Hej
Da jeg rev loftet i kælderen på grund af renovering, opdagede jeg, at der havde været en vandskade på badeværelset ovenfor
Bjælken der er blevet vandskadet og man kan nu se, at den hænger ned ca. 3-4 cm lavere end de andre bjælker i rummet.
Jeg havde et byggefirma her, som kiggede på det og sagde, at det ikke var nogen let opgave, han turde ikke gøre noget, da man skal presse bjælken op igen og risikerer, at klinker og fliser revner i badeværelset.
Mit spørgsmål er, om det er muligt at fikse dette? Kan man skifte hele bjælken uden at rive badeværelset? Eller kan man forstærke eller løse det på en anden måde.
Vi har kontaktet mægler og Anticimex og håber at få det igennem som en skjult fejl, men processen føles alt andet end hurtig.
Da jeg rev loftet i kælderen på grund af renovering, opdagede jeg, at der havde været en vandskade på badeværelset ovenfor
Jeg havde et byggefirma her, som kiggede på det og sagde, at det ikke var nogen let opgave, han turde ikke gøre noget, da man skal presse bjælken op igen og risikerer, at klinker og fliser revner i badeværelset.
Mit spørgsmål er, om det er muligt at fikse dette? Kan man skifte hele bjælken uden at rive badeværelset? Eller kan man forstærke eller løse det på en anden måde.
Vi har kontaktet mægler og Anticimex og håber at få det igennem som en skjult fejl, men processen føles alt andet end hurtig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Noget må åbenbart gøres. Først bør man finde ud af forudsætningerne. Det er jo et 30'er hus plus minus et årti. Spørgsmålet er, om der er en form for tætningslag under gulvets klinker? Det er jeg ikke så sikker på. Der er en gammel koldvandsledning i støbejern, som er original, og en senere tilkommet varmtvandsledning i kobber. Begge passerer den beskadigede bjælke samt afløbsrøret, hvilket ikke er så hensigtsmæssigt. Dele af plankestolpen og dens syld, som ses i baggrunden, er også påvirket af lækagen. Spørgsmålet er hvor meget? Antageligvis er der brug for en helhedsløsning for hele badeværelset. I ventetiden kunne du forstærke den beskadigede bjælke ved at føje en regel med samme højde ved siden af den eksisterende. Forinden trækker du om på kold- og varmtvandsledningerne, så disse rør ikke behøver at passere bjælken. Hvor går afløbsrøret i støbejern hen? Det er muligt, du må proppe det så længe.
Problemet er, at ingen håndværker behersker hele situationen. Du har brug for hjælp fra en blikkenslager, en tømrer og en person med konstruktionskundskab. Sandsynligvis også en gulvlægger.
Noget må åbenbart gøres. Først bør man finde ud af forudsætningerne. Det er jo et 30'er hus plus minus et årti. Spørgsmålet er, om der er en form for tætningslag under gulvets klinker? Det er jeg ikke så sikker på. Der er en gammel koldvandsledning i støbejern, som er original, og en senere tilkommet varmtvandsledning i kobber. Begge passerer den beskadigede bjælke samt afløbsrøret, hvilket ikke er så hensigtsmæssigt. Dele af plankestolpen og dens syld, som ses i baggrunden, er også påvirket af lækagen. Spørgsmålet er hvor meget? Antageligvis er der brug for en helhedsløsning for hele badeværelset. I ventetiden kunne du forstærke den beskadigede bjælke ved at føje en regel med samme højde ved siden af den eksisterende. Forinden trækker du om på kold- og varmtvandsledningerne, så disse rør ikke behøver at passere bjælken. Hvor går afløbsrøret i støbejern hen? Det er muligt, du må proppe det så længe.
Problemet er, at ingen håndværker behersker hele situationen. Du har brug for hjælp fra en blikkenslager, en tømrer og en person med konstruktionskundskab. Sandsynligvis også en gulvlægger.
