P
Er i gang med at rive visse dele af et rum ned. Jeg støder på et materiale, jeg ikke rigtig kan placere. Det sidder nærmest direkte mod stenmurene (sømmene) undtagen en form for papir, gætter på gammelt tapet mod stenen. Det er cirka 2 cm tykt. Denne plade findes lidt overalt, og jeg har været nødt til at fjerne den nogle steder.

Mit spørgsmål er, hvad jeg kan erstatte det med i nutiden, dvs. lignende plader og papir? Ellers skal jeg rive alle væggene rundt om, føles det som, hvilket jeg helst vil undgå.

Nogen der genkender det og har en god løsning til at sætte mod stenvæg?

• En hånd holder et stykke gammelt, nedbrudt byggemateriale i brun farve, omkring 2 cm tykt, med tapetlignende papir på overfladen.
  • Gammel væg med lag af pap og tapet fjernes; ujævne overflader og slidte materialer er synlige.
  • Billede af en væg med nedrevet materiale, synlig isolering og rør. Der er gamle plader og noget der ligner tapet mod stenvæggen.
Pladen kaldes tretex Ikke godt at montere noget uden ventilationsspalte i en kælder, hvis det ikke er drænet og isoleret udvendigt. Ville selv have opsat nyt med stålregel, mere ventilation oppe og nede. Som plade ville jeg have brugt noget, der ikke mugner og helst ikke suger fugt så meget..

Med venlig hilsen, fremax

Senest redigeret:
P
fremax sagde:
Skiven kaldes huntonit. Ikke godt at montere noget uden ventilationsspalte i kælder, hvis det ikke er drænet og isoleret udvendigt. Ville selv have opbygget nyt med metalregel, mere ventilation oppe og nede. Som plade ville jeg have brugt noget, der ikke mugner og allerhelst ikke suger fugt så meget..

Tak! Men det er ikke kælder men jordplan og dræning findes. Betonplade som gulv.

Du kan køre 2x spånplade 10mm eller 2x gips 15&6mm, alt tretex igen, men den ser ud til at være mest almindelig i 12mm tykkelse..

• Synes
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Kanon Tak!!, intet direkte mod stenen før t eks folie eller nogen form for papir?

Nej spring plasten over. Pappen har ingen funktion i dette tilfælde.

• Synes
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Igen tak, du gjorde min dag (og weekenden hvor jeg skal i gang! :D)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.