Ja, en del af dem, jeg har set, har manglet tragten. Så som på fotoet nedenfor.

• Nedløbsrør uden tragt på et hus's taghjørne, som vist på billedet.
Og findes tragten der sidder der oftest en "falukorv" under. Noget som de fleste overser p.g.a. dårligt pålæsede/late plåtslagare. T.o.m. Plannja mislykkes med detaljerne for at genskabe helheden i billede.

intro-takavvattning_05.jpg

Sophie sagde:
Det er vores tidligere hus, der er på billedet du har vedhæftet lillthyra (angiv gerne kilden, når du bruger mine billeder)...
En lille parentes: Dit billede findes allerede på Internettet og også i Googles billedbank og kan dermed frit bruges illustrativt til ikke-kommercielle formål, f.eks. i dette forum. Læs om dette i gengivelsesrettens kapitel i Bernkonventionen. I USA har man modstykket "Fair use", som styrer meget af det offentlige materiale, der findes på Internettet.

Marlene: Ja man ser, hvordan dine rende ændret sig gennem årene. Ved du eller nogen anden, hvordan aluzinken ændrer sig med årene? Udover almindeligt snavs og bevoksning?

Og spørgsmålet om det betyder noget, om man har tegltag eller betonfliser, angående valg af tagafvanding, dukker op i mit hoved igen! Jeg er sikker på, at jeg har læst det, men kan ikke finde det igen... Er der nogen, der ved det?

lillathyra sagde:
Marlene: Ja man ser hvordan dine render har ændret sig i disse år. Ved du eller nogen anden hvordan aluzinken ændres med årene? Foruden almindelig snavs og beplantning?

Og spørgsmålet om det gør nogen forskel om man har lertegl eller betonfliser, angående valg af tagafvanding, dukker op i mit hoved igen! Er sikker på, at jeg har læst det, men kan ikke finde det igen...Er der nogen, der ved det?
En aspekt er, at betonfliser ofte "afgiver" partikler, når de påvirkes af vores sure regn. Det samles i så fald "sand" i tagrenderne.

Marlene Eskilsson sagde:
....Vi tror at vi skal male den i facadefarven, måske næste år.
Hvorfor skaffe jer en masse ekstra arbejde og vedligeholdelse? Personligt synes jeg, det er flot med metalleres naturlige...kommer ikke på ordet lige nu, hedder det platin? ;)

Flot som det er, lad dem være!

Jo, fordi vi synes, det er så flot, når pladearbejderne ikke ses, men i stedet smelter ind i det, der er bagved - facaden eller taget. Det er helt OK med zinkfarve, men endnu flottere med facadens farve ;) ... i hvert fald på vores hus.

Du mener nok patina.

Lillathyra: Jeg tror, at aluzinken mere holder sig ens hele tiden. Først var jeg forskrækket, da vi havde sat vores titanzink op, og den var så blank. Men det forsvandt heldigvis. Nu er den pænere, når den er mat og mørkere. Aluzinken er mere mat fra starten, og jeg tror, at den holder sig konstant sådan. Jeg vedhæfter et billede af nogle huse, som jeg tror har aluzink på både tag og tagafvanding.

• Billedet viser flere hustage, nogle med aluzink formentlig på taget og tagrender, med en klar himmel i baggrunden.
Angående udformningen på rør, de mere "skarpe" rørbøjninger er af ældre model og er håndlavede. De mere bløde "falukorv" er fabriksfremstillede, og for kunder er (som altid) håndlavede ting altid dyrere, derfor dominerer de markedet. Du kan gå til en blikkenslager, så laver han rørvinkler ala gammel stil til dig, men det koster derefter.

Angående aluzink, er det kun en belægning på pladen, som desværre har vist sig at være meget dårlig. Den mindste lille ridse på pladen starter rustangreb. Mit råd til jer, der overvejer aluzink, vælg lignende sølvfarvet stålplade, der kan pletmales på eventuelle ridser.

/blikkenslageren

Hej Marlene! Vi er meget interesserede i jeres løsning på tagrender og nedløbsrør i Titanzink. Hvem leverede disse til jer? Vi vil gerne komme i kontakt med dem. Med venlig hilsen Per

Vores pladesmed lavede dem til os. Bror Mårtensson hos BM Plåt i Lomma. Han er dygtig til bygningspleje.

Marlen Eskilsson sagde:
Aluzink er en "ny" egen type plade (ikke det samme som titanzink) og tilhører ikke nogen af dem jeg nævnte før. Aluzink behøver ikke males for at få rustbeskyttelse.

Titanzink behøver ikke males, aluzink behøver ikke males, men galvaniseret stålplade skal males.

Vi valgte titanzink til vores hus, for vi ønskede gammeldags plade og kunne ikke beslutte os om vi ville have malet eller ej. Her er et billede af vores pladebearbejdning i titanzink. Det første billede er af hvordan det så ud, da den lige var monteret, 2007. Det andet billede er af hvordan det ser ud i dag. Vi tror, at vi skal male den i facadens farve, måske næste år.
Hej Marlene,
Hvilket fabrikat brugte I til jeres hus? Tror jeg vil have titanzink med skarpe vinkler, kan ikke finde det...
Mvh,
Jakob

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.