Hej! Tak!J justusandersson sagde:Hej og velkommen til Byggahus forum!
Noget må åbenbart gøres. Først bør man finde ud af forudsætningerne. Det er jo et 30'er-hus plus minus et årti. Spørgsmålet er, om der findes nogen form for tætningslag under gulvets klinker? Det er jeg ikke så sikker på. Der er en gammel koldtvandsledning i støbejern, der er original, og en senere tilkommen varmtvandsledning i kobber. Begge passerer den beskadigede bjælke ligesom afløbsrøret, hvilket ikke er så hensigtsmæssigt. Dele af plankestammen og dens syld, som ses i baggrunden, er også påvirket af lækagen. Spørgsmålet er hvor meget? Antageligvis behøves der en helhedsgreb på hele badeværelset. I ventetiden kan du forstærke den beskadigede bjælke ved at skrue en regel med samme højde ved siden af den eksisterende. Forinden trækker du om kold- og varmtvandet, så disse rør ikke behøver at passere bjælken. Hvor går afløbsrøret i støbejern hen? Det er muligt, at du må proppe det så længe.
Problemet er, at ingen håndværker mestrer hele situationen. Du har brug for hjælp fra vvs'er, tømrer og en konstruktionskyndig person. Sandsynligvis også gulvlægger.
Ja, de har virkelig gjort det let for sig og trukket afløb og vandrør gennem bjælken flere steder :s Går det at skifte til plastrør uden at ødelægge tætningslaget i badeværelset alt for meget? Findes der en slags gennemføring, man kan sætte i badeværelset under toilettet? Etc. hvis man skifter alle rør til plast og forstærker bjælken?
Mvh Alexander
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ved du med sikkerhed, at der er et tætningslag? Hvordan er det i så fald udført? Hvornår er huset bygget? Før de moderne tætningslag blev almindelige i 70'erne, brugte man membranisolationer med bitumenmåtter og varmt asfalt. Der er egentlig ikke noget galt med afløbsrør i støbejern, bortset fra at de ikke passer så godt sammen med moderne systemer for tætningslag. Problemet er egentlig badeværelsets planlægning. Det er ikke OK, at rørene går gennem bjælken på den måde. Vandledningsrørene kan man flytte ret enkelt. Måske skal man flytte bjælken lidt til siden. Har du en plantegning over badeværelset eller et foto, så man kan se det ovenfra? Det er muligt at udskifte de sidste dele af et støbejernsrør med et plastrør. Man bruger en særlig gummitætning, har jeg for mig.
Badeværelset skal være renoveret i 2005 ifølge tidligere ejer. Det var ikke sælgeren der gjorde det, men ejeren før dennes tid. Huset er bygget -58. Det ville være fantastisk, hvis der findes en gummitætning, man kan bruge rundt om plastrørene, for jeg har fået den opfattelse, at de har mindre diameter end de gamle støbejernsrør.J justusandersson sagde:Ved du med sikkerhed, at der findes en tætningsmembran? Hvordan er det i så fald udført? Hvornår blev huset bygget? Før de moderne tætningsmembraner blev almindelige i 70'erne brugte man membranisolereringer med bitumenmåtter og varmasfalt. Der er egentlig ikke noget galt med afløbsrør i støbejern, bortset fra at de ikke passer så godt sammen med moderne systemer for tætningsmembraner. Problemet er egentlig badeværelsets planlægning. Det er ikke OK, at rørene går gennem bjælken på den måde. Vandledningsrørene kan man flytte ret enkelt. Muligvis skal man flytte bjælken noget i sideled. Har du en plantegning over badeværelset eller et foto, så man kan få se det ovenfra? Det er muligt at udskifte de sidste dele af et støbejernsrør til et plastrør. Man bruger en særlig gummitætning, har jeg for mig.
Men er der nogen her, der har gjort en lignende operation, udskiftet en bjælke i mellemloftet uden at rive alt ovenover på overetagen?
