Halløj!

Nybegynder her på byggahus og i at renovere, så jeg håber, spørgsmålet er det rigtige sted.

Jeg er i gang med at renovere bryggerset i kælderen i vores hus fra 1940. Jeg er nu kommet til loftet, der øverst er brædder og derefter nedenunder rør, hønsenet og puds. Da jeg trak nogle gamle elledninger ned, som sad på loftet, løsrev noget af pudset og især en del maling, da ledningerne var malet. For nu at kunne spartle og male loftet igen skal jeg jo fjerne al løs maling, og den eneste måde at gøre det på er kvadratcentimeter for kvadratcentimeter med en lille spartel, for så skader jeg ikke pudset nedenunder. Og for hvert stykke maling jeg piller af, er der lidt mere, der sidder løst.

Dog er følelsen jeg har nu, at det i sidste ende vil føre til, at jeg må pille al maling af loftet, hvilket vil tage utrolig lang tid. Så jeg leder efter en anden måde at få et godt loft. Det, jeg så tænkte, var at rive alt ned og derefter gipse direkte på brændeloftet. Problemet var så, at jeg havde en murer her, som pudsede væggene op, og noget af det er op mod loftet, så hvis jeg river loftet ned, risikerer jeg at rive en hel del af det puds, mureren lige har sat op. Det vil jeg undgå.

Så det jeg forestiller mig som en løsning på problemet er simpelthen at sætte gips direkte på pudset, dog uden regler for at minimere tabet i lofthøjde, som lige nu uden lagt klinker er ca. 2,12m.

Er det en dårlig idé på en eller flere måder? Kan det indebære en slags problem, fugt eller andet med gips i kælderen f.eks.? Er der noget andet smart, jeg kan gøre uden at skulle stå og pille plastmaling ned bid for bid? Hvis det kan fungere, er der noget, jeg bør tænke på for at gøre det så godt som muligt?

Taknemmelig for al input!

//Göran

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.