Hej! Jeg har en garage, der er under jord på siderne og bagsiden. Den er helt i beton, men jeg kunne tænke mig at sætte noget OSB + måske gips op.

1: Kan jeg bruge træregler?

2: Hvis ja, skal jeg så bruge nogen form for adskiller mellem betonen og reglerne? (Typ asfalts pap eller hvad de hedder)

3: Behøves der luftspalte mellem den gamle væg og reglerne?

4: Kan jeg lægge nogen form for isolering i hulrummet mellem reglerne?

5: Skal der være nogen plast? I hvilken rækkefølge i så fald?

Billedet viser hjørnet i garagen, jeg vil starte med.

Mvh Henke

Hjørne af en garage med betonvægge, indeholder værktøjsbænk med diverse værktøj og en rød maskine. Brandslukker hænger på væggen.

Behøves der mere info for at svare.

Er væggene i garagen drænet korrekt? det ser ud til, at de er eller har været fugtige på indersiden.
Træ og osb er desværre ikke det rigtige materiale, hvis fugtigheden er for høj. vil man absolut have træ, skal man skabe de rette forudsætninger for, at de ikke skal mugne, ventilation er absolut nødvendigt. fugtspærre mellem træ og beton er også altid et krav. beton indeholder betydeligt mere fugt i % end hvad træ kan klare, så derimellem får man en fugtvandring.

Den rigtige løsning for ekstra isolering, hvis det er det, du er ude efter, er ikke at opsætte med træ, lægge isolering ind og på med osb og gips. denne væg holder nogle år og er så fuld af sort skimmel.

Den rigtige løsning er at dræne udv ekstra isolere udvendigt med en eller anden type celleplast (PIR/PUR) med den rigtige tætning (platonmåtte). derefter er det nok at male indvendigt med silikatmaling eller måske lidt pudsning. men hvis det ikke er muligt at dræne, så sæt en leca væg op, puds og mal med silikat.
det bliver ikke lige så godt U-værdi, men bedre end hvad du har i dag.

Der er ingen genveje, når det gælder fugt og beton desværre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.