Er det godt nok at skrue gipsen på en indervæg i kælderen som der sidder panel på??? Reglarne i væggen er horisontale og sidder ca c/c 800mm. Ved ikke rigtig hvad det er for dimension på panelen?? Ville gætte på ca 13mm...

Bør fungere under forudsætning af, at du har tjekket, at træreglarne ikke har direkte kontakt med betonen. ;)

Hvorfor bør jeg undersøge det?? Hvad kan der ske, hvis det er tilfældet??

Risikoen er, at der kan trænge fugt op i indervæggen. Har du så træreglar i direkte kontakt med betonen, kommer muggen som et brev på posten. :P

Hvis reglerne skulle ligge mod betonen, så har de gjort det i ca. 30-40 år, så da burde det vel have vist sig allerede. For der bliver vel ingen forskel, bare fordi man sætter gips op på væggene???

Jo væggen bliver jo tættere i og med at du lægger et lag gips udenpå den eksisterende konstruktion, hvilket kan gøre, at mere fugt bliver bagved

Tips:

Riv ud panelen, puds væggene.

Skal vi gøre.

Burde det ikke fungere selvom reglerne ligger imod betonen, eftersom mine væggregler er horisontale og så kan luften cirkulere rundt i hele rummet, hvilket ikke er muligt hvis reglerne er lodrette. Så skal vi kun gipse 3 af 4 vægge, så kan luften også komme ud den vej.. Havde tænkt mig at have væv på væggen som så skal males,, betyder det noget hvad man har for overfladebehandling,,?? hvis man tænker på fugten??

Bliver der altid fugt i en kælder eller er det kun, hvis den er dårligt drænet??? Vi har en affugter stående tændt døgnet rundt i kælderen, hvilket burde være en klar fordel. Luftfugtigheden er nu om vinteren ca. 40%.

mats_o sagde:
Jo väggen bliver jo tættere iom at du lægger på et lag gips udenpå en eksisterende konstruktion hvilket kan gøre at mere fugt bliver bagved
Gips gør ingenting tættere ud fra diffusionssynspunkt....

Har fundet ud af, at der er lecablokke i væggen, så er der påreglet med 45*45 direkte på lecaen "horisontalt", 45 isolering og så panel. Har ikke bemærket noget af skimmel eller lignende, nogen der tror, det ville være muligt bare at smide gips på panelet??? Mr Z, du ser ud til at have lidt styr på dette, hvad er din mening??? Huset er bygget i midten af 70'erne. Huset står i midten af Sverige, hvis det har nogen betydning, har jo som sagt en affugter stående i kælderen...

mr Z sagde:
[quote author=mats_o link=1136367146/0#5 date=1136372912]Jo væggen bliver jo tættere i og med at du lægger et lag gips udenpå den eksisterende konstruktion, hvilket kan gøre, at mere fugt bliver tilbage bagved
Gips gør ingenting tættere ud fra et diffusionssynspunkt....[/quote]

Nej men hvis du slår gips udenpå panelet, så bliver hele konstruktionen mere absorberende end med kun panel. Var sådan jeg mente

Træ og kælder plejer jo generelt ikke at være den mest geniale idé. Samtidig skal man huske, at grunden til forhøjede fugtværdier i kælderen ikke kun er fordi, den er under jord, men fordi kældre generelt plejer at være koldere end resten af et hus. Man kan håndtere fugtproblematikken ved at hæve temperaturen. Sådan fungerer det med plade på jord og isolering under. Den samme mængde fugt findes i hele pladen, men varmen på indersiden gør, at RF bliver lavere.

Men selvfølgelig kan du sætte gips på panelen, det kan fungere, eller det måske ikke fungerer. I mit barndomshjem havde vi træ i kælderen, og der var ikke skimmel. Det afhænger af, hvordan ydersiden ser ud, dræning osv... osv...
Men chancen for, at du får mikrobefest i træet før eller senere, er overhængende...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.