Tanten har fundet ud af, at garagen ikke skal bygges om til "mit" rum, hvor jeg kan have en Chesterton-lænestol, mine bøger, en humidor osv. I stedet skal vi have soveværelset der.

Nu er spørgsmålet, hvordan man gør dette Til at starte med;

- hvordan gør jeg med kanten, hvor garageporten går ned? Der sidder en (delvist) rustet jernvinkel, som kommer til at være under den væg, der skal lukke væggen udad. Kan jeg stille væggen på denne, eller kan det blive et problem? Det er jo heller ikke helt jævnt, da der dels mangler en del af jernvinklen og dels mangler en del beton.

Hvis I undrer jer, så har jeg gravet op foran den kommende væg og nuværende port. Der tænkte jeg at nøjes med at lægge singel. Meninger om dette tak.

Skal man støbe? Er det nok med syldisolering? Kan der opstå fugtvandring, når jeg lægger gulvvarme? Hvad er fugtvandring? Spørgsmålene hober sig op, og jeg er taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få i dette projekt.

• En delvist rusten jernvinkel i et betonggulv vises, omgivet af træstykker og jord. Jernvinklen ligger ved en kanthjørne nær en dørkarm.
  • Et garage med en hvid port, delvist opgravet foran med synlige sten og jord. En rusten jernvinkel er synlig langs bunden af porten.
vær venlig og Post ikke det samme spørgsmål under flere overskrifter. Bed os flytte i stedet :)
Fjernet dubletten under småhus
/Mats
Moderator

Mikael_L
En del ikke helt lette spørgsmål at besvare, vi fik ikke at vide alt.

Men jeg antager, at I skal have almindelig indendørsvarme, da det skal blive boligområde, så skal gulvet isoleres lidt, hvis der ikke allerede er isolering under pladen.
Har du ikke isolering under pladen, så må det blive en løsning, der ligger ovenpå. Næste problem er så, at din plade sandsynligvis vil "trække" fugt fra jorden, så både byggematerialer og isolering skal være mugresistente, celleplast, stålskeletter og sådan noget. En anden løsning kan muligvis være nivellgulv, med ventilation mellem plade og isolering+gulv.
Alle disse løsninger bygger i højden, hvis dette ikke er acceptabelt, tror jeg, at du må brække pladen op, hvis du ikke vil have, det bliver alt for koldt ved gulvet.

Jeg er ikke så specielt sikker på alle disse konstruktioner, men sådan går mine tanker i hvert fald om dit problem.

Min anbefalede handlingsplan er således:
1. Find ud af, om gulvet allerede er isoleret under pladen.
2. Hvis ikke, overvej hvor meget det er acceptabelt at hæve gulvet.
3. Overvej så, hvilken løsning der passer bedst; kan man ikke lægge ret meget isolering under, så passer gulvvarme sandsynligvis ikke så godt.

Tænk også på, at det måske er byggetilladelsespligtigt at ændre en garage til boligområde.

Beklager, at jeg ikke var tydeligere angående forudsætningerne.

Pladen er ikke isoleret. At brække op og isolere er ikke en mulighed (tro mig). Således antager jeg, at det bliver til at lægge, som du skriver, Nivell, Platon eller lignende. En hævning på 15 cm af gulvet er mulig.

Kan jeg så klare mig, hvis jeg lægger nævnte Platon/Nivell> gulvvarme> flydespartel> trægulv ?

Vi arbejder på lignende projekter. Nu kan jeg ikke helt se, hvordan det ser ud på billederne... Vi havde et byggefirma, der fjernede garageportene, støbte op med armering til planhøjde ved selve porten. (dvs. jeg anbefaler at fjerne den rustne jernvinkel). Derefter blev der muret en lekavæg op. Vi lejede en god betonsliber og sleb hele gulvet, derefter jævnede vi hele gulvet med afretning (gulvspartel). Derefter isolerede vi hele rummet indvendigt og er nu kommet til gulvet. Vi har valgt Japegulv, hvilket er et mekanisk ventileret gulv. Det giver også undertryk i rummet, hvilket er meget godt, når man isolerer indvendigt. Da vi ikke har en isoleret betonplade, lægger vi 3 cm cellplast S 200 på afstandsmåtten. (www.jape.se). Det bygger i alt ca. 7 cm op i højden. Fugtvandring er, at betonen, der består af små, mikroskopiske lufthuller, giver kapillarsuget af fugten, der findes under betonen. Fugtigheden skal væk, og derfor er et mekanisk ventileret gulv at foretrække.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.