15,098 læst ·
31 svar
15k læst
31 svar
Garage med cc1200 på væggene samt brandklasse
Alt en 120x45 som du saver ud ved hver liggende 45x45....
En stående 45x70 hvor smalenden flugter med spær og syll tror jeg menes. Den behøver jo ikke have kontakt med bagvedliggende 45ere.
Har lignende garage (Lundqvist?), jeg kørte liggende 45x45 cc60, skruede osb og gips med halvplades forskydning. Stabilt? Sådan, ikke helt tilfreds, men det duer.
Har lignende garage (Lundqvist?), jeg kørte liggende 45x45 cc60, skruede osb og gips med halvplades forskydning. Stabilt? Sådan, ikke helt tilfreds, men det duer.
Ahh. Ja, sådan kan man jo gøre. Selve ydervæggen står jo uden at jeg opstiller ekstra. Det er jo for at indervæggen skal blive stabil. Sådan må det nok blive. Vil gerne have det stabilt, når man alligevel gør det fra starten. Det er korrekt, at det er Lundqvist.eran sagde:En stående 45x70 hvor smalenden flugter med hammarband og syll tror jeg er hensigten. Den behøver jo ikke have kontakt med bagvedliggende 45ere.
Har ligesådan garage (Lundqvist?), jeg brugte liggende 45x45 cc60, skruede osb og gips med halvplades forskydning. Stabilt? Sådan lidt, ikke helt tilfreds men det går an.
Sæt 45x70 reglen i live med indersiden på de eksisterende 120 regler og ignorer at der bliver 5mm luft ud mod de liggende 45x45 regler. Det bliver jo en solid forstærkning af dit indre overfladelag, men gør hverken til eller fra når det gælder yderbeklædningen. Skråspik/skru i hammerbånd/syll.emde sagde:
Jeg kan ikke se at arbejdet med at udfræse en 120mm regel skulle tilføre så meget mere end stabilitet i sammenligning med arbejdet.
Præcis sådan.eran sagde:
Men evt. kan man lægge et lille stykke ca. 5mm mellemstykke bagved ved den midterste regel, hvis man vil pille lidt. Burde stabilisere lidt.
Men selv ville jeg definitivt undlade mere end et mellemstykke/pr. regel. Dvs. kun sætte ved den midterste af de tre vandrette sømmeregler.
57-58mm
Enkelgips skruer du med 30-35mm skruer (lidt forskelligt for forskellige fabrikater, men typisk 3,5x32 mm). Denne kan du (bør du?) anvende til det første lag.emde sagde:
Er det så dobbeltgips bruger du skruer til dobbeltgips, som plejer at være 41-45mm lange. Skruv også det andet lag i lægterne. Men forskyd gerne alle plader en halv plade, så samlingerne ikke ender det samme sted. Sæt den skårne kant mod væggene, ikke den uafskårne forsænkede kant, så slipper du for kedeligt og kompliceret spartelarbejde.
Du kan også sætte en OSB, spån eller krydsfinerplade først i loftet, og så gips. Hvis nu brandklassen klaret, hvilket den vel burde gøre.
Fordelen med dette er, at du nemmere kan fastgøre ting i loftet, f.eks. nemt sætte lysstofarmaturer præcis hvor du vil uden at bruge mollyplugs osv. Måske en ophængning til bilens tagboks, kanoen eller ski, og andet man kunne finde på at hænge op i loftet.
Yderligere en fordel er, at det faktisk er lettere at sætte en OSB-plade op i loftet, den vejer mindre og går ikke lige så nemt i stykker som gips.
Ulempen er selvfølgelig prisen.
Men i så fald skruer du først træpladen med 32mm spånpladeskruer (denne skrue forsænker hovedet i træet, mens gipsskruen har glat hoved for at forhindre, at papiret går i stykker).
Derefter skruer du gipsen med forskudte samlinger og med 32mm gipsskruer, og nu er det ikke så vigtigt, præcis hvor du skruer, du har jo OSB overalt.
For øvrigt, lej gerne en gipsskruehejs en dag, når det er tid til at sætte gips i loftet. Den koster nok under en hundrede i leje, og hvis alt er forberedt, gulvet tomt og rent osv. så kan du og en ven sætte 100 kvm gips op på en dag.