Jeg ser ofte, at galvaniserede beslag på trykket træ ruster ret hurtigt. Jeg antager, at det er kobberen i træet, der er årsagen. Det jeg har overvejet, er om man kan beskytte beslagene med byg plastik (eller lignende) mellem beslag og træ. Er der nogen, der har prøvet det, eller har nogle meninger om metoden. Rustfri skruer anvendes.

Totte_S
Ved at bruge rustfri skruer, fremskyndes korrosionen, da du også har metaller i det rustfri materiale, som er ædlere end zinken i de galvaniserede beslag. Afhængigt af hvordan montagen er udført, kan det sikkert fungere både bedre og dårligere. Hvis det galvaniserede beslag monteres med et galvanisk adskillende materiale og sidder sådan, at det ikke overskylles af vand, der tidligere har løbet over det imprægnerede træ, burde det teoretisk set blive bedre. Jeg ville dog i denne sammenhæng vælge galvaniserede fastgørelsesmidler, som så bliver det svage led, men ofte billigere at udskifte end beslaget. I praksis tror jeg, det bliver svært at opnå en betydelig forskel, men forholdsvis billigt og temmelig risikofrit at prøve, så hvorfor ikke. Flade beslag kan man jo adskille med tjærepapir fx.

OK
Hvis jeg tolker dig korrekt, så mener du, at det ville være bedre med galvaniserede skruer i stedet for rustfri??
Måske har du ret, din argumentation lyder rimelig.
Nogen anden med meninger i sagen??

Tror forskellen i at bruge galvaskrue i stedet for rustfri er marginal, det ville have været større påvirkning, hvis man havde gjort det omvendt med rustfri beslag og galvaskruer.
Kobber og div. salte i imprægneringen påvirker nok en del, men jeg tror, den største påvirkning er, at beslagene sidder på et udsat sted, og træet gør, at det er vådt længe efter regn, og at rusten følger af zinklaget i galven er for tyndt... der er nok ikke særligt mange µm zink på et beslag.

/ATW

Brug varmgalvaniserede beslag og skruer, så er det sikkert ingen problemer.

• Synes
corre
  • Laddar…
I
Du skriver, at det ruster hurtigt, så tror jeg ikke på galvaniske strømme. Hvis det var zinken, der går til kobberet i træet, ville kobberet i træet gå til nikkelen i den rustfri skrue. Nej det skyldes nok dårlig kvalitet i beslagene.
Efter en længere tid kunne det nok være, som Totte S skriver, men ikke hurtigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.