Skal lige til at begynde at spartle vægge og loft og har ikke besluttet mig for, om man skal bruge gips- eller sandspartel, eller måske en kombination af begge? For større sprækker (over 5mm) ser gipsspartel ud til at være at foretrække, men er det på nogen måde også bedre til at sammensætte gipsplader med.
Eftersom jeg skal gøre arbejdet selv, kan vi springe hurtig(fusk)metoder over såsom latexfuger og fiberremser . q(;^
p.
Så hvis man nu vælger papirremsor til samlingerne, er der nogen fordel ved at bruge gipsspartel mindst ved første spartelomgang, når man indbager remsen? Havde fra begyndelsen tænkt at bruge Nordsjö spartel medium til alle trin.
Eftersom jeg skal gøre arbejdet selv, kan vi springe hurtig(fusk)metoder over såsom latexfuger og fiberremser . q(;^
Så hvis man nu vælger papirremsor til samlingerne, er der nogen fordel ved at bruge gipsspartel mindst ved første spartelomgang, når man indbager remsen? Havde fra begyndelsen tænkt at bruge Nordsjö spartel medium til alle trin.
Held og lykke med ikke at bruge latexfugemasse. Hvordan vil du så gøre i hjørnerne?
Jeg citerer Norgips anbefalinger.5.2 racing sagde:
"Forud for spartlingen skal udvendige hjørner forstærkes med hjørnebeslag. Forstærkningen monteres i forbindelse med plademonteringen. Ved tilslutninger mod gulv, døre mm bruges ofte afslutningsliste, som også monteres ved plademonteringen. Alle indvendige hjørner dækkes med strimler under spartlingen."
Hvad er 3 gange dyrere? gipsmortel? 200 kroner for en 25kg sæk. Har jeg store sprækker eller store ujævnheder begynder jeg med gipsmortel mest på grund af at det er billigere. Derefter kører man finishen med mellemsandspartel.tobbe72 sagde:
Nu ved jeg ikke hvilken gipssmørtel du plejer at købe, men jeg havde selv ardex 828 i tankerne, ca. 150 kr for 5 kg, men det bliver jo billigere, jo større mængder man køber, forudsat at man skal bruge det, selvfølgelig :S.nimhed sagde:
Åh fan. I mine ører det dummeste jeg har hørt.pebj_ sagde:Jeg citerer Norgips anbefalinger.
"Før spartlingen skal udvendige hjørner forstærkes med hjørnebeslag. Forstærkningen monteres i forbindelse med plademonteringen. Ved tilslutninger mod gulv, døre mm bruges ofte afslutningsliste, som også monteres ved plademonteringen. Alle indvendige hjørner dækkes med strimler under spartlingen."
Vil garanteret revne i hjørnerne, men anbefaler de det, så må man vel håbe, de ved, hvad de gør.
Hæfter på forrige (5.2 racing) - det var virkelig dumme anbefalinger...
Har nok aldrig været med om at remse indvendige hjørner.
Mere besværligt med gipsspartel, så kør du med Nordsjö M og let fugtet papirstrimmel.
Jeg har gjort det på denne måde overalt, hvor jeg har spartlet på ny gips og har ikke haft nogen som helst problemer.
Skærer man og skruer gipsen rigtigt, skal man ikke få nogen sprækker på over 5mm - ellers kan man tale om "hurtigsnydermetoder"...
Har nok aldrig været med om at remse indvendige hjørner.
Mere besværligt med gipsspartel, så kør du med Nordsjö M og let fugtet papirstrimmel.
Jeg har gjort det på denne måde overalt, hvor jeg har spartlet på ny gips og har ikke haft nogen som helst problemer.
Skærer man og skruer gipsen rigtigt, skal man ikke få nogen sprækker på over 5mm - ellers kan man tale om "hurtigsnydermetoder"...
Gipstillverkarna Norgips, knaufdanogips og gyproc anbefaler alle præcis det samme - brug sparteltape også i indre hjørner. Har selv set akrylmassa løsne i indre hjørner, det bliver grimme sprækker på hver side af fugen (professionelle håndværkere, der har arbejdet på jobbet).5.2 racing sagde:
Derimod nævner knaufdanogips, at små sprækker kan opstå også med papirtape, men at "Kan små sprækker accepteres, bliver disse meget præcise, hvis der spartles med sparteltape mod tilstødende bygningsdele."
Min holdning: Hvis og når disse små sprækker opstår, kan man først derefter bruge lidt akrylfugemasse, men man bruger IKKE fugemasse for at få styrke ved sammenføjningen af selve gipspladerne (uanset samlingstype).
Men HVIS man skulle have sprækker på over 5mm, så synes gipsspartel at være at foretrække.DeEss sagde:Hænger på forrige (5.2 racing) - det var virkelig dumme anbefalinger...
Har nok aldrig været med til at remse indvendige hjørner.
Mere bøvlet med gipsspartel, så kør du med Nordsjö M og let fugtet papremsa.
Har kørt på denne måde overalt, hvor jeg har spartlet på nygipset og har ikke haft nogen som helst problemer.
Skærer man og skruer gipsen rigtigt, skal man ikke få nogen sprækker på over 5mm - ellers kan man snakke om "snabbfuskmetoder"...
Klik her for at svare