Hej,

Jeg bor i en HSB-ejendom fra tidligt 30'erne.
Min lejlighed ligger øverst på fjerde etage, og jeg ejer også loftet ovenover.

Midt i lejligheden på nederste plan går en væg vinkelret ud fra ydervæggen, som adskiller det gamle toværelses soveværelse og stuen.

Denne væg vil jeg fjerne. Problemet er, at jeg ikke ved, om væggen er bærende eller ej, og det virker heller ikke nemt at finde ud af.

Efter omfattende research på dette forum er jeg lidt klogere, men ikke sikker.

Væggen er 110 mm tyk og består i alt af ca. 1/3 puds og midten af væggen af noget, der ligner sorte hårde lecablokke, en slags mursten, men sorte og ikke lige så hårde.

Er væggen for tynd til at kunne være bærende med 30'ernes byggetekniske viden?

Taler materialet, I som kan identificere det ud fra min beskrivelse, for, at det bare er at rive væggen ned, eller det modsatte?

Det skal tilføjes, at tidligere ejere har fjernet væggen mellem køkkenet og stuen, som er en identisk væg, og under er nu en jernbjælke blotlagt. (dårligt, da det så burde være bærende?)

Foreningen har svaret, at arbejdet skal udføres professionelt, og at det er mit job at sikre mig, at væggen ikke er bærende osv.:rolleyes:

Taknemmelig for svar!

Hvis du har adgang til loftet ovenover, kan du vel se, hvad den evt. bærende væg i så fald skulle bære? Er det en del af tagkonstruktionen, der hviler på den, eller mellemetage? Man kan måske blive klogere, hvis man kan se, om det er det samme på etagen nedenunder, hvis det i så fald er en konstruktion med vægge, der skal lede lasten ned til kældergulvet.....

Stenen kan være slaggsten. Siger dog ikke så meget, da man brugte mange forskellige materialer før i tiden. Egenskaberne på to ens sten behøvede heller ikke at være de samme.
Væggen er ret tynd, men det lyder lusk, når der desuden ligger en stålbjælke under.
Hvad der står ovenpå væggen betyder ikke så meget. Vægge kan også have en horisontalstabiliserende funktion eller bære kræfter, der føres ind via skjulte stålbjælker i etagedækket.

Men eftersom foreningen i princippet stiller krav om, at du skal tage en konstruktør ind, så er det bare at gøre dette. Ikke meget at spekulere på.

Efter hvad man finder frem, når man googler slaggsten, så tror jeg ikke, at det er det, men jeg ved det ikke. Jeg vedhæfter billeder, så måske er det lettere.

Jeg tænkte på at tage til bygningsafdelingen for at undersøge sagen nærmere.

Hvad tror I?

Dette er altså billeder af den anden væg, som den tidligere ejer har taget ned.

• Træskillevæg og trappe i rum med vinduer; tidligere ejer fjernede en anden væg.
  • Væg med delvist fjernet puds, blottlagte mursten eller blokke og elektriske ledninger. Tidligere ejer har fjernet denne del af væggen.
  • Vægbillede med synlige sorte mursten, omkringliggende tapet og en delvist åben dør i et interiør, muligvis relateret til renovering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.