Burde det ikke fungere selvom reglerne ligger imod betonen, eftersom mine væggregler er horisontale og så kan luften cirkulere rundt i hele rummet, hvilket ikke er muligt hvis reglerne er lodrette. Så skal vi kun gipse 3 af 4 vægge, så kan luften også komme ud den vej.. Havde tænkt mig at have væv på væggen som så skal males,, betyder det noget hvad man har for overfladebehandling,,?? hvis man tænker på fugten??
Har fundet ud af, at der er lecablokke i væggen, så er der påreglet med 45*45 direkte på lecaen "horisontalt", 45 isolering og så panel. Har ikke bemærket noget af skimmel eller lignende, nogen der tror, det ville være muligt bare at smide gips på panelet??? Mr Z, du ser ud til at have lidt styr på dette, hvad er din mening??? Huset er bygget i midten af 70'erne. Huset står i midten af Sverige, hvis det har nogen betydning, har jo som sagt en affugter stående i kælderen...
Gips gør ingenting tættere ud fra et diffusionssynspunkt....[/quote]mr Z sagde:
Nej men hvis du slår gips udenpå panelet, så bliver hele konstruktionen mere absorberende end med kun panel. Var sådan jeg mente
Træ og kælder plejer jo generelt ikke at være den mest geniale idé. Samtidig skal man huske, at grunden til forhøjede fugtværdier i kælderen ikke kun er fordi, den er under jord, men fordi kældre generelt plejer at være koldere end resten af et hus. Man kan håndtere fugtproblematikken ved at hæve temperaturen. Sådan fungerer det med plade på jord og isolering under. Den samme mængde fugt findes i hele pladen, men varmen på indersiden gør, at RF bliver lavere.
Men selvfølgelig kan du sætte gips på panelen, det kan fungere, eller det måske ikke fungerer. I mit barndomshjem havde vi træ i kælderen, og der var ikke skimmel. Det afhænger af, hvordan ydersiden ser ud, dræning osv... osv...
Men chancen for, at du får mikrobefest i træet før eller senere, er overhængende...
Men selvfølgelig kan du sætte gips på panelen, det kan fungere, eller det måske ikke fungerer. I mit barndomshjem havde vi træ i kælderen, og der var ikke skimmel. Det afhænger af, hvordan ydersiden ser ud, dræning osv... osv...
Men chancen for, at du får mikrobefest i træet før eller senere, er overhængende...
Klik her for at svare