Nu er vi snart færdige med garagen. Elen bliver installeret i dag, og næste uge kommer garageporten. 
I weekenden tænkte jeg at begynde at sætte gips op. Der blev nogle gipsplader til overs fra huset, som tømrerne efterlod. Min plan var at bruge dem til garagen, men da jeg begyndte at kigge i byggehandlen efter flere plader, blev jeg usikker. De plader, jeg har, er 9 mm tykke, men standard ser ud til at være 13 mm.
Væggene består af trækonstruktioner, og jeg vil stoppe ca. 12 cm isolering ind. Udenpå sidder der vindpap og en træfacade. Vi trækker ikke varme ind i starten, men jeg vil gerne have, at det er forberedt til, at man måske engang i fremtiden vil holde plusgrader i opbevaringsdelen.
Ud fra disse forudsætninger: Kan jeg bruge de gipsplader, jeg har, eller bør jeg købe tykkere? :-?
I weekenden tænkte jeg at begynde at sætte gips op. Der blev nogle gipsplader til overs fra huset, som tømrerne efterlod. Min plan var at bruge dem til garagen, men da jeg begyndte at kigge i byggehandlen efter flere plader, blev jeg usikker. De plader, jeg har, er 9 mm tykke, men standard ser ud til at være 13 mm.
Væggene består af trækonstruktioner, og jeg vil stoppe ca. 12 cm isolering ind. Udenpå sidder der vindpap og en træfacade. Vi trækker ikke varme ind i starten, men jeg vil gerne have, at det er forberedt til, at man måske engang i fremtiden vil holde plusgrader i opbevaringsdelen.
Ud fra disse forudsætninger: Kan jeg bruge de gipsplader, jeg har, eller bør jeg købe tykkere? :-?
Jeg ville ikke vælge gips i en garage. Gipsen er god, da den beskytter lidt mod brand, men det er svært at fastgøre eller læne tungere ting mod den. Desuden tåler den vand og fugt dårligt. Jeg ville nok foretrække OSB eller lignende, og supplere med en eller anden cementfiberskive, hvis beskyttelse mod gnister kan være nødvendig.
Tompa
Tompa
Jo da, har du reglarne fremme så sæt for 17 OSB+gips. Udegipsen har en overflade som er behandlet med noget (voks?) som skal gøre den mere modstandsdygtig mod fugt. Det kan muligvis gøre den sværere at male, men jeg tror ikke det er noget større problem. Det er bare at teste.
Klik her for at svare