980 læst ·
3 svar
980 læst
3 svar
Genbruge rør fra asbesttunneler i nyt ventilationssystem???
Hej
Jeg havde asbesttunneller tilsluttet 100 mm metalrør til naturlig ventilation. Firmaet, som installerede det nye ventilationssystem, blev enige om, at alt materiale skulle være nyt, så de bestilte nye rør og lyddæmpere. Men i soveværelset genbrugte de de gamle metalrør, som tidligere havde været tilsluttet asbesttunnellerne som aftræksrør, og nu bruger de dem til tilluft. Denne ændring blev foretaget uden min viden. Ifølge WHO betragtes alt materiale, der har været forbundet med asbest, som kontamineret. Jeg indså, at de havde brugt de gamle rør, da jeg opdagede, at intet var skrottet, selvom de gamle rør manglede. Entreprenøren har nu indrømmet, at de genbrugte de gamle rør.
Entreprenøren har derefter udbedret rørene og isoleret dem. Bør jeg kræve, at de erstatter rørene med nye? Hvad skal jeg gøre?
Mvh
/NM
Jeg havde asbesttunneller tilsluttet 100 mm metalrør til naturlig ventilation. Firmaet, som installerede det nye ventilationssystem, blev enige om, at alt materiale skulle være nyt, så de bestilte nye rør og lyddæmpere. Men i soveværelset genbrugte de de gamle metalrør, som tidligere havde været tilsluttet asbesttunnellerne som aftræksrør, og nu bruger de dem til tilluft. Denne ændring blev foretaget uden min viden. Ifølge WHO betragtes alt materiale, der har været forbundet med asbest, som kontamineret. Jeg indså, at de havde brugt de gamle rør, da jeg opdagede, at intet var skrottet, selvom de gamle rør manglede. Entreprenøren har nu indrømmet, at de genbrugte de gamle rør.
Entreprenøren har derefter udbedret rørene og isoleret dem. Bør jeg kræve, at de erstatter rørene med nye? Hvad skal jeg gøre?
Mvh
/NM
Det som kan ligge tilbage i metalrørene er vel rester fra asbestrørerne og eventuelt det, der er løsnet, når man har arbejdet med rørene. Så da er der vel tilbage:
* Lad det være.
* Rens med noget, der dokumenteret binder asbestpartikler.
* Udskift alle rør igen.
Derefter er spørgsmålet, hvor meget asbest der findes i rummene fra alle de år, asbestrørene trods alt var installeret. En foranstaltning, der kan fungere der, er selvfølgelig enten at rengøre med noget, der dokumenteret binder asbestpartikler, eller udskifte alle overflader, hvilket i og for sig ikke behøver at være mere end at man f.eks. maler vægge, lofter og udskifter gulvtæppe eller sliber planker.
En måde at rydde op i dette på er faktisk at måle forekomst i ventilationsrør og i rummenes lofter, vægge og gulve. Udgår fra at møbler blev udskiftet ved ejerskifte alligevel.
Til sidst er det et spørgsmål om, hvor langt man er villig til at gå for at forsvare sit helbred.
(hvilket firma der har gjort dette uden at forankre sagen er selvfølgelig interessant som tillæg)
* Lad det være.
* Rens med noget, der dokumenteret binder asbestpartikler.
* Udskift alle rør igen.
Derefter er spørgsmålet, hvor meget asbest der findes i rummene fra alle de år, asbestrørene trods alt var installeret. En foranstaltning, der kan fungere der, er selvfølgelig enten at rengøre med noget, der dokumenteret binder asbestpartikler, eller udskifte alle overflader, hvilket i og for sig ikke behøver at være mere end at man f.eks. maler vægge, lofter og udskifter gulvtæppe eller sliber planker.
En måde at rydde op i dette på er faktisk at måle forekomst i ventilationsrør og i rummenes lofter, vægge og gulve. Udgår fra at møbler blev udskiftet ved ejerskifte alligevel.
Til sidst er det et spørgsmål om, hvor langt man er villig til at gå for at forsvare sit helbred.
(hvilket firma der har gjort dette uden at forankre sagen er selvfølgelig interessant som tillæg)
Disse metalrør var koblet til udsugningshuller i et rum, vi ikke bruger; faktisk vil disse huller blive forseglet, da der er en vis asbest, vi ikke rører. Nye huller er lavet til det nye system, men desværre forsøger entreprenøren måske at spare penge ved at bruge de gamle rør. Min mening er, at vi bør bruge nye rør og nye udsugnings- eller indtagssteder.spikplanka sagde:
Det som kan ligge tilbage i metalrørene er vel rester fra asbestrørene og eventuelt det som er løsnet, når man har arbejdet med rørene. Så da er der vel tilbage:
* Lad det være.
* Rengør med noget som dokumenteret binder asbestpartikler.
* Udskift alle rør igen.
Derefter er spørgsmålet, hvor meget asbest der er i rummene fra alle de år, hvor asbestrørene trods alt var installeret. En foranstaltning, der kan fungere der, er naturligvis enten at rengøre med noget, der dokumenteres til at binde asbestpartikler eller udskifte alle overflader, som hovedsageligt ikke behøver at være mere end eksempelvis at male vægge, lofter og udskifte gulvbelægning eller slibe plankegulv.
En måde at rydde op i dette er faktisk at måle forekomst i ventilationsrør og i rummets loft, vægge og gulv. Tager for givet, at møbler blev udskiftet ved ejerskifte alligevel.
Til sidst er det et spørgsmål om, hvor langt man er villig til at gå for at beskytte sit helbred.
(hvilken virksomhed der har gjort dette uden at forankre sagen er selvfølgelig interessant i tillæg)
Forsøg at få al asbest fjernet fra huset, før nogen ved et uheld kommer i kontakt med den.
Klik her for at svare