6,240 læst ·
1 svar
6k læst
1 svar
Gaming room/ gæsteværelse i kælderen, tænkt rigtigt?!
Hej,
Vil starte med at sige, at jeg elsker at læse i dette forum, bedre end skønlitteratur.
Nu til mine planer for et rum i kælderen....
Forudsætninger:
Villa i Bromma 30-tal
Drænet samt platon plus isolering 2007
Uisoleret plade
Min første tanke er, at halvdelen af kælderpladsen (2 rum) skal være opvarmet med radiatorer, ikke gulvvarme, mens resten på sigt skal udstyres med vandbåren gulvvarme efter alle kunstens regler (bila, makadam, isolere, armera, støbe.....). Hvad mener I om dette, rigtigt eller forkert?
Så til rummet i kælderen (Motto - "intet organisk i kælderen":
VÆGGE:
INDERTAG:
GULV:
Alternativ for gulv: Er det dristigt at lægge spånplade over isolering og derefter væg til væg tæppe i stedet for trægulv?
Derefter kommer al elektricitet og så videre, men det er ikke det primære...
Det blev et langt brev, men jeg håber, I kan have synspunkter på min fremgangsmåde.
MVH Johan
Vil starte med at sige, at jeg elsker at læse i dette forum, bedre end skønlitteratur.
Nu til mine planer for et rum i kælderen....
Forudsætninger:
Villa i Bromma 30-tal
Drænet samt platon plus isolering 2007
Uisoleret plade
Min første tanke er, at halvdelen af kælderpladsen (2 rum) skal være opvarmet med radiatorer, ikke gulvvarme, mens resten på sigt skal udstyres med vandbåren gulvvarme efter alle kunstens regler (bila, makadam, isolere, armera, støbe.....). Hvad mener I om dette, rigtigt eller forkert?
Så til rummet i kælderen (Motto - "intet organisk i kælderen":
VÆGGE:
- Pudset vægge som begynder at slippe neden til. Sandsynligvis skyldes det, at huset har været udrænet i 70 år. Anticimex har været her med fugtmåler efter drænering 0-udslag!
- Al løs puds er fjernet og dermed efterlades det derhenne.
- Monterer stålsken med 4 mm "skumpast" i loft og gulv, lægger 5mm pædelingsbrik under skinnen hver 500mm for at skabe luftspalte.
- Regler med stålregel cc 450mm, kortler af for element samt udstyr, der skal vægmonteres.
- Apparatdåser og vp-rør forberedes
- Minerit mod de to ydervægge skrues i stålregel, desuden limes 40mm cellpalst på bagsiden (har fået den idé at det skal "rede" akustikken noget, rigtigt eller forkert??).
- De andre to vægge forsynes med almindelig 13mm gips, naturligvis opreglede på samme måde som tidligere.
INDERTAG:
- Indertag sænkes 45 med almindelig træregel og gipses derefter med 13mm gips
- Ventileret loftliste monteres
GULV:
- Mod plade lægges en type platon på gulvet (beijer Hässelby er stoppet med platon), denne foldes derefter op mod minerit- respektive gipspladerne på væggen.
- Over plastikmåtten lægges 40mm cellplast derefter trægulv direkte for at det ikke skal føles som et kældergulv.
- Ved oplægningen monteres derefter ventilerede gulvlister
Alternativ for gulv: Er det dristigt at lægge spånplade over isolering og derefter væg til væg tæppe i stedet for trægulv?
Derefter kommer al elektricitet og så videre, men det er ikke det primære...
Det blev et langt brev, men jeg håber, I kan have synspunkter på min fremgangsmåde.
MVH Johan
Ingen som har nogen synspunkter?
Jeg ved, at der findes flere tråde, der behandler dette spørgsmål, men tænkte måske, at hvis denne opsummering af fremgangsmåden accepteres, kunne flere gennemføre deres kælderprojekt på lignende måde.
Jeg ved, at der findes flere tråde, der behandler dette spørgsmål, men tænkte måske, at hvis denne opsummering af fremgangsmåden accepteres, kunne flere gennemføre deres kælderprojekt på lignende måde.
Klik her for at svare