Skal inden for den nærmeste fremtid tage fat på min køkkenrenovering. På den nuværende væg, hvor jeg har tænkt mig at hænge vægskabe over køkkenvasken, er der kun opsat en gipsplade. Rummet til denne væg er badeværelset. Undrer mig derfor om I ser nogle problemer med at måle ud hvor reglarne sidder i væggen, dvs. gipspladen, og derefter lægge osb+gips. Det bliver altså gips+osb+gips.

Årsagen til at jeg overvejer at gøre det på denne måde er, at jeg er lidt bange for at badeværelsets overflade/tætningslag vil blive påvirket, hvis jeg begynder at rive for meget ned i køkkenet. Badeværelset har væv med Beckers malingssystem + måtte.

Er der nogle direkte ulemper ved min tankegang?
Hvordan ville I have gjort?

Ingen problemer. Jeg ville dog have valgt en 15mm krydsfinerplade, som giver bedre fastgørelse af vægskabene.

GoForIt GoForIt sagde:
Inga problem. Jeg havde dog valgt en 15mm krydsfinerplade, som giver bedre fastgørelse af vægskabene
Tak for svar, lyder fornuftigt.
Kan man godt sætte krydsfiner + gips op uanset væggens cc mål?
Og er det nok med 6mm renoveringsgips på krydsfineren, eller skal jeg bruge 12mm? Jeg skal flise 60cm op fra køkkenbordet, fliselængde ca. 2,3m

L
Max 60/60 C/C skulle anbefale 13 gips den er mere fast og død end 6 mm som kan blive bulende eftersom den er tynd

L Liteavvarje sagde:
Max 60/60 C/C skulle rekommendera 13 gips den er mere fast og død end 6 mm som kan blive bulig eftersom den er tynd
Lærer næppe blive bulig med plywood bagved? Kan jo skrue gipsen hver 15cm om det er sådan.

L
Det går vel det også, men lidt materiel for skrueskallen at gå ind i, let at den går igennem gipsen og stopper mod pladen bagved

L Liteavvarje sagde:
Det går vel det osse, men lidt materiel for skruehovedet at gå ind i, let at det går igennem gipsen og stopper mod pladen bagved
Ja, det er klart. Men ved man ikke, hvordan man skruer i gips, så tror jeg ikke det hjælper med 13mm.

De tynde renoveringsgips jeg er stødt på har et armeringslag og så er de hårdere. Det betyder, at de er betydeligt sværere at skrue rigtigt for os "hjemmebyggere" og få skruerne rigtigt trukket.
Da de er hårdere, skal man trække lidt ekstra for at skruehovedet ikke skal ende over overfladen, og hvis man så trækker lidt ekstra, er det let, den forsvinder ind i gipset. Med 13mm er det lettere at få skruen rigtigt trukket for den "uøvne".

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
A Appeplan sagde:
Tak for svar, lyder fornuftigt.
Går det godt at sætte op krydsfiner+gips uanset væggens cc-mål?
Og er det nok med 6mm renoveringsgips på krydsfineren, eller skal jeg gå med 12mm? Skal kakle 60cm op fra køkkenbordet, kakellængde ca. 2,3m
Du bør gerne ramme nogenlunde i regler.
Er det muligt, brug 12mm standardgips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.