Hej alle eksperter og glade amatører!

Min mand og jeg er i diskussionsfasen for, hvad der eventuelt skal blive en kombineret stald med garage. Brandsikkerhed, regler, byggetilladelse, osv. er ikke et spørgsmålstegn denne gang, men nu diskuterer vi, hvilken type materiale som vi kan bygge billigst med.

Vi har undersøgt lidt og er kommet frem til, at man enten kan bygge med løstømmer, mure eller bruge blik. Leca går bort, da det ikke er holdbart nok og ikke modstår hestespark så godt. Tanken er, at stalddelen skal være uisoleret, og garagen vil manden kunne holde på mindst 18 grader, så den skal isoleres.
Vi vil støbe en plade.

Er der nogen, der har input? Måske kan give eksempler på kvm-pris for de forskellige typer?

Åsa Lund
Du skal vel isolere stalden lidt for at kunne holde 5° varmt i stalden. Hestene varmer jo lidt selvfølgelig. Vandet skal ikke fryse i ledningerne om vinteren.

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Du ska vel isolere stalden lidt for at kunne holde 5° varmt i stalden. Hestene varmer jo lidt selvfølgelig. Vandet skal ikke fryse i rørerne om vinteren.
Hvor fik du 5 grader fra?

Åsa Lund
Hofter
Lidt margin til nulpunktet for at undgå, at vandet fryser i stalden
Du gør selvfølgelig som du vil med din egen stald

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Höftern
Lidt margin til nul, så vandet ikke fryser i stalden
Du gør selvfølgelig, som du vil med din egen stald
Der findes utroligt mange staldbygninger, der mangler isolering, men som stadig har rindende vand. Også heroppe i nord, hvor vi når ned til -30 om vinteren. Jeg er ikke så godt inde i, hvordan man løser det, men der findes tydeligvis løsninger.

Spørgsmålet var dog ikke, hvorvidt stalden skal isoleres eller ej, men hvilken type bygning der er billigst at bygge!

Mure nederst og træ øverst som en "klassisk" stald. Mure er bedst, hvis en hest får den idé at sparke, som du siger. Du kan også have et "luftigere" loft over stalddelen og åbent i rygningen i garagedelen. Sådan byggede mine venner samme kombination, og det blev rigtig godt. De havde også et rum imellem uden plade, hvor traktoren kunne bo, og hvor vi kunne køre hø op. I stalddelen var der også to isolerede rum til sadelkammer og foder. De blev varmet med olieradiator. Stalden er lige nu hestetom, og sadelkammeret kunne da fint konverteres til teenageværelse :)

• Synes
catherineb
  • Laddar…
Hvis man fokuserer på kostnad, har jeg svært ved at forestille mig, at det er muligt at forsvare muring.

Jeg tror, løsvirke med ren regelstamme bliver billigst. Det er også nemt at beholde den samme konstruktion for hele huset og isolere dele af det.

Jeg ville have muret 1m, men af æstetiske grunde, ikke økonomiske.

• Synes
catherineb
  • Laddar…
Ja det er jo ret flot at mure op et stykke, også godt for holdbarheden som I siger! Så bygger man vel videre med en træstamme derefter, eller hvad?

• Synes
Jt300
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.