Jeg bygger en garage på en støbt plade. Pladen ligger stort set i niveau med det omgivende terræn i det højeste punkt i et hjørne. På pladen står der et skift lecasten med malet puds på ydersiden. Bræddebeklædningen (klassisk stående bræt med overligger) havde jeg tænkt at lade gå 50 mm fra underkant af remmen. Da afstanden fra remmen/bræddebeklædningen ned til jorden er ret kort, overvejer jeg at bruge trykimprægneret tømmer til den nederste sømliste. Denne sømliste vil jeg så sømme i højde med remmen, eventuelt med lidt bygningsplast imellem, så fugt ikke så let trænger ind i remmen.

Rigtigt eller forkert?

Læg et eller to lag tjærepap, type YAP eller YEP mellem Leca og bræt i stedet for plast.

Brættet vil ligge 30 mm udenfor pudset. Sømmereglen er 45x45. Mellem syll og leca ligger syllpap, der stikker ud over pudset. Byggeplasten (blå) tænkte jeg mig mellem trykimprægneret sømmeregel (grøn) og syll (gul). Formålet er udelukkende at isolere syllen fra sømmereglen.
Diagram over vægkonstruktion med gule, grønne og blå komponenter, herunder 30 mm udhæng og isolering mellem spærregel og bærende elementer.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.