82,243 læst ·
25 svar
82k læst
25 svar
Galvaniseret? Aluzink? Forsinket? Tagrender og nedløbsrør.
Hjælp mig i junglen!
Jeg søger efter tagrender og nedløbsrør med skarpe vinkler i typ galvat......tror jeg...jeg ved ikke om det er det jeg søger?! :blushing:
Forstår ikke forskellen mellem de forskellige materialer.
Forskellige sårbare for hvad?
Holdbarhed?
Hvor finder man dem med skarpe vinkler?
Tjekket på Lindab og Plannjas hjemmesider men de har kun dem med "falukorvsbøjning"
og det vil jeg ikke have.
En lånt bil får illustrere hvad jeg søger.
Jeg søger efter tagrender og nedløbsrør med skarpe vinkler i typ galvat......tror jeg...jeg ved ikke om det er det jeg søger?! :blushing:
Forstår ikke forskellen mellem de forskellige materialer.
Forskellige sårbare for hvad?
Holdbarhed?
Hvor finder man dem med skarpe vinkler?
Tjekket på Lindab og Plannjas hjemmesider men de har kun dem med "falukorvsbøjning"
En lånt bil får illustrere hvad jeg søger.
Ingen der ved?
Eller er jeg i den forkerte kategori?
Eller er jeg i den forkerte kategori?
Administrator
· Skåne
· 8 684 indlæg
Her er en artikel om blikarbejde: https://www.byggahus.se/bygga/vlj-pltdetaljer-omsorg
Marlene: Her er et klip fra din gode artikel. Har et spørgsmål ang. Aluzink som du nævner længere nede. Under hvilken gruppe placeres den? Er det samme som titanzinkplade? Og du skriver at galvaniseret kan man male over efter noget tid, skal man ellers hvis ikke ruste? Har også for mig at jeg læst et sted at man skal tage hensyn til om man har lertegl eller betonsten på taget men jeg husker ikke hvad det handlede om....Korrosion måske? Nogen der ved?
"Det første du skal gøre inden bestillingen af pladedetaljer er at bestemme hvilket materiale du vil have dem udført i. Du kan vælge mellem:
• Galvaniseret stålplade, som kan være færdigmalet i fabrik med Plastisol, polyester, metallak, eller PVF2, men også ubehandlet som man maler på stedet.
• Titanzinkplade (Rheinzink eller VM Zink), som kan fås med forskellige patineringer, forbehandlet på fabrik.
• Kobber.
• Aluminiumplade, som også kan fås overfladebelagt.
Her skal man tænke på at hvis det er et besværligt hus som det er svært at komme op og vedligeholde – vælg et materiale som kræver lidt vedligehold, f.eks. titanzinkplade.
Galvaniseret eller forzinket plade er det traditionelle plademateriale der blev brugt fra 1800-tallet og frem. Den galvaniserede plade kan males først efter et par år med f.eks. linoliemaling. Nu er der også aluzinkbelagt plade som er meget lig den galvaniserede, men som har fordelen at den ikke behøver males for at opnå tilstrækkeligt rustbeskyttelse."
"Det første du skal gøre inden bestillingen af pladedetaljer er at bestemme hvilket materiale du vil have dem udført i. Du kan vælge mellem:
• Galvaniseret stålplade, som kan være færdigmalet i fabrik med Plastisol, polyester, metallak, eller PVF2, men også ubehandlet som man maler på stedet.
• Titanzinkplade (Rheinzink eller VM Zink), som kan fås med forskellige patineringer, forbehandlet på fabrik.
• Kobber.
• Aluminiumplade, som også kan fås overfladebelagt.
Her skal man tænke på at hvis det er et besværligt hus som det er svært at komme op og vedligeholde – vælg et materiale som kræver lidt vedligehold, f.eks. titanzinkplade.
Galvaniseret eller forzinket plade er det traditionelle plademateriale der blev brugt fra 1800-tallet og frem. Den galvaniserede plade kan males først efter et par år med f.eks. linoliemaling. Nu er der også aluzinkbelagt plade som er meget lig den galvaniserede, men som har fordelen at den ikke behøver males for at opnå tilstrækkeligt rustbeskyttelse."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Tænk på, at Plannjas skarprørsvinkler leveres med ekstra materiale. For at det skal blive pænt, bør du skære en smule af nærmest tagrenden/samlingstragten.lillathyra sagde:
Billedet, du har vedhæftet, er Plannjas dele, og der har blikkenslageren gjort det "næsten" rigtigt mod tagrenden. 3-4 cm yderligere afkortet, og det ville have været perfekt. Det skal være så kort, at tilslutningsdelen stikker frem i røret nedefra set.
...og sørg for pokker for at bestille rigtige vægsvøb med kile. Ikke de nye skrækkelige med excenterspænde, som ses på billedet. De gamle findes stadig, men forhandlere finder dem ikke i Plannjas lister. Det gamle artikelnummer gælder dog, og Plannja fremstiller dem stadig. Det er tilsyneladende lidt blikkenslageroprør omkring dette.
