Hej!
Vi bor i et letbeton hus (blåbeton, ytong 1963). Nu er vi begyndt at renovere i stuen og er gået lidt i stå med, hvordan vi skal gøre med væggene. Vi vil male og tapetsere, men den gamle tapet der sidder der er en stoftapet med papirbagside. Under tapetet er der pudset letbeton. Huset har sat sig nogle steder, så pudsen er revnet. Vil helst undgå at tage de gamle tapeter ned, så problemet er, hvordan vi skal fikse væggen på den bedste, hurtigste, mindst snavsede måde. Vi bor i huset med en toårig.
Havde fra begyndelsen tænkt at opsætte gips, men har overvejet noget som easycover eller lignende.
Fuldsparkling er nok udelukket, da det støver for meget.
Venlig hilsen Marcus
Vi bor i et letbeton hus (blåbeton, ytong 1963). Nu er vi begyndt at renovere i stuen og er gået lidt i stå med, hvordan vi skal gøre med væggene. Vi vil male og tapetsere, men den gamle tapet der sidder der er en stoftapet med papirbagside. Under tapetet er der pudset letbeton. Huset har sat sig nogle steder, så pudsen er revnet. Vil helst undgå at tage de gamle tapeter ned, så problemet er, hvordan vi skal fikse væggen på den bedste, hurtigste, mindst snavsede måde. Vi bor i huset med en toårig.
Havde fra begyndelsen tænkt at opsætte gips, men har overvejet noget som easycover eller lignende.
Fuldsparkling er nok udelukket, da det støver for meget.
Venlig hilsen Marcus
Hej
Jeg går ud fra, at det ikke er i kælderen, I skal gøre dette. I så fald er mit råd at rive tapetet ned og rense væggene ned til pudsen og derefter reparere underlaget og spartle.
Vi gjorde den samme operation sidste vinter. Vores stof-tapet troede vi ville være et helvede at få ned. Men det, der skete, var, at laget bagved røg med. Et tip er at male væggene med en billig vægfarve, inden I sætter tapet op for at undgå at få "noppor" fra blåbetonen og pudsen. Der er visse, der endda hævder, at malingen gør, at væggen ikke slipper så meget radon ud. Det tror jeg, hvad jeg vil på, men det bliver i hvert fald ikke værre.
Fredrik
Jeg går ud fra, at det ikke er i kælderen, I skal gøre dette. I så fald er mit råd at rive tapetet ned og rense væggene ned til pudsen og derefter reparere underlaget og spartle.
Vi gjorde den samme operation sidste vinter. Vores stof-tapet troede vi ville være et helvede at få ned. Men det, der skete, var, at laget bagved røg med. Et tip er at male væggene med en billig vægfarve, inden I sætter tapet op for at undgå at få "noppor" fra blåbetonen og pudsen. Der er visse, der endda hævder, at malingen gør, at væggen ikke slipper så meget radon ud. Det tror jeg, hvad jeg vil på, men det bliver i hvert fald ikke værre.
Fredrik
Easy cover dækker ujævnheder utroligt godt, det tager også lidt bevægelser i visse tilfælde, så du slipper for revner i din nye tapet.
Jeg har brugt et par forskellige sorter, og den med glasfiberbærer synes jeg er bedst, hvis man har ujævnheder, husk at påføre meget lim.
Har du tjekket radon i huset? Som fredrik siger, bør det måske radonspærres, der findes særlig maling til det.
Jeg har brugt et par forskellige sorter, og den med glasfiberbærer synes jeg er bedst, hvis man har ujævnheder, husk at påføre meget lim.
Har du tjekket radon i huset? Som fredrik siger, bør det måske radonspærres, der findes særlig maling til det.
Hej tak for svarene.
Fungerer easycover så kører vi nok med det. Måske ikke lige så flot resultat som glat spartlet/gipset væg men som sagt bor vi i rodet og vil gerne blive færdige engang...
Angående radon så havde vi 310 i års gennemsnitsværdi sidste år. Har en ny, igangværende måling nu. Har installeret tilluftsventiler og en brændeovn. Tror ikke på spærrefarve for radon.
/Marcus
Fungerer easycover så kører vi nok med det. Måske ikke lige så flot resultat som glat spartlet/gipset væg men som sagt bor vi i rodet og vil gerne blive færdige engang...
Angående radon så havde vi 310 i års gennemsnitsværdi sidste år. Har en ny, igangværende måling nu. Har installeret tilluftsventiler og en brændeovn. Tror ikke på spærrefarve for radon.
/Marcus
Hvis jeg nu vil have gipsede vægge i stedet, hvordan fastgør jeg pladerne på bedste måde? Helst uden at rive tapet ned.
