Hej!
Vi har en gildestue i vores villa i skrånende terræn, hvoraf to af væggene er ydervægge. Den ene væg ligger helt over jorden pga. (souterræn) og den anden ligger stort set helt under jorden. Den tidligere ejer har tapetseret på væggene og formodentlig malet med almindelig plastmaling. Det var ret nemt at rive dette ned fra væggene, og de har siddet der i mange mange år. Nu tænker jeg på at male de pudsede vægge direkte med silikatmaling for ikke at spærre fugten inde. Men de pudsede vægge har en del smårevner, som ville kunne ses igennem malingen, da silikatmaling er ret "flydende". Så mit spørgsmål er, tror I, det fungerer at tapetsere væggene med malerfilt lavet af glasfiber, som ikke er et organisk materiale, og derefter male med silikatmaling direkte på? Glasfiber burde jo kunne ånde, kunne man mene? Eller har jeg forkert der? Vi har ikke bemærket nogen form for tendens til direkte fugt. Desuden sidder der en stor åben pejs, som vi har tænkt os at installere en keddy brændeovn i, så den vil jo også tørre kælderen godt ud.
Vil jo helst undgå at pudse alle væggene igen.
Vedhæfter billede til gennemsyn.
Taknemmelig for svar.
Venlige hilsener, Awwe

• Væg med små revner i pudset overflade i en gillestue, overvejer malertips til fugtkontrol.
  • Pudset væg i kælderrum med loftlampe; flere stole, fan, maleri og en moppe ses i rummet.
Nej, ingen målerfilt før silikat.

Stefan N Stefan N sagde:
Nej, ingen malerfilt inden silikat.
Hvorfor? Forklar gerne din holdning og tanker om ikke at sætte malerfilt. Min tanke var udelukkende at gøre det for at undgå at pudse væggene helt, da jeg mangler viden om dette, har nemlig aldrig gjort det før. Malerfilten dækker nemlig visse ujævnheder som små små små revner, der ville kunne ses hvis jeg maler med silikatmaling direkte på pudset. Det store spørgsmål er jo, om det slipper fugten igennem. Ellers er det jo også meningsløst at male med silikatmaling på, hvis det nu ikke ville slippe igennem..
Mvh

Silikat skal binde sig med pudset, det går ikke at have noget imellem.

Hvordan skal du fastgøre malerfilten?
Vævlim/vådrumslim bliver vel omtrent det samme som plastmaling.

D danne_08 sagde:
Hvordan skal du fæste malerfilten?
Vævlim/vådrumslim bliver vel omtrent det samme som plastmaling.
Med tanke på at vævlim har en funktion som vand og sukker, så spærrer de ikke for fugt. I vævlim befinder sig bindemiddel som Pvac. Hvilket ikke binder fugten i væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.