Halløj,
Vil først gøre det klart, at jeg ikke har noget hus, kun en lille ejerlejlighed på 50 kvadratmeter. Jeg ved ikke meget om at arbejde med vægge og sådan noget, men mine praktiske evner er udmærkede. Dog er min tid ret begrænset (arbejdsnarkoman), så jeg vil ikke udføre for komplicerede indgreb.

Nu er jeg i gang med at gøre køkkenet i stand, og bagved køleskabet er der verdens hul. Den tidligere ejer har løst problemet ved at placere køleskabet på en træramme, så køleskabet dækker hullet lidt halvt, IKKE kønt. Der er også en form for ventilationsslange, der er monteret i en rende "fræset" helt ind i murstenen. Denne er synlig, og det er ikke direkte pænt. Jeg tænkte, man kunne skifte den ud med en ventil i væggen? Jeg mistænker, at den har været til en tidligere ovn. Jeg skal tjekke dette med foreningen, inden jeg foretager mig nogle indgreb. Kan man fylde renden med noget enkelt? Som spartelmasse...

Eftersom det alligevel er bag køleskabet, tænkte jeg, at en lidt simplere løsning, som en plade på væggen, som man maler eller tapetserer over, ville fungere. At blande puds og sådan noget føles lidt over evne for mig. Jo, der bliver en samling, men det burde ikke være så tydeligt. Men så opstår et problem med det samme, hvordan fastgør man en plade i puds eller hvad det nu er på den nemmeste måde? "Pudset" er meget porøst og kan nemt slås i uden problemer, men det sidder ikke så godt bagefter. Alternative forslag er velkomne. :)

Billede af elendigheden:
http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php?photo=1578&cat=561
Hvis I synes vinklerne ser skæve ud, skyldes det, at jeg bor på loftet. ;)

C
At blande puds går ud på at gøre følgende:

Læs på indpakningen.
Hæld den rette mængde puds i.
Hæld den rette mængde vand i.
Rør rundt.
Tilsæt eventuelt lidt puds eller vand, hvis konsistensen endte med at være helt forkert.

Puds af en passende type (nogen anden må anbefale) fungerer til både at fylde hullet og tætne "renden", de har hakket op til det der mystiske rør.

Find ud af via foreningen\grannar hvor røret kommer fra, før du lukker det til. Hvis du mærker med hånden eller holder et stykke toiletpapir foran, kan du måske opdage, om det blæser eller suger luft ind?

At pudse det til er ikke svært, men du skal muligvis tage det i omgange med tørretid imellem, hvis det er et dybt hul i væggen. Det er godt at børste det løse væk først og derefter spraye vand med en blomstersprøjte, inden du pudser med en slags puds.

I andre, der ved det - er gipsputs ikke mere håndterbart end andet, hvis man ikke har pudset før?

Jeg er jo ikke murer direkte, men jeg syntes at gipsputs var meget nemmere at bruge end andre, men det synker lidt mere sammen, så man må tage det i omgange.

Hej!

Gipsbrug er vel det mest almindelige man bruger i sådanne situationer!

Findes i velassorterede malerbutikker! De plejer at have en lille "how to" brochure man kan få med, hvis man er tilstrækkeligt venlig/spørger efter det!

MVH!

En skive, forslagsvis gips, kan du lime med PL 400 på de punkter, der ligger an mod væggen.
Til rennen kan du bruge en spartelmasse, der fylder dybe huller og hærder hurtigt, hedder "One strike filler" fremstilles af Ever Build. Dyrt som fanden men fylder meget bedre end noget andet jeg har brugt udover puds muligvis men du vil jo ikke blande puds.

Tak for de gode svar, men HVIS jeg nu skal bruge puds, så undrer jeg mig over dette:
Har hørt, at man skal have samme mørtel som den nedenunder, hvis det skal blive godt, passer det? Eller virker det med gipsmørtel uanset?
Hvordan gør man for at blande mørtlen, behøves der ikke en form for omrører? Tror, at min Black & Decker boremaskine, som er blevet brugt flittigt i næsten 10 år, ville protestere.

Ellers er Jans forslag jo fristende... :)

Gipsmørtel klæber godt på anden mørtel og du kan blande det manuelt, hvis din maskine ikke fungerer.

Det ser ud som om flexslangen kommer fra skorstenen, hvilket man måske ikke bare vil lukke til, og det ser ud til at være nogen elforbindelse der også, hvad er det?

Okay, bliver nok gipsmørtel alligevel! Vil jo gå og irritere mig over samlingen ellers...

Jeg regner med at skulle sætte en ventil i stedet for slangen, men det er vel ingen vanskeligheder? Der skal komme en fra foreningen, som skal kigge ind og forklare mig, hvordan jeg skal gøre.
Ledningen er bare en helt almindelig forlængerledning, som nogen har trukket gennem et boret hul. Det er et depot på den anden side, som er forbundet og hører til lejligheden. Nu er den ikke tilsluttet noget som helst i nogen ende, så tager bare og fjerner den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.