26,667 læst ·
79 svar
27k læst
79 svar
Giftfri OSB og gulvspån efterlyses!
Jeg vidste ikke, at falurød var så slem! Så tager jeg maleriet med falurød tilbage... Så har jeg lært noget nytlars_stefan_axelsson sagde:Ja, men så får man andre problemer. For eksempel omkostninger...Og skæve gulve med tiden.
Og "så lidt kemikalier som muligt" er heller ikke nødvendigvis den bedste strategi. Konserveringsmidler osv. forhindrer mange naturlige processer, der skaber endnu værre giftstoffer, hvis de får lov til at fortsætte (mug er f.eks. en stor synder her).
Og det er spændende at læse sikkerhedsdatabladet for Falu Rödfärg, kontra f.eks. en af Flüggers vægfarver. Falu rød er ifølge databladet farligere...Det indeholder f.eks. bly. En metal vi er betydeligt mere restriktive med i dag end før. På den anden side har Flüggers datablad flere "data mangler". Så det er endda svært at vurdere risikoen ud fra de tilgængelige data. Det er ikke selvklart at Falu rödfärg er bedre. (Jeg vælger selv Falu rød fra, fordi jeg ikke vil have det på mit tøj...) Og naturligvis langt fra sikkert, at man kan sige, at forskellen er så stor, at det gør nogen forskel. Det gør det antagelig ikke. Men det er et gæt.
Så det er som vanligt sådan, at hvordan man end vender sig, så har man røven bagud. Livet er som sagt 100% dødeligt.
Alt træ indeholder kemikalier, som frigives over tid. Det findes naturligt i naturen for at beskytte træer mod skadedyr....Odjuret sagde:
Der var en tråd eller artikel om et par, der byggede hus, hvor alt træ var indkapslet, fordi de var allergiske overfor stoffer i træ
Her er en artikel om det samme par: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2013/12/26/bostadsbygge-utan-tra/
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 10 259 indlæg
Gyproc Habito måske kan være et alternativ til OSB + gips? Sikkert dyrere end de begge tilsammen, men du undgår halvdelen af arbejdet og et lag med skruer.
Det var lige den mest seriøse side jeg har set i lang tid. Forresten den artikel du henviste til blev temmelig pinlig for det par, for det viste sig at være psykologisk... Desuden valgte de at kapsle alt træ ind med et eller andet kemisk produkt, som ingen ved hvor farligt det er. Men hvis nu råspont er farligt, hvorfor advarer du ikke mod osb eller spån? Hvordan skal vi bygge vores huse? Du kan ikke nævne plast eller beton, for de ting indeholder også giftstoffer...Kallebo sagde:
Men uanset, husk livet er livsfarligt! Hvordan du end gør, vil du dø...
Senest redigeret:
Min pointe var, at alle byggematerialer er lidt farlige. Det hjælper altså ikke at undgå spånpladenOdjuret sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 10 259 indlæg
At der er terpentin i råsponten er ikke noget man har imprægneret den med, det er naturligt i træ. Så der findes garanteret terpentin også i plyfa, osb og spån da det er træ i dem.
Jeg husker, da jeg var barn boede vi i nærheden af et savværk. Bækken som løber fra det område var sten-død. Vandede man græsset med vand fra bækken, døde det også. Det var Fenol/Fenoler som blev udvasket når man vandede tømmeret som var årsagen. Så bare fordi træ er "Naturligt" betyder det ikke, at det er et giftfrit materiale.
Jeg husker, da jeg var barn boede vi i nærheden af et savværk. Bækken som løber fra det område var sten-død. Vandede man græsset med vand fra bækken, døde det også. Det var Fenol/Fenoler som blev udvasket når man vandede tømmeret som var årsagen. Så bare fordi træ er "Naturligt" betyder det ikke, at det er et giftfrit materiale.
Da fik du ikke frem din pointe.... Jeg er ked af det, men jeg fulgte slet ikke med... På den anden side må råspont være meget bedre end osb....Kallebo sagde:
Sten, fungerer det at bygge hus med? eller indeholder det en masse giftstoffer? Det vil nok blive meget koldt, for der er ingen mulighed for isolering. Men du slipper for vinduer....
Senest redigeret:
Undrer hvor mange der er døde af at bo i træhuse.... Eller snarere hvor mange der har fået kræft pga træhuse?Robert-san01 sagde:At det er terpentin i råsponten er ikke noget man har imprægneret den med, det er naturligt i træ. Så der er garanteret terpentin også i krydsfiner, OSB og spån, da der er træ i dem.
Husker da jeg var barn boede vi i nærheden af et savværk. Bækken, der løb fra det område, var sten-død. Vandede man græsset med vand fra bækken, døde det også. Det var fenol/fenoler, der udvaskedes, når man vandede med tømmeret, som var årsagen. Så bare fordi træ er "Naturligt", betyder det ikke, at det er et giftfrit materiale.
Er det ikke hele meget typisk for den tid vi lever i. Man synes at ville finde gift overalt. Men hvor giftigt er træ?
Men sandsynligvis er det nok lige så godt at hænge sig direkte.... Da alting er farligt!
Medlem
· Södermanland
· 120 indlæg
Tak for jeres svar!
Tror det bliver formaldehydefri OSB bag gipsen, hvor vi skal hænge tungt. Resten tager vi dobbelt gips. Økonomisk og sundhedssikkert.
Synspunkter på det?
Tror det bliver formaldehydefri OSB bag gipsen, hvor vi skal hænge tungt. Resten tager vi dobbelt gips. Økonomisk og sundhedssikkert.
Synspunkter på det?
Selvbygger
· Stockholm
· 10 259 indlæg
Jeg ville overveje Habito pladen.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 259 indlæg
For ikke at tale om al den elektromagnetiske stråling fra el, data, Wlan, mobiler osv. derefter må vi ikke glemme alle kemikalier som kan udvaskes i vandledningerne!Odjuret sagde:Undre hvor mange der er døde af at bo i træhuse... Eller snarere hvor mange der har fået kræft pga. træhuse?
Er det ikke det hele meget typisk for den tid, vi lever i. Man synes at ville finde gifte overalt. Men hvor giftigt er træ?
Men sandsynligvis er det nok lige så godt å hænge sig direkte... Eftersom alt er farligt!
Teflonen i stegepanden er sikkert heller ikke sund.
Bedst at anskaffe sig en foliehat.
Medlem
· Södermanland
· 120 indlæg
Interessant! Er der nogen, der har erfaringer med Habito?Robert-san01 sagde:
Fandt pris hos Beijer:
GIPSSKIVA GHE 13 HABITO
12,5 x 2400 x 900 mm
213,80 kr/plade
Gyproc Habito - gipsplader med revolutionerende fastgørelsesstyrke. Anbefalet brugslast, med en almindelig træskrue, er 40 kg. Med Habito får du en meget stærk systemløsning til indervægge, som i mange tilfælde kan erstatte OSB og krydsfiner, med høj brandsikkerhed og ekstra god lydisolering som resultat. Pladen skæres til og monteres som almindelige gipsplader.
Senest redigeret:
Jeg har lige bestilt en sølvpapirhat... Det var noget nyt materiale, som indeholdt noget, der skulle være ekstra godtRobert-san01 sagde: