P
Er der nogen, der har erfaring med, hvor meget man vinder ved at skrue op for dobbelt gipslag i loftet for at dæmpe forstyrrende lyd? Vi har vores soveværelse ovenpå et af teenagerens værelser, og det er utroligt lydt, den mindste lyd høres op til os, og eftersom vi har lidt forskellige aftenvaner, så er det lidt belastende for søvnen. Spørgsmålet er, om man vinder noget på kun gips, eller om man også bør sænke lofterne og måske lægge isoleringsplader imellem?

• Synes
Niklas Wulff
  • Laddar…
Hej! Gips er et fremragende materiale, så mange lag som muligt, på lydregler (stål) skrue på en side. Fuge i tagvinklen. Gyprock har en håndbog, men man skal være mindst civilingeniør for at forstå, hvad der står.

jeg undrer det samme! har læst en masse om nedpendlet tag dvs med en luftspalte mod det gamle tag, men vi har ikke "råd" til at reducere lofthøjden så meget (100mm). Fungerer det med mindre eller er det ikke værd det da??

Tyk med gips fungerer overalt undtagen i loftet har jeg fået indtryk af.

Mikael_L
Peter_K sagde:
Er der nogen, der har erfaring med, hvor meget man vinder ved at skrue dobbelte gipslag op i loftet for at dæmpe forstyrrende lyde?
Det har nok noget at gøre med, om det, der forstyrrer, er trinlyde eller luftbårne lyde, som fra tale og stereo.
I vægge hjælper det meget at sætte dobbeltgips, men så er det ikke trinlyde, vi tager hånd om...

Jeg ved ikke, hvor meget dobbeltgips hjælper mod trinlyde... Men jeg tror, at den rette løsning er at sætte et fjederende materiale mellem to hårde (eventuelt tunge) lag.
Men læs lidt på gipspladeproducenternes sider (norgips, gyproc, dangips osv.) samt mineraluldsproducenternes sider (Paroc, isover, roxull osv.).

Skulle sætte et lag med bølgeformet skumgummi indenfor det eventuelle nedhængte loft (på originalloftet om man så udtrykker det, dvs rettet nedad). Hvis man vil have det stille, er en bitumenmåtte under dette yderst god.

Det man stræber efter er dels, at lydbølgerne skal bøjes af, og at de, som "rammer", skal blive dæmpede. Det er sådan de "stille rum", der findes, er opbygget, da med vægge af beton.

Mikael_L
En gipsvæg med 70 regel og enkelt gips har et R'w dvs en reduktion af lydniveauet, som er vægtet efter A-kurven. A-kurven er en justering efter, hvordan øret opfatter lyd ved forskellige frekvenser.

Men en enkelt gipsvæg reducerer 30dB lyd mellem 50 og 3150 Hz. Dette er 7 oktaver, som er talende for, hvad øret bryder sig om at lytte efter, og hvad der er relevant at måle, da højere frekvenser end 3150 Hz ikke sætter en væg i svingning, da de er alt for korte i bølgelængde. En dobbelt væg dvs 2 lag gips / side reducerer 40 dB. Det man måler imod er, at hvis nogen taler ca. 70 dB, så reducerer væggen 30 hhv. 40 dB dvs på den anden side er der 40 hhv. 30 dB "tilbage" til at irritere. En hvisken ligger på omkring 30 dB, normalt tale på 40. Nu er det ikke hele sandheden osv...

Men med enkel matematik kan man sige, at et lag gips reducerer 5 dB ekstra. Dog styrer også afstanden mellem gipspladerne dvs regeltykkelsen. Den styrer den laveste frekvens i konstruktionen og samtlige harmoniske overtoner osv...

Så kan man putte lidt uld ind, så dæmper konstruktionen yderligere 4-5 dB. Fugtætte gipsen mod gulv, loft og andre steder, der bryder gipsslaget for at minimere høje frekvenser. Så er det jo sådan, at en tung konstruktion dæmper lavere frekvenser, derfor er beton/tegl eksemplarisk i dette øjemed. Hvis vi taler luftlyd, skal trinlyd også påpeges. Kan fortsætte, men stopper her....

