Hej jeg skal bygge en garage som er 8,3m bred og 7,7m dyb. Nockhøjde er 5,5m i midten med delt pulpet tag med 10 grader hældning til begge sider. På 4,65m (venstre del) skal jeg have en førstesal, og højre side kun med højt til loftet. For ikke at ødelægge garagens nederdel med en søjle i midten, vil jeg sætte en jernbjælke direkte over, som skal holde førstesalen oppe. På siderne skal der også være bjælker, der holder den lange bjælke, så 3 bjælker, 2 stk ca. 2,3-2,4m og 1 stk 7,7m, så hvilke dimensioner skal de have?
Oppe i nocken havde jeg tænkt at bruge limtræsbjælke, hvilken dimension skal denne have? Sender med tegning
hej
jeg har ikke helt styr på den del
mønstret hælder mod limtræ bjælke 140x720.
midterbjælken skal være åben ud til resten af garagen så det bliver glasrækværk så man kan se ned i garagen
væggene holder vel resten oppe?
Med forbehold for at jeg har misforstået belastningsfaldet eller regnet forkert.
Overetagens gulvareal er ca. 4,65x7,7 = 36m2 (formodentlig lidt mindre da jeg antager at dette er bygningens udvendige mål)
Belastningskrav på mellembjælkelag er ofte 200kg/m2 + egenvægt 50kg/m2.
Maksimal belastning (i Newton) på gulvbjælkelaget bliver da 250x36x9,82 = 90000N hvoraf halvdelen belaster bjælken (den anden halvdel belaster væggen).
Acceptabel nedbøjning ved maksimal belastning ifølge tommelfingerreglen "Længde/400" = 7700/400 = 19mm
Hvis man indsætter dette i formlen for bjælkebøjning med jævnt fordelt last (belastningsfald 10 i Karl Björks Bibel for ingeniører) så får man efter lidt udregning frem, at det kræves en profil med træghedsmoment (I) på 6700 cm4. Forslagsvis vælger man en IPE 300 (8356cm4) eller en HEA 240 (7763 cm4).
Som ophold/pillar kan man f.eks. anvende VKR/KKR 100x100 (valgfri godstykkelse) som klarer dette fint.
Tænk på at nocken hviler på væggene som igen hviler på søjlerne nederst
Synes det er meget besværligt at regne det hele ud Måske skal jeg hyre en konstruktør?
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at væggene skulle belaste stålstolpen, der støtter op mellemetagen. Skal stålstolperne også bære mønsterbjælken? Du skriver nemlig i #1, at stolperne skal være 2,3-2,4 m, og så når de umuligt helt op til mønsteret.
En alternativ løsning kunne jo være at have en kraftigere bjælke i mellemtykkelsen og så bygge skillevæggen op med regler, der kan bære taget/mønstret. Så kan du have en meget mindre (hvis nogen overhovedet?) limtræsbjælke i mønstret, du undgår at bøvle med dobbelte bjælker, og du slipper desuden for lange stolper i ydervæggene.
Jeg vil dog ikke give forslag til, hvilken dimension en sådan bjælke bør være i. Hvis du er sikker på, at limtræ 140x720 er ok som mønsterbjælke, og hvis man kan oversætte denne limtræ til en tilsvarende stålbjælke, så kan jeg uden problemer svare på, hvor meget stærkere stålbjælke i mellemtykkelsen, der kræves i mit nye forslag.
Hej
Det jeg mente var, at tagryggen hviler jo på væggene, som til gengæld hviler på søjlerne + væggene ned til pladen.
Det er bestemt rodet.. hvordan ville du forstærke det hele? Etagedæk, understøttende søjler og rygning eller måske endda 2 rygninger for 2 tage?
Med 720 bjælken var det meningen at bære det øvre tag og det nedre tag i underkanten af limtræsbjælken. Trædelen kan snedkeren, men lige præcis det med stålbjælker kan han ikke, derfor har jeg brug for hjælp. For en del siger, jeg skal have 1 stk. IPE250-300 og 2 stk. 120x120 RHS og en del siger HEB 400 bjælker.. så det er meget forvirrende.
