Hej
Bor i et hus fra begyndelsen af 50'erne bygget i letbeton. I kælderen har vi en "madkælder", hvor jeg så, at pudset havde sluppet fra væggene. Har tænkt mig at pudse om med kalkpuds og begyndte derfor at skrabe det løse puds væk. Opdagede så, at kældervæggen var isoleret med en form for pudsmåtte. Jeg har sammenlignet med andre dele af kælderen og kan se, at måtten er ca. 2-3 cm tyk. Den består ikke af rør, men snarere ser det ud som papir, der er hentet fra en papirmaskine og blandet med beton. Er der nogen, der genkender beskrivelsen?
Under alle omstændigheder lyder det lidt hult, når jeg banker på den nogle steder, og jeg overvejer, hvordan jeg skal fæstne den, før jeg pudser lortet igen. Alternativet er at rive det hele ned og blot pudse på betonhulsten.
Taknemmelig for råd.:S

Træullit?
3458_2.jpg

• Synes
MidNightSun
  • Laddar…
Præcis sådan ser det ud, og det er formodentlig det tætteste man kan komme. Jeg tog for givet, at man skulle bruge kalkpuds, men det er måske ikke sikkert i dette tilfælde. Nu ser det ud som om pladerne er noget løse, eftersom der stadig er en hul lyd nogle steder, selvom pudsen er væk. Er der nogen, der ved, hvordan man kan fæstne dem sådan her bagefter?

Jeg ville fjerne dem. I min kælder har træspånerne meget mere træren overflade, og ofte en klart mistænkelig mørk nuance. Mine 50 år gamle vægge har godt nok tidligere været lidt mere fugtudsatte, end man ville ønske (nul afledning af regnvand i visse hjørner af huset, samt ingen dræning).

Dine plader sidder sikkert med nogle søm, samt lidt puds mellem betonhulsten og plade. Har pussen mod betonhulstenen sluppet, er det nok svært at få nogen fornuftig vedhæftning.

Måske er jeg lidt konservativ, men vil ikke have træ på indersiden af mine kældervægge, og isolering af (især) kælderen skal være på ydersiden.

• Synes
Anastassia og 1 anden
  • Laddar…
Jeg tror jeg skal forsøge at beholde dem alligevel. Jeg prøver at sømme dem fast og pudser derefter med kalkpuds, som synes at være den puds, der tidligere er anvendt, og så krydser vi fingrene:-).

Hej, jeg tror dog, at sømmene kun blev brugt til at fastgøre pladerne, indtil pudsen bagved hærdet. Jeg tror, det er umuligt at sømme disse fast, hvis du har fået en luftlomme mellem væggen og pladen, og få dem til at sidde så godt, at overfladepudsen holder, hvis man så bare læner sig mod væggen bagefter. Men, det er jo ikke så besværligt at prøve, dog indebærer alternativet en garanteret betydelig mængde arbejde.

Sømpløk med skive?

Sømplug med skive kan være en løsning, jeg må prøve. Pladerne er jo ikke løse på den måde, at de risikerer at falde ned fra væggen, men den hule lyd gør, at man kan mistænke, at de ikke sidder fast rigtigt overalt.

Det kan lyde hul med de her skiver, intet at bekymre sig om. Bare at pudse igen.

Tak AndersS, jeg pudser uden yderligere tiltag.

A AndersS sagde:
Det kan låta ihåligt med de här skivorna, inget att oroa sig för. Bara att putsa igen.
Hej! Sambon fandt denne gamle tråd.. Et spørgsmål. Med hvad for en puds bør jeg bruge nu om dage på en sådan kældervæg? Jeg tog fat i et gammelt kælderrum i dag og stødte på dette. Skal nu pudse op og reparere en del af de 2 ydervægge, der findes. Med venlig hilsen Jørgen.

Jörgen Edman Jörgen Edman sagde:
Hej! Sambon hittade denna gamle tråd.. Et spørgsmål. Med hvad for en puds bør jeg bruge i dag på en sådan kældervæg?. Tog fat i et gammelt kælderrum i dag og stødte på dette. Skal nu pudse op og reparere en del af de 2 ydervægge der findes. Med venlig hilsen Jörgen.
Hej!
Eftersom det var indervægge i kælderen brugte jeg gipsputs. Har du tørre ydervægge kan du sikkert bruge samme puds. Let at arbejde med.

cubix cubix sagde:
Hej!
Eftersom det var indre vægge i kælderen brugte jeg gipsmørtel. Har du tørre ydervægge, kan du sikkert bruge samme mørtel. Let at arbejde med.
Hej! Tak for svar! Det er drænet og isoleret (udefra). Der har været fugtgennemtrængning for længe siden, som jeg nu har slebet væk og vil forskønne. De har repareret med gipsmørtel i andre dele af kælderen, har jeg bemærket. Men er det gipsmørtel, der gælder, eller er der andre alternativer? /J

Jörgen Edman Jörgen Edman sagde:
Hej! Tack för svar! Er dræneret og isoleret. (Udefra) Har været fugtgennemtrængning for længe siden som jeg nu har slebet væk og vil gøre pænere. De har repareret med gipsputz i andre dele af kælderen har jeg bemærket. Men er det gipsputz der gælder eller findes der andre alternativer? /J
Gipsputz fungerer godt på tørre vægge!

cubix cubix sagde:
Gipsputs fungerer godt på tørre vægge!
Selv ved større skader /udhulingar?.

• Kældervæg med synlige skader og afskalning nær et vindue under loftslys.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.