Hej. Er der nogen, der har bygget en gangbro mellem to bygninger? Hvordan tænker man? Hvordan beregner man det? Det drejer sig om omkring 7m mellem husene, og højden er temmelig tæt på hinanden. Er det en idiotisk idé? Hvis ja, hvorfor? Jeg har ikke fået meget respons fra folk omkring mig, så jeg tænkte at høre her, hvis nogen har lavet et lignende projekt, hvor alle løsninger ikke føles så indlysende.

Gangbroen er tænkt at være isoleret og åben mellem husene og skal gå mellem overetagerne. Jeg overvejer forskellige idéer og frygten for, at det skal ende i kaos. Måske kan nogen af jer puffe mig i den rigtige retning, så jeg enten skrinlægger det hele eller starter så snart frosten er væk fra jorden. :)

Tja, det er jo ikke noget man bygger sådan hver dag, så svarene vil nok blive få, men selvfølgelig - alt er jo muligt. Kontakt en konstruktør for dimensionering og fortæl/vis gerne billeder før/efter forudsat at du får byggetilladelse selvfølgelig :)

7m er så langt, at det må blive træ- eller stålgitterværk i siderne (som samtidig udgør væggene). På den måde får du to "bjælker", der er 2400mm høje, hvilket gør, at dimensionerne på de indgående dele ikke behøver at være så store.

Find en konstruktør og rapportér byggeriet her!

/Ingenjören

Hej, selvfølgelig bliver der en detaljeret dokumentering af projektet, den dag det bliver aktuelt.

Mener I, at det hele bliver så indviklet, at jeg bliver nødt til at konsultere en, der faktisk sætter sig ned og beregner byggeriet ned til mindste detalje?

Ingeniøren lyder som et passende navn til at besvare følgende spørgsmål :)
Hvilke problemer kan man forestille sig en gangbro mellem to bygninger forårsager?
Er det urimeligt at tænke, at man skal støtte det hele med 4 eller 6 søjler i fundamenter støbt i jorden sammen med et stålgitterværk i bunden af gangbroen?

For at realisere mine drømme fuldt ud, ville jeg også gerne have vinduer hele vejen på siderne :/

Men lad os sige, at man beregner lidt på det hele og kommer frem til en konstruktion, der klarer belastningen nedad med vinduer, enklere tag osv. (det bliver jo nogle ton). Hvad kan det ellers være for kræfter, man bør tage hensyn til? I sidste ende bliver det måske nødvendigt at konsultere en professionel med en udførlig tegning af, hvad jeg har tænkt mig, men det skader aldrig at være så velinformeret som muligt. Så kan man jo stoppe det hele, inden man har brugt masser af penge på diverse folk, der har tegnet og beregnet.

Hej!

I mit tidligere indlæg antog jeg, at det ville være frit, deraf mit forslag. Hvis du kan forestille dig et 2 søjlepar funderet på betonpæle under gangbroen, bliver det lettere!

For at ramme nogenlunde rigtigt i mit forslag burde jeg egentlig vide mere om bredden og højden på din planlagte gangbro, men hvis man antager, at bredden bliver ca. 1500 og højden 2500+tag, foreslår jeg følgende opbygning rent bæreevnemæssigt:

Stiv tagplade (fagværk eller plademateriale i horisontal led) som fører vindlasten ud til de eksisterende huse.
Almindelig vægopbygning med regler, isolering, vinduer mm.
stiv gulvplade (fagværk eller plademateriale i horisontal led) som fører vindlasten ud til de eksisterende huse. Gulvbjælkerne spænder i den korte retning (1500).
Gulvbjælkerne ligger så pålimet trækbjælker i gangbroens længderetning.
Limet trækbjælkerne ligger altså understøttet på limtræssøjler (en eller to langs bjælken, afhænger af limtrædimensioner og laster)
Limtræssøjlerne står på grundpæle af beton til frostfrit dybde eller jordisoleret.

Laster at tage hensyn til:
Vindlast, bjælkebelastning (såkaldt nyttig last), snelast, frosthævning, egenvægt.

Desuden kræver det, at det er muligt at føre vindlasten ind i de eksisterende huse, og at denne kobling udføres korrekt, ellers kan gangbroen knække ud til siden.

Afhængigt af gangbroens størrelse, jordforhold, højde til jorden mm, kan der være andre måder og andre materialer (stål), der kan være bedre - se dette som et forslag!

Interessant projekt!

/Ingeniøren

Ved min ombygning på mit hus var jeg nødt til at sætte en ny bærende bjælke op på præcis 7 meter. Den skulle tage kræften fra 7 meter ydervæg, som sad der før. Denne bjælke er en IPE 330, vejer næsten 400 kg. Hvis du skal bruge to bjælker, som skal tage mindre kræft end min bjælke tager, så klarer du dig med.......... mindre bjælker. Et uprofessionelt gæt er måske to stykker IPE 120.

Forresten synes jeg, at det er en fræk idé, som kan blive hvor lækker som helst.

Hej!

Hmm, så jeg så, at mit sidste indlæg bare forsvandt? Måske kom jeg til at lukke browseren, inden jeg postede det. Nå, men kort sagt handlede mine opfølgende spørgsmål netop om vindlast. Hvis man skulle sætte bærende (4 stk?) bjælker (stål?), er det måske det eneste, man behøver at tage hensyn til, netop at taget kan klare sneen og fremfor alt vindlasten.

Idéen føles helt rigtig. Skal prøve at få et billede frem af, hvor jeg har tænkt, at det skal være. Allerede da jeg begyndte at fantasere om at isolere og indrette 'uthuset', poppede tanken op om en gangbro mellem bygningerne. Det ville passe til resten af huset, som er... meget anderledes.

Lyder som et virkelig fedt projekt. Håber du gennemfører det!

Så, at du vil have meget glas. Har studeret på umeå universitet. De har Sky walks mellem de fleste huse på campus, hvor begge sider er af glas. Disse er alle udstyret med selvåbnende vinduer, da det bliver meget varmt om sommeren, når solen skinner. Derudover er det meget koldt om vinteren, så hav døre på begge sider, så du ikke brænder dine penge op.

Held og lykke!

Ja, jeg ville virkelig gerne gennemføre det. Det ville være et passende sjovt projekt. Helt i stil med huset i øvrigt (1000 vinkler, tårne osv)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.