Da der mangler oplysninger om, hvilke belastninger taget vil bidrage med (vind, sne, egenvægt), bør man være forsigtig med at rådgive om dette.

Men skal jeg gætte lidt, så burde du kunne sove roligt med VKR 120x120x10mm, de kan klare ca. 100-150 (afhængigt af stålkvalitet) ton hver i rent tryk. Sandsynligvis kan du klare dig med betydeligt tyndere søjler også, men som sagt mangler der alt for meget info.

Gabbe1 sagde:
Da der mangler oplysninger om, hvilke belastninger taget vil bidrage med (vind, sne, egenvægt), bør man være forsigtig med at rådgive om dette.

Men skal jeg gætte lidt, så burde du kunne sove trygt med VKR 120x120x10mm, disse kan klare ca. 100-150 (afhængig af stålkvalitet) ton stykket i rent tryk.
Antageligt klarer du dig med betydeligt tyndere søjler også, men som sagt mangler der alt for meget info.
100-150 ton lyder ekstremt godt, bedre at være på den sikre side end usikre.
Havde du brugt de samme bjælker opad også mod kip eller havde du taget limtræ der?

Senest redigeret:
Gabbe1 sagde:

Men hvis jeg skal gætte lidt, så burde du kunne sove trygt med VKR 120x120x10mm, disse klarer cirka 100-150 ton (afhængigt af stålkvalitet) stykvis i rent tryk.
Antageligvis klarer du dig med betydeligt slankere søjler også, men som sagt mangler alt for mange oplysninger.
Hvis du kigger på min tegning, hvordan ville du bygge konstruktionen, hvis du havde frie hænder? Et gættet eksempel med den info, du har til de store bjælker... (gerne skitsér lidt, hvis du kan)
Så må du skrive din adresse i PM, så jeg kan sende fredagshygge til dig (Kage) som tak for din hjælp!

Tak for tilbuddet men jeg er ingen uddannet bygningskonstruktør, kun en maskiningeniør der har bygget et par huse.
Jeg har desuden kun erfaring med mere klassiske bygninger med sadeltag.

Når det gælder søjlerne så ville jeg have brugt stål hele vejen, men det betyder ikke at det er bedre uden det kommer af, at jeg er en stålnørd, limtræ på den øvre del bliver sikkert mindst lige så godt i dit tilfælde.

Gabbe1 sagde:
Tak for tilbuddet, men jeg er ikke uddannet bygningskonstruktør, bare en maskiningeniør der har bygget et par huse.
Jeg har desuden kun erfaring med mere klassiske bygninger med saddeltag.

Når det gælder søjlerne, ville jeg have valgt stål hele vejen, men det betyder ikke, at det er bedre, det er bare fordi jeg er en stålnørd, limtræ på den øvre del bliver sikkert mindst lige så godt i dit tilfælde.
Men dine svar har i det mindste været logiske og hjulpet mig meget i tænkningen og beregningerne.. så skriv gerne din adresse :)

Hvordan du end gør IPE HEA lr limtræ - husk blot, at pladen skal være lidt stærkere og ekstra armeret der, hvor søjlerne kommer til at stå. Vi havde selv beregnet 150mm plade og under søjlerne 300mm. Lidt overkill måske, men på den sikre side.

Tak, men jeg byder på alt, hvad jeg skriver her ;)
Jeg synes, det er en stor del af charmen ved dette forum, generelt set et venligt klima, fornuftige diskussioner og masser af hjælpsomme mennesker med en enorm bredde på den samlede kompetence.

Held og lykke, og læg gerne en bygge-tråd op her, så vi alle kan følge byggeriet.

• Synes
CoolGate
  • Laddar…
Sådan bliver det nu takket være din hjælp Gabbe1 + flere...

2 stk. VKR 120x120x10 på 2,3m
1 stk. IPE300 7,7m
2 stk. VKR 120x120x10 på 2,18m
1 stk. Limtræ Nock på 140x720mm
Ekstra beton under hvor søjlerne skal stå

Konstruktionen skulle blive sådan at rejse 2 VKR søjler på 2,3m og lægge IPE300 bjælken over (svejse), Svejse fast øvre søjle på IPE300 bjælken og svejse på som en øje (U) som i sin tur skal holde Limtræbjælken på plads og skrues denne. Så har man nemmere og mere fleksibelt at fæstne taget osv. i Limtræbjælken end i stål

God eller Anus idé?

Det bliver nok godt.
Jeg ville også have svejset livforstærkninger i IPE300 bjælken der hvor søjlerne sidder.

Livforstærkninger sætter man for at forstærke bjælken på de steder hvor der forekommer høje punktbelastninger, livet i en IPE eller HEA er ikke specielt kraftigt og derfor er det nogle gange nødvendigt at svejse forstærkninger på disse steder.

Gabbe1 sagde:
Det blir nok godt.
Jeg ville også have svejset livafstivninger i IPE300 bjælken der, hvor søjlerne sidder.

Livafstivninger sætter man for at forstærke bjælken på de steder, hvor der forekommer høje punktbelastninger, livet i en IPE eller HEA er ikke specielt kraftigt, og derfor er det nogle gange nødvendigt at svejse forstærkninger ind på disse steder.
Du tænkte på indersiden af bjælken?

Ja, tag fx fladjern 60-70 x12-15mm, skær til længden 277mm, slib to hjørner af for at tilpasse mod bjælkens radius, så er det bare at svejse.

• Synes
CoolGate
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.