Jeg købte for nylig et par poser gipspuds for at reparere huller i vægge/loft efter nedtaget væg (i lejligheden).
Jeg må sige, at jeg kan lide gipsen. Den er nem at arbejde med, krymper ikke, og overfladen bliver ret god. Mit spørgsmål handler om resten af loftet. Der sidder i dag et tapetlignende overfladelag (muligvis microlit eller lignende), som skal ned, og under er der puds. Er det en rimelig løsning at tage min tilbageværende gipspuds og "bredspartle" (rulle?) ud i et tyndt lag over hele loftet for at få det jævnt og derefter male ovenpå? Eller skal man bruge spartelmasse?
Jeg må sige, at jeg kan lide gipsen. Den er nem at arbejde med, krymper ikke, og overfladen bliver ret god. Mit spørgsmål handler om resten af loftet. Der sidder i dag et tapetlignende overfladelag (muligvis microlit eller lignende), som skal ned, og under er der puds. Er det en rimelig løsning at tage min tilbageværende gipspuds og "bredspartle" (rulle?) ud i et tyndt lag over hele loftet for at få det jævnt og derefter male ovenpå? Eller skal man bruge spartelmasse?
Toppen! Jeg læste, at man også "polerer" det, når det er tørret lidt, og at det ikke sprækker, så det lyder jo som om, man burde kunne få et jævnt og fint resultat ved at "bredspartle" med gips, selv som lægmand. At det er mere tilgivende end spartelmasse, som tilsyneladende anses for at være tricky at få ordentligt for at male på.
Hvis jeg så skal bredspartle loftet med gips, bør man gøre det i sektioner, eller når man ca. 30 kvadratmeter i ét stræk med en rulle?
Hvis jeg så skal bredspartle loftet med gips, bør man gøre det i sektioner, eller når man ca. 30 kvadratmeter i ét stræk med en rulle?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Det skal jo påpeges, at der findes spartelmasse, der er baseret på gips, hvis man skal spartle meget. Sække med pulver, som man blander med vand og spartler fx store lofter. Bliver, hvad jeg forstår, billigere materialemæssigt.
Klik her for at svare