Hos mig hvor der er 6 cm forskel, har man afkortet portbladet.
Let at gøre inden man monterer panelerne.

Uppdatering: Jag har fått tätt! :D

Efter läst era svar så sökte jag vidare här på forumet och ute på www. Min lösning blev golvavjämning. Närmare bestämt RAW golvavjämningsmassa. Dammreducerad cementbaserad, fiberförstärkt och pumpbar avjämningsmassa inköpt på Beijer. Detta med två utpenslade lager RAW primer innan gjutningen.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/avjämningsmassa/golvavjämningsmassa-raw
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/tillsatser-tillbehör/*1-liter-primer-raw-900222708

Total kostnad 388 kr. Jag är inte säker på att detta varken är den bästa eller billigaste lösningen, men det ser bra ut just nu innan jag har kört bilen över det jag göt i torsdags... Anledningen till valet av denna lösning var att jag frågade en säljare tidigare i år vad han rekommenderade och då sade han detta. Det och att tekniska specifikationen sa att den kunde gjutas 2-50 mm tjockt på betong. Så nu i veckan när det var varmt nog så "prajmade" jag i tisdags och onsdags, för att sedan gjuta på torsdagen.

Vid gjutningen så spände först jag ett snöre från ena till andra sidan i höjd med botten på de båda garageportsskenorna för att lättare få rätt höjd på slutresultatet. Hällde upp 4 liter vatten i min murarhink. Hällde i 25 kg spackelpulver och blandade ihop det med hjälp av borrmaskinen och en färgblandarstav inköpt på Jula. Hällde ut massan i en bred våd och började sedan försöka forma massan efter mina önskemål. I arbetsbeskrivningen står det att 4 - 5,5 liter vatten skall användas till 25 kg pulver. Vet inte om 3,5 liter vatten hade varit ok, men mindre lös blandning hade gjort formandet enklare i mitt fall tror jag. Tog ganska lång tid innan massan slutade rinna ner för avfasningen på befintlig betongplatta.

Tre bilder på underverket. Låt er inte luras av sista bilden. Nu är det både rakt och horisontellt.
Tre billeder viser et nylagt garagegulv af jævningsmasse ved garageporte med opstrukket snor som reference til højde.

Det jag vill göra nu är att på något sätt skydda och dammbinda det nygjutna och resten av garagegolvet på något sätt. Efter ha läst en massa trådar här på forumet så undrar jag nu:

Fungerar vattenglas både på "dammreducerad cementbaserad, fiberförstärkt och pumpbar avjämningsmassa" och på grovt betonggolv som gjutits för ungefär 50 år sedan?

Nærbillede af en nylagt, uregelmæssig gulvafretning med en ru tekstur, lavet med RAW gulvafretningsmasse.

Vad tror ni som har koll på detta?

Flot arbejde (y)
Kan ikke give noget sikkert svar, men jeg fik opgave på arbejdet at dammbinda et gulv fra 40'erne, det virkede.

Vandglas fungerer, men der er bedre egnede alternativer, hvis man vil have en overflade.

Isakare Isakare sagde:
Flot arbejde (y)
Kan ikke give noget sikkert svar, men jeg fik opgave på arbejdet at støvbinde et gulv fra 40'erne, det virkede.
Tak! Det lyder godt, at det fungerer på gamle gulve. Da afretningsmassen er betonbaseret, håber jeg, at vandglas også fungerer på det.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Vandglas virker, men der findes bedre egnede alternativer, hvis man vil have en overflade
Gennem at læse tråde her på forummet har jeg forstået, at lithiumsilikat er bedre end natriumsilikat, men jeg tror, at natriumsilikat (vandglas) alligevel er tilstrækkeligt godt. Men du tænkte måske på helt andre overfladebehandlinger?

Lidt fakta:
- Garagepladen, som jeg vil støvbinde/beskytte overfladen på, er støbt sent 60'erne eller tidligt 70'erne, tror jeg.
- Den er 6,70m x 3,25m. Cirka 22 kvadratmeter.
- Ingen tidligere overfladebehandling så vidt jeg kan se.
- Pladen består af beton med indstøbte armeringsjern, og siden i torsdags har overfladen også lidt afretningsmasse ved garageporten.
- Betonen er grov, overfladen ujævn med dale og toppe.
- Ved støbningen ser det ud til, at underlaget eller formen ikke holdt helt tæt. I det ene hjørne af pladen, hvor jeg lagde afretningsmasse, kunne man se antydning til armeringsjern ved overfladen. (Dette nu dækket med afretningsmasse.)
- Garagen er opvarmet til cirka 10 grader om vinteren.
- Luftaffugter findes i garagen.

- I garagen står en bil, der kun bruges om sommeren. Det vil sige, at der ikke køres med pigdæk på pladen i øjeblikket.
- Jeg bruger donkraft og bukke i garagen sparsomt nu og da.
- Vasker ikke bilen i garagen, men hvis overfladen tillod det, kunne jeg godt tænke mig at vaske hjul og mindre dele.

- Jeg ønsker først og fremmest at give overfladen et lag, der støvbinder, men også beskytter mod slid.
- Lige nu er budgettet egentlig 0 kr, men da jeg indser, at en overflade lagt nu mindsker risikoen for højere omkostninger og mere arbejde senere, vil jeg nok alligevel gøre noget nu.
- Hvis overfladen, ud over at støvbinde og beskytte mod slid, kan gøre gulvet lysere og pænere at se på, så er det et plus.

- Når jeg drømmer stort, ønsker jeg mig et helt blankt epoxygulv i form af lysegrå marmor, eller hvorfor ikke egetræsplanker? Dog er der ikke økonomi til dette lige nu. (Disse gulve bliver alligevel sikkert glatte og farlige at gå på, hvis man har lidt våde sko på sig.)
GarageFloor.jpg RusticWood1_3-400x400.jpg

Har længe overvejet, hvad jeg egentlig vil have, men frem for alt, hvad jeg har råd til og kan klare/orker at lægge som overflade. Lige nu føles natriumsilikat (vandglas) eller anden silikat som det bedste alternativ for mig. Det beskytter overfladen, samtidig som det ikke besværliggør eller umuliggør fremtidige dyrere overfladeløsninger. Har endnu ikke fundet eller beslutte mig for en specifik silikatprodukt, så jeg ved ikke, hvad det koster. Håber at kunne spraye væsken med hjælp af en "ukrudtsprøjte", som anbefales lidt nu og da her på forummet.

Alternativ nummer to på min liste lige nu er at male med en slags to-komponent epoxymaling direkte på den grove overflade, efter at jeg håndsliber de værste opstående toppe. Verkehrsweiss eller reinweiss måske? https://www.ebay.de/itm/Epoxidharz-...hash=item460dc6c317:m:mn0ODLxGNp7j2FkesGFtMjg
Problemet med dette er vel, at hvis det ikke bliver godt og begynder at flagne efter et stykke tid, så bliver det besværligt og dyrt at lave en ny overflade. Havde jeg vidst, at dette fungerede på mit grove betongulv, havde dette sandsynligvis været mit første valg i dag.

Det er muligt at male på en overfladebehandlet gulv, så der er intet, der forhindrer dig i at gøre det senere, når økonomien tillader det.

Skal du male, så er der jo lidt mere krav til at slibe ordentligt, hvilket jeg ville have gjort uanset. En vandbaseret epoxy behøver heller ikke koste en formue.

Tror at dit spackel bør beskyttes med maling eller lak, hvis det er udendørs, men så er epoxy forkert, da den ikke er UV-bestandig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.