I forbindelse med sprængningsarbejder som kommunen udførte ved siden af vores støttemur, opstod der et antal gennemgående revner i muren. Jeg er bekymret for, at revnerne vil blive større i og med dels at muren vil bevæge sig på grund af trykket fra jorden på den ene side, dels at vand trænger ind og "frostsprænger" revnerne endnu mere.
Nu foreslår kommunen, at det er tilstrækkeligt at smøre en cementbaseret overfladebelægning, StoCrete, på for at genskabe muren til dens oprindelige tilstand. Jeg er tvivlende over for dette, da dette middel jo næppe forhindrer revnerne i at blive større, når (hvis) betonblokkene begynder at bevæge sig.
Nogen der har forslag til bedre metoder for at reparere disse revner og/eller har forslag til, hvor jeg kan henvende mig for ekspert hjælp? Eller er min bekymring ubegrundet om, at revnerne vil blive større og på sigt risikere, at hele dele af muren styrter sammen eller forvitrer?
Sådan ser nogle af revnerne ud (muren er ca. 0,7 m høj og 15 cm tyk).
Nu foreslår kommunen, at det er tilstrækkeligt at smøre en cementbaseret overfladebelægning, StoCrete, på for at genskabe muren til dens oprindelige tilstand. Jeg er tvivlende over for dette, da dette middel jo næppe forhindrer revnerne i at blive større, når (hvis) betonblokkene begynder at bevæge sig.
Nogen der har forslag til bedre metoder for at reparere disse revner og/eller har forslag til, hvor jeg kan henvende mig for ekspert hjælp? Eller er min bekymring ubegrundet om, at revnerne vil blive større og på sigt risikere, at hele dele af muren styrter sammen eller forvitrer?
Sådan ser nogle af revnerne ud (muren er ca. 0,7 m høj og 15 cm tyk).
Hvordan er støttemuren konstrueret? På billedet ser det ud til at være separate elementer, som blev muret eller limet fast med et lille støbt bånd ovenpå.
Er det L elementer, og hvor dybt sidder de?
Kommunens forslag virker rimeligt, synes jeg. Man kan ikke forvente, at de river hele muren ned, fordi der er en revne.
Er det L elementer, og hvor dybt sidder de?
Kommunens forslag virker rimeligt, synes jeg. Man kan ikke forvente, at de river hele muren ned, fordi der er en revne.
Ved ikke meget om muren og hvordan den er konstrueret, eftersom den stod der, da vi købte huset. Men det er separate elementer, så meget kan jeg se.
Dernæst er det ikke bare en revne, men fire gennemgående revner (samt et antal mere overfladiske). Jeg forventer ikke, at kommunen skal rive hele muren ned, derimod forventer jeg, at de genopretter muren i den stand, den var før sprængningen, dvs. hel og uden revner. Og at bare smøre på en overfladebelægning mener jeg ikke er at genoprette muren...
Dernæst er det ikke bare en revne, men fire gennemgående revner (samt et antal mere overfladiske). Jeg forventer ikke, at kommunen skal rive hele muren ned, derimod forventer jeg, at de genopretter muren i den stand, den var før sprængningen, dvs. hel og uden revner. Og at bare smøre på en overfladebelægning mener jeg ikke er at genoprette muren...
Men en sprække mellem to separate elementer som blev muret fast er ikke så mærkelig. Det kan være en krympesprække efter vinteren. Jeg ser ikke, hvordan det kan skade din mur. Og hvis den masse som kommunen vil anvende er nogenlunde elastisk, burde det holde ret så godt.
Overfladebelægningen vil ikke hjælpe med revnerne, da de skal injektionsfyldes med enten to-komponentsurethan, epoxy, ultrafin injektionscement eller krystalliseringsteknik, der flyder ned og limer revnen sammen.
I denne artikel finder du mere information om disse metoder:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...ickor_i_betong_med_kristalliseringsteknik.pdf
I denne artikel finder du mere information om disse metoder:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...ickor_i_betong_med_kristalliseringsteknik.pdf
Klik her for at svare


