Tjohoo
Tänkte sätta upp en regel/bæringslinie parallelt med husets facade hængende i husets tagspær. I bæringslinjen skal tagspær til udestuen fæstes. Er gaffelanker et passende valg for at hænge en bæringslinje i? Gaffelanker eller tagåsbeslag er de eneste beslag jeg finder, der "drejer sig" 90 grader
http://www.jula.se/gaffelankare-340073
http://www.jula.se/takasfaste-312215
Tänkte sätta upp en regel/bæringslinie parallelt med husets facade hængende i husets tagspær. I bæringslinjen skal tagspær til udestuen fæstes. Er gaffelanker et passende valg for at hænge en bæringslinje i? Gaffelanker eller tagåsbeslag er de eneste beslag jeg finder, der "drejer sig" 90 grader
http://www.jula.se/gaffelankare-340073
http://www.jula.se/takasfaste-312215
Eller 2"2 nedad på hver side af tagspæren som du sætter bærbrættet i.
Enkleste er skrue, 6x100mm. To i spær og to/tre i bærende bjælke. Ellers søm med 100mm søm. 2"2=45x45mm træregel, var lidt uklar.
Gaffelankre er konstrueret til et andet formål end at hænge ting i, men det kunne sikkert godt fungere.
Har 3 forslag til at fastgøre spær til bærelinjen:
1. Spærene fastgøres med skrue/søm fra bagsiden på bærelinjen ind i endetræet på spæret?
2. Bjælkesko, men de er jo så grimme...
3. Fastgør både bærelinjen og spær fra udestuen i 45x45-reglen. Reglerne fastgøres på bærelinjens langside, som er vendt ind mod udestuen. Derefter fastgøres spærene med skrue "rundt om hjørnet" på reglen. I dette tilfælde vil skruerne til bærelinjen respektive spærene krydse hinanden.
Alt 2 føles sikrest, men er som sagt grimt æstetisk. Er alt 1 og 3 ikke pålidelige, så er der kun bjælkeskoen tilbage.
1. Spærene fastgøres med skrue/søm fra bagsiden på bærelinjen ind i endetræet på spæret?
2. Bjælkesko, men de er jo så grimme...
3. Fastgør både bærelinjen og spær fra udestuen i 45x45-reglen. Reglerne fastgøres på bærelinjens langside, som er vendt ind mod udestuen. Derefter fastgøres spærene med skrue "rundt om hjørnet" på reglen. I dette tilfælde vil skruerne til bærelinjen respektive spærene krydse hinanden.
Alt 2 føles sikrest, men er som sagt grimt æstetisk. Er alt 1 og 3 ikke pålidelige, så er der kun bjælkeskoen tilbage.
1. Kan gå, men da må det være ganske lange skruer >140mm, søm går ikke alls.
2. Pift dem op med lidt farve og afrundede hjørner så måske det går at leve med.
3. Da kan du springe bærelinjen helt over og sætte tagstolene på samme cc som husets tagstolene og hænge dem med 45x45 reglar på hver side.
2. Pift dem op med lidt farve og afrundede hjørner så måske det går at leve med.
3. Da kan du springe bærelinjen helt over og sætte tagstolene på samme cc som husets tagstolene og hænge dem med 45x45 reglar på hver side.
Det er så det er gjort nu, men det er facadebræt, typisk 22x120 i stedet for 45x45pbengtsson sagde:
Dejligt, så har man nok trods alt fået hjælp til at løse endnu et problem i aften! Thx
Klik her for at svare