// Alexander
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis huset er bygget i -58, så har der garanteret været en membranisolation af den type, som jeg beskrev tidligere. Spørgsmålet er, om den er udskiftet? Du kan sandsynligvis se det, hvis du løfter på låget til gulvafløbet under badekarret. Det har betydning for, hvilken strategi du skal vælge. Indtil videre synes jeg du skal undersøge, om det er muligt at få ind en ny gulvbjælke et stykke ved siden af (væk fra afløbsrørene) den beskadigede. Jeg tror, det er usædvanligt med koldvandsrør i støbejern i et hus fra -58. Ligger huset på landet?
Et generelt råd, hvis du ender med, at badeværelset skal bygges om: Min erfaring (og den er ganske lang) er, at klinker og fliser ikke holder i længden i træhuse. Der er for meget bevægelse. Klinker og fliser som materiale holder i tusind år, men tætningsmembranen bag dem i ti. Det er bedre at bruge vinyl af høj kvalitet på gulvet, brusekabine og sprøjtebeskyttelse bag badekar og håndvask. Så snart der sidder fliser på væggene, tror folk, at de kan sprøjte vand uhæmmet.
Et generelt råd, hvis du ender med, at badeværelset skal bygges om: Min erfaring (og den er ganske lang) er, at klinker og fliser ikke holder i længden i træhuse. Der er for meget bevægelse. Klinker og fliser som materiale holder i tusind år, men tætningsmembranen bag dem i ti. Det er bedre at bruge vinyl af høj kvalitet på gulvet, brusekabine og sprøjtebeskyttelse bag badekar og håndvask. Så snart der sidder fliser på væggene, tror folk, at de kan sprøjte vand uhæmmet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Det der badeværelse er næppe renoveret på den måde. Måske gjort pænere med lidt nyt flisebelægning og overflader. Med så mange rør igennem det hele, så spiller det nok ingen rolle, hvad du gør. Eventuelle forstærkninger vil hverken gøre til eller fra, før man trækker alting om og laver det hele om. Hvis fugtskaden skyldes rustne rør, hvilket det ser ud som, så skal du nok lave det hele om alligevel. Ellers handler det jo om at tætne de eksisterende rør og udsætte det hele.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Det kan man jo se på lang afstand? Du har jo et støbejernsrør, der er urørt på kældervæggen, og der går galvaniserede jernrør til vandet. Det, om noget, indikerer direkte, at det er urørt på den måde. Havde man renoveret badeværelset fuldstændigt, så havde det garanteret været udskiftet, så du havde haft et stykke plastrør og andet for tapvandet sammenkoblet synligt i kælderen.
Personligt ville jeg lade det være, som det er. Det kan se dårligt ud, men lækagen kan jo være meget gammel, og hvis det har stået sådan i 30-40 år, så står det nok lige så længe endnu. Tæt det, der kan tætnes, og sæt en plade op i loftet i mellemtiden og tag det hele, når det virkelig er nødvendigt.
Personligt ville jeg lade det være, som det er. Det kan se dårligt ud, men lækagen kan jo være meget gammel, og hvis det har stået sådan i 30-40 år, så står det nok lige så længe endnu. Tæt det, der kan tætnes, og sæt en plade op i loftet i mellemtiden og tag det hele, når det virkelig er nødvendigt.
Ja, jo støbejernsrør forstod vi jo, at det var, men at der skulle have været en vandskade var jo ikke let at finde. Det fandt besigtigelsesmanden heller ikke, der har været ude i huset ved 2 lejligheder. Som du siger, så har det nok stået sådan i et godt stykke tid og måske holder det et stykke tid endnu. Den tidligere ejer, der boede her i 11 år, havde ikke gjort noget mere end at skifte vinduer i huset.S Stefan1972 sagde:Det ses jo lang vej? Du har jo et støbejernsrør, der er urørt på kældervæggen, og der går galvaniserede jernrør for vandet. Det om noget indikerer direkte, at det er urørt på den måde. Havde man renoveret badeværelset helt og holdent, så havde det garanteret været udskiftet, så du havde haft et stykke plastrør og andet for tapvandet skarvet synligt i kælderen.
