godt at skrue i, ville det jo være meget rart at have det under gipsen, i stedet for at udskifte det med OSB eller lignende for at få en holdbar væg.

Den er fin og plan så i øvrigt ser den godt ud.
Hvis det skulle være skimmel bør vel panelet være fugtigt og det burde kunne ses på hver bræt. Meget sporadisk og det ser som sagt meget tørt ud.
Tænker at man måske gips lige på alligevel.
Skal man så sætte vægmonterede hylder antar jeg at man må bruge lidt længere skruer og gå ind i panelet bagved.

Det der ser godt ud, på med gips bare og kør på!

Tak, så kører jeg på.

Så skal jeg også bygge nyt loft her. Nu er det hårdbetong mellem etagerne, og ovenpå ligger der et toilet.
Jeg vil gerne lydisolere loftet lidt, så man slipper for at høre hver detalje, der sker på toilettet.
Har I nogle tips til, hvordan man kan gøre det på en god måde?
Planen er et gipsloft med spots i. Lidt usikker på, hvordan jeg bedst fastgør lægterne i hårdbetongen. Måske er det bare at bide i det og begynde at bore? Loft med synligt hårdbetong og træreglar til indbygning af gipsloft, pladseret mellem planter og en stige.

Bore og derefter nylonpløk og passende skrue ville jeg bruge. Hvad angår lydisolering så er dobbeltgips nok en god ting, men det ødelægges jo lidt af huller til spots....men sandsynligvis bedre end nu.

• Synes
Rulle86
  • Laddar…
@Rulle86 lægger du gipset op ad plank væggen? Med eller uden plast?

• Synes
Rulle86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.