Mikael_L
I en del dokument kan jeg læse, at trinlyd er dimensionerende for lydisolering af etageadskillelser. Hvis dette passer, ville det jo være rart, hvis du ikke stoppede ved vægproblematikken, men fortsatte med trinlyd ... :)

Jeg er enig med zankan, men jeg ville udfylde etageadskillelsen med stenuld og måske også gipse to lag på væggene i rummet nedenunder. Hvis der opstår støj i det rum, så ledes det via væggene op i etageadskillelsen, så det kan nok hjælpe en del at også gipse dem dobbelt. Så er spørgsmålet, hvor meget arbejde man vil lægge i det.

Trinstøj er jo mere problematisk at løse. Men også her gælder masse. Træ har generelt meget forskellig masse afhængigt af træsort, kvalitet osv. Det opfører sig ikke rationelt (udover at det er dårligt som lydisolering). Men i bjælkelag er det et godt materiale at bygge med, men det er dårligere til at håndtere trinstøj. Dimensionen på tømmeret bestemmer, hvor godt/dårligt. 20 cm beton gør det samme som omtrent en meter træbjælkelag. Da trinstøj er en vibration i konstruktionen, der skaber en bølge på undersiden af bjælkelaget, skal man fjedre det, der skaber stødet. Mindsket spændvidde, tilpasset tømmerdimension, krydsafstivning osv. mindsker trinstøj ligesom øget masse i bjælkelaget.

En vægs lydisolerende evne måles i lydreduktionen, konstruktionen reducerer. Trinstøj måles på, hvor meget lyd der skabes på etagen nedenunder L'w, også dette måles fra 50-3150 Hz, hvis jeg ikke husker forkert. Jeg tror, at den ligger på 50 dB i klasse A og 60 i klasse C, hvor klasse A er ekstra godt lydisoleret.

For at minimere trinstøj skal man håndtere det ved kilden. Det er svært at bygge væk på undersiden. Bølgen går i bjælkelaget, som møder en væg og vis energi går ned i væggen. Man kan pille med gips og isolering på undersiden for at "dæmpe" lyden.

Mikael_L
zankan sagde:
For at minimere trinstøj skal man tage hånd om det ved kilden. Det er svært at bygge væk på undersiden. Bølgen går i bjælkelaget, som møder en væg, og en vis energi går ned i væggen. Man kan pille med gips og isolering på undersiden for at "dæmpe" lyden.
Omtrent sådan har jeg også forstået det. Flydende gulv, der ligger på et let elastisk lag, som dæmper selve stød bølgens vej nedad i bjælkelaget, er en ret god løsning, så vidt jeg nu har forstået.

Men zankan kan nok disse ting 100 gange bedre end jeg.

P
Bare for at præcisere, da alle taler om trinlyde og så vidt jeg ved, er han ikke begyndt at gå på loftet endnu :) det var altså lyde fra etagen nedenunder, der forstyrrer. Mest snak, musik osv. Mistænker at bas fra stereo og raslen med møbler, smækkende døre osv., er svært at komme af med, da de forplanter sig via husets konstruktion.

At gøre noget med gulvet på overetagen er ikke aktuelt, men måske overvejer jeg, om det er muligt at skrue alle gulvbrædderne af og isolere bjælkelaget, da det er så fordømt koldt langs med ydervæggene. Forudsætter jo selvfølgelig, at man ikke har limet det i fer og not.

Senest redigeret:
Mikael_L
Jamen så.

Ca 5 dB lyddæmpning pr. lag gips I skruer fast!

Men vær som sagt opmærksom på lyd, der slipper forbi på siden. Tæt alle sprækker i væg-loftvinklen med latexfug. Overvej også, hvad jerk foreslog, dobbeltgips på væggene i børneværelserne. Men det afhænger lidt af, hvordan loft/væg er lavet der. Er der ubrudt loftmateriale over væggen, er det ikke så kritisk, men er væggen opstillet mod bjælkelaget, inden inderloftet er sat på plads, er der stor risiko for, at lyd spreder sig derfra og op gennem bjælkelaget.

Isolering i mellem bjælkelaget hjælper også som sagt. En tung isolering, typ savsmuld dæmper lyd endnu bedre end mineraluld.
River I op for både at afhjælpe lyd og gulvkoldt, kan I kontrollere, så I ikke har utæthed mod omverdenen. Gulvkoldt skyldes ofte et luftlækage eller en kuldebro ved gulvets tilslutning mod ydervæggen.

P
Ja jeg mistænker, at det blæser ind ved tagfoden, da det trækker koldt i sprækkerne mellem gulvbrædderne i det vægmonterede skab. Svært at vide, hvordan alt er konstrueret, når man ikke var med og byggede i 1965 :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.