Hej,
Jeg blandede gipsmørtel, som skulle holde i 8 minutter, men det tørrede sammen til en gipsklump efter 8 sekunder. Hvad gjorde jeg forkert?
Har en murstensvæg ude i skuret, som har gipsmørtel som puds. Nu har jeg fjernet soklen for at lægge nyt gulv og behøver at pudse sammen nederkanten. Købte 5 kg gipsmørtel, som skulle blandes med 0,5 l per kg, altså 4,5 l for hele posen. Men jeg brugte kun ca. 1/3 og piskede det i 1,5 l vand. Piskede det sammen, og alt så fint ud, skrabede ned fra siderne og lagde piskeriset i vand. Skulle tage spanden og begynde, men så at alt var stivnet efter blot nogle få sekunder. Hvad gjorde jeg forkert? Prøvede igen med resten, 2/3, med samme resultat, suk...

Claes Sörmland
Temperatur? Hvis vandet er varmt, går det hurtigere, er det koldt, går det langsommere. Det tricky er jo, at det er en exoterm reaktion, så den udvikler varme selv. Starter man med for varmt vand, kan det gå meget hurtigt.

Tak for interessant svar. Jeg bor i Mojácar, Almería, Spanien og her er nu 35 grader og vandet er nok næsten lige så, for vi bruger aldrig varmt vand når vi bader her mellem maj-oktober, da det er passende bade-temp. Tror du det er fejlen, skal jeg bruge vand som har stået i køleskabet i stedet?

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Birre sagde:
Tak for interessant svar. Jeg bor i Mojácar, Almería, Spanien og her er nu 35 grader og vandet er nok næsten lige så varmt, for vi bruger aldrig varmt vand, når vi tager brusebad her mellem maj-oktober, da det er passende brusetemp. Tror du det er fejlen, skal jeg bruge vand, der har stået i køleskabet i stedet?
Der har du dit problem. Søg efter koldt vand.

Fantastisk tip, du er en levende gud, når det kommer til gips. I går gik det galt med 5 kg gips, der stivnede med det samme, konen var sur fordi jeg tog hendes litermål og jeg var sur over det mislykkede projekt. Men vi blev forsonet over lidt god vin, mad og, ja og som man plejer at forsones derefter. I dag nyt forsøg med vand i køleskabet og nyt gips. I går var jeg doven og stoppede ved farvehandlen og købte 5 kg for 9 euro (syntes det virkede dyrt men...) Denne gang tog jeg til byggemarkedet og fik en 20 kg sæk for 2 euro. Og stor forskel på produktet, undrer om den anden kunne have været gammel? Først skulle jeg væde kanten der skulle pudses og da røg mundstykket af så jeg og alt blev druknet inden jeg fik stoppet for strømmen, bare at skrabe vandet ud og nyt forsøg. Men nyt forsøg med at vispe blandingen sammen med koldt vand og det gik let som ingenting. Udover at min billige skrotboremaskine ikke kan holde trinløst så nogle gange kørte den på i fuld fart så jeg blev helt sprøjtet med gips. Men 50/50 ifølge anvisningen blev som vælling, umuligt at få op på murstensvæg, men mens jeg stod og funderede over dette så jeg at det stivnede hurtigt som bare pokker så det gjaldt om at være hurtig her, men det fungerede fint. Jeg lavede en lille omgang til og blev sprøjtet til igen, og så kom den spanske nabos døtre fra stranden og stoppede op, da de så mig stå der fuld af gipsstænk og i hullede underbukser, ja mine arbejdsshorts røg i vasken efter gårsdagens elendighed, så jeg fandt et par underbukser som konen alligevel ville have jeg skulle smide ud, og de fnisede og spurgte hvad jeg lavede for sjov, jeg bare hmhm mumlemumle, og så hørte jeg dem råbe "mor ved du hvad", så ville jeg ikke høre mere. Men det fungerede fint med gipsen, selvom det gjaldt om at arbejde hurtigt for blandingen brændte hurtigt sammen som bare pokker. Typisk også da jeg gik til kvarterets skraldespand for at skrabe overskydende gips ud af spanden så hører jeg en bil bremse og ser i øjenkrogen Guardia Civil standse og se på manden i hullede underbukser helt oversprøjtet med gips stå og hakke i en spand, men de ville nok ikke vide mere om elendigheden end de allerede havde set så de gled videre. Ville ikke undre mig om de tog et billede for at vise kollegerne om dagens....

• Haha
  • Synes
Totte_S og 2 andre
  • Laddar…
C
B Birre sagde:
Igår var jag doven og stoppede ved farvehandlen og købte 5 kg for 9 euro (syntes det føltes dyrt men...)
Lyder som du købte rent gips i stedet for gipsmørtel. Det er en helt anden ting.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Hej cpalm, Stefan, ok, det forklarer måske, hvorfor byggemarkedets sæk fungerede så godt. For her bruger de netop puds af gipsbrug meget, da det tåler varmen og er lidt elastisk. Men jeg blandede alligevel farvehandelens brug efter instruktionen, og det brændte sammen på nogle sekunder, så noget må have været galt med det. Nu opdagede jeg med sækens brug, at det gælder om at blande små portioner hele tiden, da det er 35 plus i skyggen. Jeg har arbejdet med mørtel, cement, pudsbrug, fix og fuge og alt hvad det hedder før, men aldrig med gipsbrug under min tid i Sverige. Jeg skal tjekke med de spanske byggefolk, jeg kender her, om hvad der skete. Og om det kan være, som du siger, at de solgte et helt andet produkt end det jeg søgte hos farvehandelen. Taler spansk, men noget kan jo som vanligt være blevet kommunikeret forkert, så jeg må gå derind og tjekke med dem. Stor tak for tipset, Stefan.

C
Ja, gipsmørtel opfører sig på mange måder anderledes end kalk- og cementbaserede mørtler, hvis man er vant til disse.
Men det er svært at tage fejl af forskellen mellem rent gips og gipsmørtel (gips + sand). Og prisen, emballagestørrelsen og indkøbsstedet taler også for det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.