Enten gør man som man skal og sætter OSBn med små mellemrum (de er nogle millimeter smallere end andre plader), eller også gør man som jeg og ignorerer det og bare sætter pladerne op.

Begge varianter ser ud til at fungere godt uden at væggene buler ud....eller ind.
 
Jeg kørte også på som Mathias, det fungerer godt! Til sagen hører, at jeg er så langsom (læs grundig), så OSB'en nåede nok at tørre op alligevel ;)
Nogle tips:
* Lim OSB'en mod reglarne (dette tænkte jeg ikke på)
* Fuldeskru både OSB samt gips
* Det fungerer udmærket med almindelige gipsskruer til OSB, hvilket gør det billigt
 
Kan man sømme OSB med sømpistol?
 
Hvad er OSB for noget? Noget jeg burde bruge.... ;)
 
Det er en slags fiberskive, der er presset på en playwood-lignende måde. Ser ud som en blanding mellem playwood og spånplade. Noget billigere end byggplaywood.
 
;) Ser ud sådan her:

osb.jpg
 
MagnusS sagde:
...Det der med lim føles ikke rigtigt, for så får jeg noget stort, der bevæger sig i forhold til gipsen.
Spånplader skal limes mod reglar og helst kortside mod kortside. Dette ifølge byggevejledningen fra producenten, fx Byggelit. Anbefales også af tømrere, når der er rigelig tid til opsætning.
Limmet låser snarere pladen i en position. Skruer alene vil næppe kunne "holde imod".
 
Men OSB skal jo ikke ligge mod hinanden. Hvordan skal de så kunne limes kortside mod kortside?
 
sgryd sagde:
Men OSB skal jo ikke ligge mod hinanden. Hvordan skal de så kunne limes kortside mod kortside?
Jeg kommenterede MagnusS' generelle holdning om, at lim ikke "føles rigtigt". OSB er jeg usikker på. Overfladen er jo oftest vokset, så spørgsmålet er, om limet ikke mister grebet efter et par år. Måske en anden ved det....
 
MagnusS sagde:
...men limmede spånplader som bevæger sig sammen med stiv gips virker ikke særligt godt....
De bevæger sig ikke...ikke målbart i hvert fald. Det bliver samtidig utroligt solide vægge
 
MagnusS sagde:
Så er det næste spørgsmål, hvor meget bedre er det med gips+OSB end dobbeltgips?
Man får lidt mere at skrue i.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.