Hej
Jeg overvejer at lægge et fyrretrægulv i vores planlagte nybyggeri. Jeg kan bedst lide det ubehandlede udseende og bryder mig ikke om det lakerede. Jeg formoder dog, at et ubehandlet gulv bliver meget sårbart. Er der nogen, der har tips til en behandling, der giver en god beskyttelse, men alligevel bevarer en nogenlunde "ubehandlet følelse"? Er der nogen, der også har tips til et prisværdigt mærke?
Tak!
Jeg overvejer at lægge et fyrretrægulv i vores planlagte nybyggeri. Jeg kan bedst lide det ubehandlede udseende og bryder mig ikke om det lakerede. Jeg formoder dog, at et ubehandlet gulv bliver meget sårbart. Er der nogen, der har tips til en behandling, der giver en god beskyttelse, men alligevel bevarer en nogenlunde "ubehandlet følelse"? Er der nogen, der også har tips til et prisværdigt mærke?
Tak!
Jeg har ingen egen erfaring med skurgulve, men de skal blive hårdere og mere afvisende med tiden. I begyndelsen skal man sæbeskure dem ofte, men med tiden mindskes behovet. I mere udsatte rum som entré og køkken forestiller jeg mig, at man bør have en form for overfladebehandling.
Sidste gang jeg sleb et fyrretræsgulv, behandlede jeg det med hårdvoksolie. (Kan ikke huske fabrikat.) Det bliver lidt mørkere end det nyligt slebne, men jeg synes, det er pænt. Behandlingen siges at være lige så holdbar som lak, men har fordelen, at små skader kan pletforbedres med et rimeligt resultat. Det kan man ikke, hvis det er lakeret.
Der findes lakker, der ikke er så blanke også. Både mat lak og olie på gulvet får det til at se ud cirka som da det var nyligt slebet. Skurgulve bliver mere i den gråhvide retning.
Erik
Sidste gang jeg sleb et fyrretræsgulv, behandlede jeg det med hårdvoksolie. (Kan ikke huske fabrikat.) Det bliver lidt mørkere end det nyligt slebne, men jeg synes, det er pænt. Behandlingen siges at være lige så holdbar som lak, men har fordelen, at små skader kan pletforbedres med et rimeligt resultat. Det kan man ikke, hvis det er lakeret.
Der findes lakker, der ikke er så blanke også. Både mat lak og olie på gulvet får det til at se ud cirka som da det var nyligt slebet. Skurgulve bliver mere i den gråhvide retning.
Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 indlæg
Du skal slibe gulvet for at undgå, at det bliver gult/mørkt. Derefter kan man oliebehandle eller vokse gulvet. Med eller uden pigment. Uden pigment er nemmest at vedligeholde.
Klik her for at svare
