Jeg skal sætte gips på en væg med Treetex. Jeg havde tænkt mig at sætte 6mm reparationsgips, men blev advaret, da 6mm ikke er stærkt nok. Gipsskiverne vil bule ind, hvor skruerne er fastgjort.

Er der nogen, der har erfaring med gips på Treetex?

Ps. Kom til at tænke på, man måske kan lime reparationsgips i stedet?

Hej

Jeg har sat gips på treetex, men de rum jeg laver nu, der fjerner jeg treetexen først.

Det bliver bedre sådan.

Fredrik

Jeg tog også treetexen ned, før jeg satte gips op. Det er lidt arbejde, og det støver en del, men resultatet bliver godt. Hvis man fjerner treetexen først, behøver man ingen specialløsninger med lister, da treetexen og gipsen næsten har samme tykkelse.

Vi fjerner Treetex på indvendige vægge, men dette er en ydervæg, hvor vi vil beholde Treetex for isoleringens skyld.

Ekland:
Satte I almindelig eller reparationsgips?

Hej

Jeg satte normalt for at renoveringsgipset ryger ind og bliver ujævnt.

Fredrik

Jeg har for nogen uge siden gipsede 20m væg med tretex (på råspont) som underlag.
Fungede rigtig godt, jeg brugte 13mm gips og skruer som gik igennem tretexen og fik fæste i råsponten.

Kan ikke huske, at jeg nogensinde har set nogen Tretex, som har været så glat, at den kunne være et godt underlag for gipsplade.

saturnus sagde:
Kan ikke huske at jeg nogensinde har set nogen Tretex, som var så glat, at den ville kunne være et godt underlag for gipsplade.
Kommer du forbi hovedstaden så giv lyd og tjek mine vægge. Ikke er disse fra -50 ujævne så en 6mm gipsplade ville bue i hvert fald. Stuen rev jeg ned al tapet og derefter tæt farve på samlinger og til sidst tapet, og der er ikke nogen store ujævnheder der ikke. Og så store så det ville kunne ses igennem en gipsplade så trækker man skruen enormt stramt.

Jeg har sat 13 mm gips på tretex med råspont bagved, og det har fungeret fint fint, men jeg har været på et job i Oslo og kigget dér havde de promoveringsgips, den var ikke stiv nok, så da det begyndte at bevæge sig, kom skruehovederne frem i tapetet, ikke specielt smukt.

Så må det blive 13mm gips. Gælder bare om at få det til at se pænt ud med nye vindues- og dørrammer.

saturnus sagde:
Kan ikke huske, at jeg nogensinde har set nogen Tretex, som har været så glat, at den kunne være et godt underlag for gipsplader.
Vi har tapetseret Treetex (original fra 1939) i alle seks rum uden nogle større problemer. Netop i køkkenet, som vi arbejder med nu, er der dog lidt problemer, fordi vi har fjernet en køkkenvask (ubehandlet Treetex bagved). Men det er absolut glat nok til at sætte gips.

saturnus sagde:
Kan inte huske at jeg nogensinde har set nogen Tretex, som har været så glat, at den kunne være et godt underlag for gipsplade.
Kan bare være enig med snuttjulle. Kommer du forbi her oppe er du velkommen til at kigge. Har treetex i 6 huse og de er helt glatte.

Når vi nu alligevel arbejder med Tretex.
Jeg overvejer at sætte restitution på væggene i rummet, hvor der er Tretex, for at få en mere slidstærk overflade.
Er der nogen, der har erfaring?
Rummet skal bruges som kontor.

Valter:
Start gerne en egen tråd med dine spørgsmål, så jeg slipper for at få påmindelser via mail, når nogen svarer på dine spørgsmål.
Tak! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.