Hej

Jeg har tre situationer i den nuværende bygning, hvor jeg overvejer, om det har nogen betydning at gipse.

Jeg ved, at gips en smule brandsikrer, hvilket OSB også gør.

Jeg har et vaskerum/bryggers, hvor en væg har specialbyggede skabe hele vejen. Er der nogen grund til, at jeg gips bagved? På den anden side af den væg er der et indendørs opbevaringsrum, en slags "skur" der er cirka 4m2 stort. Rummet vil blive beklædt med væghylder. For min del kan jeg lige så godt male OSB-pladerne hvide, som at gipse.

Jeg har også en køkkenvæg med kun høje skabe, og der kan jeg også undlade gipslaget uden at noget vil være synligt.

Bryder man mod nogle bygningsregler ved at undlade gipslaget? Hvis jeg "skal" gipse, ville jeg, så vidt muligt på grund af eventuelle regler, sætte en masse stykker, der ikke kan bruges andre steder. Omtrent.

Hvad siger I?

(Hvis det har nogen betydning, har samtlige rum en loftshøjde på 2,70 m)

Tak!

Det spiller ingen rolle om du har gips eller ej.
Fremfor alt er det helt meningsløst at sætte nogen spillnitar her og der

Tak for svaret.

En parentes da, lagerrummet, hvor overfladen vil være synlig. Er det praktisk eller noget andet med gips i stedet for OSB?
Lettere at spartle for at fjerne revner eller noget?

At det er en lidt "levende" overflade på OSB generer mig ikke, det er snarere sjovt med lidt farve på. :)

Friskere med gips?

Selvfølgelig, lidt friskere med gips. Og måske mere brandsikker. Men malet OSB kan også være ret så pænt.

For bedste resultat med OSB: slib overfladen lidt (korn 60-120) og grund med en oliebaseret maling eller bare olie først. Derefter hvilken som helst maling. Eller hvis der er penge tilbage under madrassen brandsikringsmaling som f.eks. Beckers Brennicks.

Gips er let at skære og sætte op, og overfladen bliver glat, det er vel fordelene.
Det fungerer lige sådan med osb også, hvis du vil have osb, så kør på det.
Vi har et lille biyta inde, som vi bruger som et lille lagerrum, det er bare hvidmalede osb, der ser helt ok ud.

Spørgsmålet var måske lidt uklart stillet, det bliver OSB uanset, spørgsmålet er snarere om der skal være et lag gips udenpå.

Et kosmetisk spørgsmål, for pulterkammeret:

Hvis man kun har OSB, strimler og spartler man kanterne, så det bliver helt og tæt, eller overgør man det lidt? :)

Jeg tænker, jeg har ikke noget imod at se en hvidmalet passende mønstret OSB-overflade, men sprækker mellem pladerne er jo ret uattraktive. :)

Alternativt må man vel save disse plader med en type dykkerenssav, så det bliver rigtig skarpt, men det bliver jo ikke helt tæt af den grund.

OSB bevæger sig garanteret lidt over tid, tvivlsomt om strimler/kardæsk nok til at forhindre revner på sigt.

Du kan i stedet slibe/afrundet OSB kanterne og bevidst holde dem synlige, eller kitte noget akrylfugemasse i fugerne (findes i forskellige farver).

Undskyld min ikke-perfekte svensk:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.