Hej alle,
Helt ny til forummet og har søgt rundt omkring problemer med gipsmørtel. Synes svenske kanaler (selv producenter som Finja osv.) er virkelig dårlige til information om håndteringen af gipsmørtel. Ifølge producenterne er det jo det bedste siden skiveskåret brød.

Jeg har lige fyldt ordentlige huller efter en doven snedker. Jeg har fulgt anbefalingerne om at holde tykkelsen indenfor 50mm og gjort et grundigt forarbejde med primer osv.

Problemet er, at de større fuger nu er på dag 2 af tørretid (2-3 timer uanset tykkelse, min erfaring, Finja beton) og de er begyndt at revne. Måske påvirker gipsmørtelens vægt karmen og presser på den? Men den er understøttet bagved og har god øvrig fastgørelsesflade fra gammel rør (huset er fra 1937).

1. Hvordan kan jeg redde dette (se billede)? Jeg bliver nødt til at lave en omgang mere for at jævne mindre ujævnheder ud (gipsmørtelen var overraskende let at arbejde med).
2. Hvad er jeres tanker omkring gipsmørtel som fyldemateriale, og hvad er jeres erfaringer, som producenterne ikke ønskede at formidle?

Link til gipsmørtelen jeg bruger: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

Ha' en god dag!
Andreas

• Væg med gipspletter og synlige revner omkring en dørkarm; ledninger stikker ud af en rund åbning. Reparation efter snedkerfejl.
  • Revner i gipsvæg ved eludtag, med en Bosch støvsuger i baggrunden. Væggen viser tegn på ujævnheder og smuds på gulvet.
  • Revner i gipsvæg efter reparation, tydelige lodrette sprækker.
Senest redigeret:
Hvorfor det revner kan jeg ikke svare på, men er det virkelig gipsputs du bruger? Ser mere ud som noget mørtel af en slags. Min erfaring med gipsputs er meget positiv, har aldrig oplevet revner som de billeder du har lagt op. Har repareret store huller med gipsputs på gamle pudsede vægge uden at de er sunket eller revnet.

• Synes
Ossian K Olsson og 1 anden
  • Laddar…
T Trafikverket1 sagde:
Hvorfor det revner kan jeg ikke svare på, men er det virkelig gipsputs du bruger? Det ser mere ud som noget muremørtel af en slags. Min erfaring med gipsputs er meget positiv, har aldrig oplevet revner som dem på de billeder, du har lagt op. Jeg har repareret store huller med gipsputs på gamle pudsede vægge uden at de er sunket eller revnet.
Tak for dit svar. Dette er materialet jeg bruger: https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

T Trafikverket1 sagde:
Jeg havde prøvet at slibe og derefter jævne af med [link]

Brugt casco med godt resultat. Ikke lige så lang bearbejdningstid, så bland ikke for meget.
Tak! Må vente til skidtet behager at tørre, så må jeg slibe til og jævne ud og derefter lime sprækkerne med wallfilleren du sendte.

• Synes
Trafikverket1
  • Laddar…
Har testet noget lignende det du linkede (kan have været det samme når jeg tænker efter) og var ikke det jeg tænkte gipsputs skal være. Var meget grynet og overfladen blev ikke nær så glat som andre gipsputs jeg har brugt, føltes mere som sandpapir. Lyder også mærkeligt at det ikke har tørret, gipsputs plejer at tørre meget hurtigt.

• Synes
paulssona
  • Laddar…
Et tip er at spartle microlit ind, når du nu udjævner. Påfør spartelmasse, pres microlit ind med spartlen og spartl over med et tyndt lag mere.

• Synes
Emma. L og 1 anden
  • Laddar…
Var inde på samme linje som fg skrev. For tykt lag på samme gang. Lad det tørre og fyld på med en omgang til.

• Synes
paulssona
  • Laddar…
MrJay MrJay sagde:
Dette er altså rotband du har købt, og du skriver selv "inden 50mm" på trods af, at producenten angiver max 15mm:
[link]
Mm, derudover: mindste tykkelse 10mm. Så ikke underligt at det revner her...

MrJay MrJay sagde:
Dette er altså rotband du har købt, og du skriver selv ”inden for 50mm” trods at producenten angiver max 15mm:
[link]
Så nu at Hornbachs tyske hjemmeside skrev ud lagtykkelse men ikke den svenske. Jeg gik på generelle gipsmørtel-anbefalinger. Tak for oplysningen!

A

H hapazard sagde:
Et tip er at spartle microlit ind, når du nu jævner ud. Læg spartelmassen på, pres microlit ind med spartlen og spartl et tyndt lag over igen.
Tak for tipset! Det skal jeg huske, når det først er tørret...

T Trafikverket1 sagde:
Har testet noget lignende det du linkede (kan have været det samme nu jeg tænker efter) og var slet ikke det jeg tænkte gipsputs skal være. Var meget grynet og overfladen blev slet ikke glat som andre gipsputs jeg har brugt, føltes mere som sandpapir. Lyder også mærkeligt at det ikke har tørret, gipsputs plejer at tørre meget hurtigt.
Ja, du har helt ret for det føltes meget grynet end hvad fået det beskrevet som. Men som nogen længere ned skrev at det er en anden form for gipsputs med betydeligt snævrere tolerancer. Jaja, everyday you learn.

Tak for alle svar!

Hvad vil I anbefale for gipsputs som faktisk er gipsputs? Jeg har en del arbejde tilbage og kan lige så godt bruge de rigtige ting.

paulssona paulssona sagde:
Tak for alle svar!

Hvad ville I anbefale for gipsmørtel, som faktisk er gipsmørtel? Jeg har en del arbejde tilbage og kan lige så godt bruge rigtige ting.
Gipsmørtel er grynet og pokkers. Jeg ville have anbefalet gipspuds eller Arden til lignende arbejde... hvis du altså ikke specifikt ønsker den grynede struktur dvs.

• Synes
paulssona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.