Hej,

Jeg er muligvis i det forkerte forum, men jeg prøver alligevel. Hvordan gør man, når man gipsar? Hvad skal man tænke på?
Behøver man nogen speciel sav for at skære til pladerne, eller er det almindelig rundsav, der gælder?

/Honeybun

Mikael_L
Du skal ikke save pladerne overhovedet.
Brug en hobbykniv eller en sådan der barberbladskniv, hvor man kan knække bladet af stykke for stykke for at få en skarp kant. Skær igennem papiret og nogle mm ind i gipsen på den ene side, hvor du vil kappe, støt gerne mod et planke eller lignende så det bliver lige. Så knækker du simpelthen pladen langs anvisningen, endelig skærer du det andet siders paplag af med kniven.

Men nogle gange må man jo save, f.eks. rørgennemføringer, brug gerne en billig stiksav eller evt. rundsav, for gipsstøvet slider voldsomt på lejerne i maskinen, så bedre at ødelægge en billig maskine. Eller så låner du naboens fine dyre Festool TS55'a ... :D (sjovt, men det forstod du..)

I yderhjørner spartler du en sådan der stålskinne, så slipper du for at få hjørner, der bliver ødelagte alt for let. Hjørnerne bliver også meget lettere at få lige.

Gips skal over vinduer og døre og under vinduer samles "midtpå" vinduet/døren, dvs ikke lige over karmen.

edit: Jeg mener at kunne huske, at man kunne downloade et ret godt materiale på Gyproc's hjemmeside, men nu virker det ikke for mig. Jeg ved ikke, om jeg har for høje sikkerhedsindstillinger, f.eks. mod popup-vinduer ...
Men du kan forsøge selv.
http://www.gyproc.se/gyproc/content...429ADF70EC125712A003451BA?OpenDocument&m=memb

Senest redigeret:
Mikael_L
Brug gipsskrue, ikke spånpladeskrue. Skru med cc20-25 (har jeg for mig bliver godt).

Mikael_L
Norgips Montagehåndbog s 1-20 (2004) (1,240 Mb) ser jo ud til at dække alt ...
Meget godt.

Mikael_L sagde:
Jeg vil huske, at man kunne downloade et rimeligt godt materiale på Gyproc's hjemmeside, men nu virker det ikke for mig.
Det vil jeg også huske, men man skal åbenbart registrere sig som "Gyproc Partner" for at få adgang til de der filer nu.
Men noget af den information ser også ud til at findes i deres "Håndbog for hjemmet," som man kan downloade uregistreret.

Håndbog for hjemmet

Har yderligere et spørgsmål: Jeg vil sætte OSB plade indenfor gipsen. Kan man sammensætte gipsen i samme samling som OSB pladen, eller skal samlingerne være forskudt? Forstår I hvad jeg mener?

Honeybun sagde:
Har yderligere et spørgsmål: Jeg vil sætte OSB plade inden for gipsen. Kan man sammensætte gipsen i samme samling som OSB pladen, eller skal samlingerne være forskudt? Forstår I hvad jeg mener?
Forskyde helst. Glem ikke at efterlade 3mm afstand mellem OSB-pladerne. Også i hjørner.

Forskyd altid samlingen, ellers sprækker det der!

//Micke

sprækker

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.