Senest redigeret:
Administrator
· Skåne
· 8 684 indlæg
Aluzink er en "ny" egen type plade (ikke den samme som titanzink) og tilhører ikke nogen af de jeg nævner før. Aluzink behøver ikke males for at få rustbeskyttelse.
Titanzink behøver ikke males, aluzink behøver ikke males, men galvaniseret stålplade behøver males.
Vi valgte titanzink til vores hus, for vi ville have gammeldags plade og kunne ikke beslutte os for om vi ville have den malet eller ikke. Her er et billede af vores pladearbejder i titanzink. Det første billede er fra hvordan det så ud da det blev monteret i 2007. Det andet billede er fra hvordan det ser ud i dag. Vi tror, at vi skal male det i facadefarven, måske næste år.
Titanzink behøver ikke males, aluzink behøver ikke males, men galvaniseret stålplade behøver males.
Vi valgte titanzink til vores hus, for vi ville have gammeldags plade og kunne ikke beslutte os for om vi ville have den malet eller ikke. Her er et billede af vores pladearbejder i titanzink. Det første billede er fra hvordan det så ud da det blev monteret i 2007. Det andet billede er fra hvordan det ser ud i dag. Vi tror, at vi skal male det i facadefarven, måske næste år.
Det er vores tidligere hus, der er på billedet, du har vedhæftet lillthyra (angiv venligst kilden, når du bruger mine billeder). Det er ganske rigtigt plannjas galvaniserede skarprørsvinkler, tagrender og rør. Disse udgik ret kort tid efter, vi fik fat i dem. Årsagen er ifølge virksomheden, at de ikke kan give samme garanti på de galvaniserede som på de andre, og de ønsker derfor ikke at sælge dem. På vores første hus havde vi aluzink, og det ser også godt ud, men hvis man sammenligner med galvaniseret ved siden af ser man forskel.
Johan Gunverth: Tak for tipset om, hvordan man skal montere, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Hvor skal man skære? "Plåtslagaren" er min sambo, som egentlig er snedker, så næsten perfekt er ganske godt bedømt trods alt!
Vinklen er jo fast, den kan man ikke skære, skulle nedløbsrøret sidde højere oppe, mener du? Forklar gerne, så vi kan gøre det rigtigt næste gang!
Ang. svepen så blev jeg meget utilfreds med disse, men fik som du siger at vide, at der ikke fandtes andre at vælge imellem i stedet. De skæmmer det hele. Jeg vil sørge for at være endnu mere vedholdende næste gang, det er tid. Vi måtte kæmpe hårdt for overhovedet at få fat i Plannjas galvaniserede, for første omgang i butikkerne fik vi at vide, at der heller ikke fandtes andet end aluzink.
Edit: Eller mener du, at vi skulle have skåret i den øvre del af vinklen, den lodrette del, så tragten og skarprørsvinklen kommer tættere på hinanden? Er det sådan?
Johan Gunverth: Tak for tipset om, hvordan man skal montere, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Hvor skal man skære? "Plåtslagaren" er min sambo, som egentlig er snedker, så næsten perfekt er ganske godt bedømt trods alt!
Ang. svepen så blev jeg meget utilfreds med disse, men fik som du siger at vide, at der ikke fandtes andre at vælge imellem i stedet. De skæmmer det hele. Jeg vil sørge for at være endnu mere vedholdende næste gang, det er tid. Vi måtte kæmpe hårdt for overhovedet at få fat i Plannjas galvaniserede, for første omgang i butikkerne fik vi at vide, at der heller ikke fandtes andet end aluzink.
Edit: Eller mener du, at vi skulle have skåret i den øvre del af vinklen, den lodrette del, så tragten og skarprørsvinklen kommer tættere på hinanden? Er det sådan?
Senest redigeret:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Ah tak! Det skal vi tænke på til næste gang.
Kiggede igennem mine billeder, jeg har på computeren, hvor jeg har fotograferet netop skarprørsvinkler på ældre huse for at have som inspiration, og de har faktisk ret langt mellem tragten og vinklen. Er det lokale variationer tror du eller forskellige for forskellige tider?
Kiggede igennem mine billeder, jeg har på computeren, hvor jeg har fotograferet netop skarprørsvinkler på ældre huse for at have som inspiration, og de har faktisk ret langt mellem tragten og vinklen. Er det lokale variationer tror du eller forskellige for forskellige tider?
Undskyld, men jeg har en mani med kun at gemme billeder... Har en masse stjålne billeder af fx glasverandaer på computeren udelukkende til eget formål, nemlig at drømme om dem.Sophie sagde:
Kunne ikke finde tilbage til hvor jeg stjal billedet.....det skal ikke gentages:blushing:
Vægsvepets artikelnummer, er der nogen der ved det, så jeg tager det rigtige?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg