Jeg skal bygge et fritidshus fra Lundqvist Trävaru, hvor huset monteres i 120cm-moduler. Altså, stående stolper med cc 120cm. Min plan har været at montere gips direkte på dette, men indser nu, at jeg har lavet en tankefejl, da jeg troede, at stolperne sad med cc 60cm, hvilket jo ikke er tilfældet.

Jeg tænker, at et installationslag med liggende 45-stolper er nødvendigt, men her blev jeg lidt usikker på, hvordan man løser det smartest? Sætter man disse stolper med cc 60cm (liggende), hvordan bliver det så med de stående samlinger på gipspladerne? Man kan vel ikke have disse uden stolpe bagved? Plejer man at sætte også stående stolper med cc 90 eller 120cm afhængig af bredden på gipspladerne?
 
Tillæg, formoder at man normalt sætter OSB liggende på installationslaget og gipsen stående, så man spreder samlingerne. Men jeg vil som sagt kun bruge gips i væggene.
 
Det findes T-profil for dette at købe på bl.a. Byggmax. Du stiller gipsen og bruger den i de stående samlinger. Tænk på at købe kombi gipsskrue bare så du kan skrue både i stålet og træreglen uden problemer.
 
  • Synes
jknut
  • Laddar…
Hvis du vil beholde din eksisterende plan, er det vel nemmest bare at indsætte en række ekstra stående regler, så du får CC60. (Plade eller metal efter smag og behag)

Men selv ville jeg nok sætte et lag K-plywood på reglerne og gips på det. Prisen i forhold til OSB er jo ikke så ekstrem, og så er det jo bare at fortsætte uden at behøve tænke på regler osv. når man indretter (og man får en "massivere følelse" i væggene).
 
  • Synes
kulle
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Hvis du vil beholde din nuværende plan, er det nemmeste vel bare at sætte et par ekstra stående regler, så du får CC60. (Stål eller metal efter smag og behag)

Men selv ville jeg nok sætte et lag K-plywood på reglerne og gips ovenpå det. Prisforskellen i forhold til OSB er jo ikke så ekstrem, og så er det jo bare at køre på uden at skulle tænke på regler etc., når man indretter (og man får en "mere massiv følelse" i væggene).
Du mener, at man integrerer stålreglen i isoleringen? Det lyder da som et interessant alternativ.
 
Matti_75 Matti_75 sagde:
Der findes T-profil til dette at købe på bla Byggmax. Du opstiller gipsen og bruger den i de stående samlinger. Husk at købe kombi gipsskruv bare så du kan skrue både i stålet og træreglen uden problemer
Hvis man har liggende 45-regler går jeg ud fra, at man ikke bør sætte disse profiler udenpå disse regler? Men enten save lidt væk, hvor profilen passerer træreglen, eller kappe profilen i sektioner, der passer imellem? Hvis profilen sættes udenpå reglerne, havner samlingen 2-3mm længere ude end hvilket jo rimeligvis vil skabe problemer. Eller tænker jeg forkert?
 
A
Installationslag hedder det, fordi det er i det lag, installationerne havner. Du måske ikke skal have indbyggede installationer, eller så er du klar til at gøre om plasticiseringen, når disse er på plads?
 
Rickard.
Spånplade synes jeg er et meget interessant alternativ med dagens priser i tørre rum. Spånpladen er helt upåvirket af prisstigningerne og er udmærket til det meste, man har brug for, selvom den ikke helt er lige så god som OSB eller plyfa. Alle, der har boet en tid i et ældre Älvsbyhus (flere andre), ved, at det ikke er noget problem at skrue selv ret tunge ting op i 10mm spånplade.

Installationslaget føles sådan prisværd, hvis man ikke bruger det til det, det er beregnet til.
 
Senest redigeret:
A Emil_K sagde:
Installationslag hedder det, fordi det er i det lag, installationerne ender. Du måske ikke skal have indbyggede installationer, eller så er du parat til at lave plastningen om, når disse er på plads?
Tanken har været, at husleverandøren ikke plastrer væggene, men at jeg gør det, efter at elektrikeren har udført sit arbejde. Hvis vi bruger et installationslag, kan vi selvfølgelig plastre ind fra starten, og at elektrikeren gør sit i installationslaget.
 
Rickard. Rickard. sagde:
Spånplade synes jeg er et meget interessant alternativ med dagens priser i tørre rum. Spånpladen er helt upåvirket af prisstigningerne og er fint til det meste, man har brug for, selvom den ikke helt er lige så god som OSB eller krydsfiner. Alle der har boet en tid i et ældre Älvsbyhus (m fl) ved, at det ikke er noget problem at skrue op selv ret tunge ting i 10mm spånplade.

Installationslaget føles sådan lidt prisvigtigt, hvis man ikke bruger det til det, det er tiltænkt.
Ja, en 12mm spån koster jo mindre end halvdelen af en OSB. At jeg vil skippe OSB/træplade er pga udgiften, at jeg ikke synes, det er værd så mange tusinde ekstra bare for at slippe for gipsemolly. Er som sagt et fritidshus og skal holde udgifterne nede.
 
Rickard.
J jknut sagde:
Ja, en 12mm spån koster jo mindre end halvdelen af en OSB. At jeg vil undgå OSB/træplade er pga. prisen, at jeg ikke synes det er værd så mange tusinde ekstra bare for at slippe for gipsmolly. Det er som sagt et fritidshus og jeg må holde omkostningerne nede.
Præcis og bestiller man en last 10mm spånplade burde man være relativt tæt på, hvad omkostningerne for t-jernene bliver. 45x45 reglen kan man så også bytte ud med fx 28x70 hvis man prioriterer pris og plads, men så mister man fordelene ved et installationslag.
 
Rickard.
J jknut sagde:
Tanken har været at husleverandøren ikke pakker væggene ind i plastik
Så kan du vælge at blot indfælde en 45x45 eller 45x70 i hvert rum. Arbejdet med at justere isoleringen kan næppe være mere end de øvrige løsninger.
 
  • Synes
jknut
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Då kan du välja att bara fälla in en 45x45 eller 45x70 i varje fack. Jobbet att justere til isoleringen kan næppe være mere end øvrige løsninger.
Kan det være så at en 45-regel svajer gør meget? har tænkt have 2,7 i loftshøjde
 
Rickard.
J jknut sagde:
Kan det vara så att en 45-regel svajer gør meget? har tänkt ha 2,7 i takhöjd
Jeg ved faktisk ikke.
En 45x45 med 2x plader er mere end nok, men helt uden støtte på bagsiden og med enkelgips er jeg ikke lige så sikker, jeg tror det kommer til at fungere hvis man finder gode regler men bare det kan være et projekt. 45x70 er ofte lettere at finde i god kvalitet og lettere at arbejde med synes jeg.
 
J jknut sagde:
Hvis man har liggende 45-reglar antager jeg, at man ikke bør sætte disse profiler udenpå disse reglar? Uden enten save lidt bort der, hvor profilen passerer trelabelen, eller kappe profilen i sektioner, der passer imellem? Hvis profilen sættes udenpå reglarne kommer fugen 2-3mm længere ud, hvilket jo rimeligvis vil skabe problemer. Eller tænker jeg forkert?
Nej, der behøves ikke at skæres ud noget som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.