Personligt havde jeg ladet det være som det er. Det kan se slemt ud, men lækagen kan jo være meget gammel, og har det stået sådan i 30-40 år, så står det nok lige så længe endnu. Tæt det, der kan, og sæt en plade op på loftet indtil videre, og tag det hele når det virkelig behøves.
Afventer svar fra forsikringsselskabet om, hvad de siger til det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg synes også, at det er vigtigt at begrænse indsatsen til det, der er absolut nødvendigt lige nu. Test om fugtskaden også er en rådskade ved at stikke i træbjælken med en skarp kniv. Hvis det slet ikke er muligt at stikke knivspidsen ind, er det ingen rådskade, og du behøver ikke at gøre noget ved det indtil videre. Er det en rådskade, skal du lave en midlertidig forstærkning. Det er lidt svært at afgøre den bedste metode ved hjælp af billederne. Én mulighed er at understøtte det hele. Placér en mindre regel direkte mod gulvbrædderne under badeværelsesgulvet og støt den gennem én eller flere stående regler, som du forsigtigt presser mod kældergulvet. Du bør også undersøge status på tætningslagene, på gulv og vægge, så du ikke forårsager flere fugtskader.
Ja men jeg er bange for, at man sprækker klinkerne og fliserne i badeværelset, hvis jeg stempler op bjælken/badeværelsesgulvet. Vi bruger ikke badekarret i badeværelset, kun toilettet og håndvasken. Forhåbentlig dækker forsikringsselskabet nogen del af dette, ellers må vi nok lave en midlertidig løsning som du siger, og forstærke og renovere alt grundigt når økonomien tillader det.J justusandersson sagde:Jeg synes også, det er vigtigt netop nu at begrænse indsatsen til det, der er absolut nødvendigt. Test om fugtskaden også er en rådskade ved at stikke i træbjælken med en skarp kniv. Hvis det ikke er muligt at stikke knivspidsen ind overhovedet, er det ingen rådskade, og så behøver du ikke at gøre noget ved det indtil videre. Er det en rådskade, skal du lave en midlertidig forstærkning. Det er lidt svært at bedømme den bedste måde ved hjælp af billederne. En mulighed er at stemple det hele op. Placer en mindre bjælke direkte mod gulvbrædderne under badeværelsesgulvet og støt den med en eller flere stående bjælker, som du forsigtigt spænder mod kældergulvet. Du bør også undersøge status på tætningslagene på gulv og vægge, så du ikke forårsager flere fugtskader.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal ikke trykke op gulvet, bare indsætte en støtte, så gulvet ikke synker yderligere. Hvis gulvets tætningslag er en gammel membranisolation, mangler der sandsynligvis tætningslag bag fliserne på væggene. Det synes jeg i så fald er en skjult fejl.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Skjult fejl bliver det nok aldrig med tanke på de uberørte rør, og at man så burde have forstået, at den teoretiske levetid er overskredet for længst.
Jeg ville ikke tage det der så alvorligt. At bjælken hænger skyldes nok mere det dusin huller, de har lavet i den.
Jeg ville ikke tage det der så alvorligt. At bjælken hænger skyldes nok mere det dusin huller, de har lavet i den.
Lidt opdatering om hvordan det er gået. Vi får intet fra Anticimex for skjulte fejl. De anser ikke, at der er nogen bemærkelsesværdig svigt eller nedstyrtningsrisiko. Der var 12% fugtighed i bjælken, hvilket er meget tørt. Derfor anser de heller ikke, at der er noget igangværende fugtproblem. Hvilket vi allerede vidste. Tanken er at renovere badeværelset senere i år og i forbindelse med det skifte bjælken.
Klik her for at svare