Redigering: Efter at have læst dit svar et par gange blev jeg forvirret over, om du tror, jeg skal have en væg fra etagedækket til rygningen... Det skal jeg ikke, der skal være glasrækværk, så man kan se ned i den anden del af garagen, og også på overetagen skal der være glasgulv på ca. 2-3 kvm.
Jeg har også regnet og får det også til en !PE 300 for 7 meters bjælken. Så du kan stole på, at Gabbe1 har styr på det.
Limtræbjælken har så lille anlægsflade, at man ikke kan sige, at den hviler på væggen, men der skal være en søjle under. Den søjle skal dimensioneres for belastningen fra halvdelen af limtræbjælken, derefter skal den søjle, der står direkte under, dimensioneres, så den klarer belastningen fra halvdelen af limtræbjælken og halvdelen af IPE bjælken.
Redigering: Efter at have læst dit svar et par gange blev jeg forvirret om du tror jeg skal have en væg fra bjælkelaget til kippen... Det skal jeg ikke, men der skal være glasrækværk der, så man kan se ned i den anden del af garagen og også overetagen skal have glasgulv på ca. 2-3kvm
Ok, på den måde, så kan vi jo slippe mit forslag.
Efter den nye info, der er kommet frem, ville jeg nok satse på et par solide søjler, der kan tage både IPE 300 bjælken og limtræsbjælkens belastning. Disse søjler bliver ret høje, men på den anden side burde det ikke være noget problem at stive dem op for at modvirke knækning. Fastgørelsen til IPE bjælken bliver jo en meget effektiv afstivning cirka midt på længden.
RHS (eller VKR/KKR som jeg kalder dem) 120x120 med godstykkelse på 5-6mm ville sandsynligvis løse den opgave med meget god sikkerhedsmargin.
Men hvordan ser betonpladen ud, der hvor disse begge søjler skal stå, der vil komme ordentlige punktbelastninger fra både ydertag og mellembjælkelag? Er den allerede støbt?
Vedhæfter billede af vores garagebyggeri 6400x10800
Selve dobbeltgaragen blev 6400x8200
Overetagen bæres af en HEA 260 i stedet for beregnet HEA 240 da jeg fik en grovere dimension
billigt fra skrothandlen. Tegninger og opførelsen blev godkendt.
Lidt kuriosa:
HEA/HEB er en optimal profil for at få høj styrke med lav profilhøjde, IPE er optimal for at få høj styrke med lav vægt, da man betaler stål per kg, så er IPE lidt billigere i indkøb.
Ok, på den måde, så kan vi jo slippe det forslag fra mig.
Efter den nye info der er kommet frem, ville jeg nok have satset på et par solide søjler, som kan tage både IPE 300 bjælken og limtræbjælkens last. Disse søjler bliver ret høje, men på den anden side burde det ikke være noget problem at afstive dem for at modvirke knæk. Fastgørelsen til IPE bjælken bliver jo en meget effektiv afstivning nogenlunde midt på længden.
RHS (eller VKR/KKR som jeg kalder dem) 120x120 med godstykkelse på 5-6mm ville antagelig løse den opgave med meget god sikkerhedsmargin.
Men hvordan ser betonpladen ud der hvor disse begge søjler skal stå, der vil blive ordentlige punktbelastninger af både ydertag og mellembjælkelag? Er den allerede støbt?
Pladen er ikke støbt endnu men vil nok blive støbt næste uge. Tømreren havde allerede tænkt sig at sætte en form for plader hvor søjlerne skal stå, noget han var nødt til at sysle med efter armeringen var lagt ifølge ham selv.. Hvis man tager grove bjælkesøjler, 1 ipe300 bjælke (7,7m) og så tager limtræbjælke som søjle på ipe bjælken for at holde rygning og tag oppe. Fungerer det eller skal man også kigge på bjælker der? Eller skal man have søjler som går hele vejen op?