Limmet kan indeholde både isocyanater og formaldehyd. Specielt i gulvspånplader som har så stor andel lim. OSB'en har kun et par procent lim, men man vil jo være på den sikre side.
Næsten alt inden for byggeri, der har en form for bindemiddel/lim i sig (især lim, maling og tætningsmasser), indeholder formaldehyd og meget andet godt, der fortsætter med at frigives i luften længe efter installation.
Lim ved jeg ikke engang, om der findes noget giftfrit godt alternativ til, når man taler om byggeri? Det skulle vel være søm og skruer i så fald.
Derfor forsøger jeg at holde det nede så godt jeg kan. Vi bygger f.eks. med Kebony-facade, træ der er blevet imprægneret på miljøvenlig vis og er beskyttet mod råd i 30 år uden vedligeholdelse.
Interessant... Det føles bestemt tryggere, især med små børn, at vælge gode byggematerialer. Hvordan er det med linoliemaling? Eller æggeolietempera?
Er i gang med nyt køkken i hel fyr i stammer og alting, helt anderledes lugt end IKEA møbler og spånplade ting... Hvor stor påvirkning det har på lang sigt har jeg dog ingen anelse om, formaldehyden burde vel aftage med årene?
Linolie og æggetempera indeholder ingen giftstoffer, så længe du ikke blander i terpentin. Fordelen er, at terpentin forlader farven utroligt hurtigt, hvor længe den kan tænkes fortsætte med at forlade farven ved jeg dog ikke. Men den er som sagt heller ikke nødvendig.
Derfor forsøger jeg at holde det nede så godt det går. Vi bygger f.eks. med Kebony-facade, træ som er imprægneret på miljøvenlig vis og er beskyttet mod råd i 30 år uden vedligeholdelse.
Farver til indendørs brug findes jo rigtig gode og dårlige. Se bare denne test: [link]
Der findes producenter som laver formaldehydfri OSB i Danmark ved jeg, leder lige nu efter en svensk åf.