7,178 læst ·
20 svar
7k læst
20 svar
Gips puds revner mens det tørrer
Bedste svar
Med risiko for begrebsforvirring, da det ser ud til, at jeg har misforstået gipsmørtel med gipsspartel (om mørtel skal være grinet dvs.), men jeg synes, den jeg linkede til før, er god og ligeledes Dalapro DM60. Har også brugt Bostik Filler V28.paulssona sagde:
Alle disse har været nært beslægtede, om det er mørtel eller spartelmasse, lader jeg ligge. Det bliver glat, slibes let, er hvidt, og hærder hurtigt og endda i meget tykke lag.
Edit: Skulle være svar til MickeTyr, men jeg skriver ikke hurtigt nok.
Det er slet ikke min erfaring med gipsmørtel.
Jeg har pudset en hel del vægge med samme mærke fra Hornbach og det har aldrig været grynet. Den eneste gang det har sprækket, hvor jeg har repareret tykt, var det dårligt reglet og gipspladeret, ellers har det været super stabilt. Jeg har nok ikke bygget 50mm nogen gang, men 30 uden problemer, uden revner og med helt jævnt resultat direkte.
Er det ikke en gammel sæk du har fået fat i? Den er måske blevet opbevaret dårligt?
Det er slet ikke min erfaring med gipsmørtel.
Jeg har pudset en hel del vægge med samme mærke fra Hornbach og det har aldrig været grynet. Den eneste gang det har sprækket, hvor jeg har repareret tykt, var det dårligt reglet og gipspladeret, ellers har det været super stabilt. Jeg har nok ikke bygget 50mm nogen gang, men 30 uden problemer, uden revner og med helt jævnt resultat direkte.
Er det ikke en gammel sæk du har fået fat i? Den er måske blevet opbevaret dårligt?
Jasså, mærkeligt. Mig bekendt indeholder gipsputs en form for grovere partikler, som sand eller lignende, mens gipsmørtel/gipsspartel er helt fri for dette.e02jr sagde:
Edit: Skulle være svar til MickeTyr, men jeg skriver ikke hurtigt nok.
Det er slet ikke min erfaring med gipsputs.
Jeg har pudset en del vægge med samme mærke fra Hornbach, og det har aldrig været grynet. Den eneste gang det har revnet, hvor jeg har lappet tykt, var det dårligt reglade og gipsede, ellers har det været superstabilt. Har nok ikke bygget 50mm nogle gange, men 30 uden problemer, uden revner og med helt jævnt resultat direkte.
Fx fra Finjas produktbeskrivelse på gipsputs:
Sammensætning
Kornighed ballast, Tilsætningsstof, Kalciumsulfat
Jeg begik fejlen ved at købe gipsputs i stedet for gipsmørtel på et tidspunkt og indså hurtigt, at det var helt andre ting, når jeg først begyndte at bruge det.
Tak for dette. Jeg købte Casco Wallfiller, en 300mm bredspartel og glasfibervæv som har fået gode anmeldelser. Venter stadig på at skidtet skal tørre, men i morgen formiddag burde det være gennomhærdet så køkkenprojektet kan fortsætte.T Trafikverket1 sagde:Med risiko for begrebsforvirring da det synes som om jeg har misforstået gipsmørtel med gipsspartel (om puds skal være vanskeligt dvs), men jeg synes den jeg linkede til før er god og ligeledes Dalapro DM60. Har brugt Bostik Filler v28 også.
Alle disse har været ens, så om det er puds eller spartel lader jeg ligge. Det bliver glat, slibes enkelt, er hvidt og hærder hurtigt og selv i meget tykke lag.
Stort tak til alle. Ved ikke om man behøver at 'lukke tråden' eller lignende. Men jeg føler mig vel hjulpet.
Ha' en skøn sensommer alle.
Mistænker nogen har været på din smugbræt. Har pudset meget gips og har ikke set noget lignende?
Gammel tråd men jeg har brugt samme? gipsmørtel/puds fra Hornbach til mange projekter og aldrig haft nogle problemer. Fx da vi skulle jævne køkkenvæggen inden montering af stammer havde vi pudsbaner som var 20-30mm og ingen revner nogen steder.
https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/
Kan du have tilsat for meget vand i mørtelen måske?
https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/
Kan du have tilsat for meget vand i mørtelen måske?
Klik her for at svare