Montagelim og skruer + plug
Gipsmørtel/fliseklæb + skruer + plug
Fjerner naturligvis tapetet, hvor det er løst.
Montagelim og skruer + plug
Gipsmørtel/fliseklæb + skruer + plug
Fjerner naturligvis tapetet, hvor det er løst.
Hvad er det, der gør, at du ikke tror på det? Radon er luftbåret, det burde fungere ganske godt, og så slipper man for at overventilere for at slippe af med radon, hvilket burde påvirke opvarmningsomkostningerne positivt.kacke_ sagde:
Selv med gips skal du stadig spartle og slibe en del.
Tror ikke på spærrfarven, for det bliver ikke helt tæt alligevel, og hvis det gør, hvor godt er det så uden rigtig god ventilation. Ex FTX vent. Er ingen ekspert på bredspartling, men at spartle gipsfuger kan jeg uden at det bliver så meget slibning. Bliver jo kun en lille bunke på gulvet ved hver fuge... dog mange småbunker, men de føles ikke som om de flyver rundt som støv overalt.
Jeg tror heller ikke på spærrende maling. Et sted kryber det ud alligevel. Hvordan gør man ved døre og vinduer? Skal man så fjerne disse og spærre i hullet. Nej, det er nok kun ventilation på den ene eller anden måde der hjælper.
Fredrik
Fredrik
Vi bor i et hus, der er bygget på samme måde som dit. Jeg skal også gøre noget ved væggene i nogle rum, men har ikke tænkt mig at nøjes med kun gips eller lignende. Da det ikke er muligt at skrue noget fast i letbeton, vil jeg først sætte OSB op og derefter gips på det. For at fastgøre OSB til letbetonen vil jeg sømspikke og limme tynde lægter, som jeg så kan skrue pladerne fast i. Måske kan det også være noget for dig?
Mod letbetonvægge af blåbeton har jeg limet gipsplader med PL400, og nogle steder trak jeg lange træskruer i, hvor væggen ikke var lige.
Det sidder meget godt fast, så hvorfor skråsømmes og limes regler først? Det burde også være muligt at lime OSB, ikke?
Det går fremragende at skrue ting fast i letbeton for resten, vi har alverdens tunge ting hængende på væggene, men plader bliver lidt besværligt, så der er det nemmere at lime.
Det sidder meget godt fast, så hvorfor skråsømmes og limes regler først? Det burde også være muligt at lime OSB, ikke?
Det går fremragende at skrue ting fast i letbeton for resten, vi har alverdens tunge ting hængende på væggene, men plader bliver lidt besværligt, så der er det nemmere at lime.
Jan-Å limmede du gips udenpå tapetet eller fjernede du tapetet først? Tænkte på det, som Fredrik Å skrev om bærekraften. Det ender sikkert med, at vi sætter både gips og easycover. På forskellige vægge selvfølgelig.
Halvdelen af væggen var tidligere en del af et toilet, så der var væggen til 2/3 malet puds og til 1/3 nypudset, hvor jeg havde fjernet fliser. Halvdelen af væggen var gang, selv før, så der var der nogle lag tapet, jeg skrabede det løse væk, som man gør før en omtapetsering, så limede jeg pladerne.kacke_ sagde:
Det er OT men alligevel... Det er klart at man skal have ventilation og allerhelst FTX men med radon i huset så har jeg bekendte som må ventilere hele husets volumen en gang/time og det koster meget selv med et effektivt FTX. De går alt for ofte i afisningsläge ved strenge minusgrader og da er effektiviteten dårlig. Virkningsgraden producenterne angiver på 80-85% synes jeg ikke er helt realistisk da luften skal til og fra HEXen med, jeg har godt med isolering på mine rør som ligger på loftet og taber ca 3-4 grader på frailuften ved 10-12 minusgrader. Det bliver ikke 85% virkningsgrad af det, sammen med afisning af frailuften så bliver virkningsgraden over tiden endnu værre.kacke_ sagde:Tror inte på spærrfarven för att det inte bliver helt tæt alligevel og bliver det det, hur bra er det da uden rigtig bra ventilation. Ex FTX vent. Er ingen hejare på bredspartling, men at sparkle gipsskarvar kan jag uden at det bliver så mycket slibning. Det bliver jo bara en lille høj på gulvet ved hver skarv... dog mange småhøjder men det føles ikke som de flyver omkring støv overalt.
Kan man på en enkelt måde (f.eks. med farve eller noget andet) få bort en stor del af radonet så hvorfor ikke? Sen at man ikke kan male alt bort er en anden sag men spærrer man alle letmalede blåbetonvægge så burde det alligevel gøre en stor forskel bilder jeg mig ind?
Klik her for at svare